کد خبر: 20129918737
بورسروزنامه

مدیر فناوری سازمان بورس: سامانه بومی پسا معاملاتی در سال آینده افتتاح می‌شود

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس از افتتاح سامانه بومی پسامعاملاتی در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه، حمید حسن‌آبادی در نشست خبری ارائه عملکرد، برنامه‌ها و پروژه‌های وزارت اقتصاد و دستگاه‌های تابعه در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: در تمام دنیا صنایع مالی به تکنولوژی وابستگی زیادی دارند و بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنی نیست. در بازارسرمایه بیش از ۷۰۰ نهاد ازجمله کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌ها و غیره وجود دارند که در این اکوسیستم حدود ۵۰۰۰نفر در حال فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات مرتبط با بازارسرمایه هستند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس ادامه داد: در راستای هوشمندسازی بازارسرمایه، از حدود دو سال گذشته اقدامات زیادی در حال اجراست. در این راستا، در سازمان بورس ۲۴ پروژه تعریف و تایید شد که ۲۱ پروژه آن طی سال جاری به طور ۱۰۰درصدی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، مابقی نیز در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین از این میزان ۸پروژه نیز به وزارت اقتصاد برای رصد و پیگیری بیشتر معرفی شده است.

او تصریح کرد: فعالیت‌ها در راستای بومی‌سازی سامانه‌های معاملاتی در سال جاری با سرعت بیشتری در حال انجام است؛ به طوری‌که ماژول‌های زیادی از آن به اتمام رسیده است. در حوزه سامانه پسامعاملاتی بومی هم اتفاقات خوبی رخ داد که در اوایل سال بعد رونمایی می‌شود. لازم به ذکر است که شیوه بهره‌برداری از این دو سامانه متفاوت خواهد بود.

حسن‌آبادی تاکید کرد: در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) تا پایان پارسال ۱۱میلیون کد بورسی داشتیم، اما امسال معادل ۲۷میلیون کد بورسی صادر شد که رشد ۱۵۰درصدی داشته است. اکنون ۳۷میلیون نفر سجامی داریم که از این میزان ۳۰میلیون نفر احراز هویت شده‌اند.

او افزود: از مهمترین اتفاقات حوزه فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال جاری، آزادسازی سهام عدالت بود که از بهار سال ۹۹ آغاز شد و از این طریق حدود ۴۵میلیون سهامدار در بورس کشور پذیرفته شدند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با بیان اینکه سامانه مجامع الکترونیکی در آذر افتتاح شد، یادآور شد: تاکنون بیش از ۵۰شرکت استانی مجامع آن‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در زمینه سامانه توزیع سود الکترونیک معادل ۱۱۴شرکت به صورت الکترونیکی انجام شده است. مرکز تماس بازار سرمایه نیز در خرداد کلید خورد که تاکنون بیش از هشت میلیون تماس با این مرکز گرفته شده و بیش از ۷۰ درصد آنها از طریق هوش مصنوعی پاسخ داده شده است.

استفاده از هوش مصنوعی برای رصد تخلفات در بازار سرمایه

مدیر شرکت فناوری اطلاعات بورس از استفاده از هوش مصنوعی برای رصد تخلفات و تقلب در بازار سرمایه خبر داد.

روح‌الله دهقان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره سامانه‌های نظارتی سازمان بورس گفت: ناظر بازار به صورت زنده بر دیتاهای نظارتی تولیدی نظارت می‌کند. با توجه به گسترش نیازمندی‌های نظارتی ناظر بازار از زمانی که بستر الکترونیکی سامانه معاملات فراهم شده است سامانه‌های نظارتی متعددی از سوی شرکت مدیریت فناوری توسعه پیدا کرده و در اختیار ناظران بازار قرار گرفته است. تقریبا در ۱۰سال گذشته یکی از مهمترین این سامانه‌ها، سامانه‌ای به اسم بیدار یا ‌بستر یکپارچه دسترسی به اطلاعات راهبردی بود که این سامانه از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس توسعه پیدا کرده است.

به گفته دهقان، سامانه کاملا در اختیار متخصصان داخلی شرکت است و این سامانه با تجمیع اطلاعات مختلف معاملات پس از معاملات دارایی افراد و تمام مواردی که مد نظر ناظر بازار و مورد نیازش بوده است سعی کرد گزارش‌ها و هشدارهای مورد نیاز را در اختیار ناظر بازار قرار بدهد.

مدیر شرکت فناوری اطلاعات بورس افزود: این سامانه تقریبا عمر ده ساله دارد. قبل از آن سامانه‌های جزیره‌ای داشتیم. هر بخشی از نظارت به یک منظور خاصی، یک سامانه خاص در اختیار داشت اما از زمان ایجاد سامانه بیدار، ما تمام این سامانه‌ها را داخل سامانه واحد نظارتی تجمیع کردیم از آن به بعد مرجع عمده نظارت‌های بازار سامانه بیدار است. گزارش‌های متعددی را می‌گیرد و تمام اطلاعات مورد نیاز را به صورت تجمیع‌شده در اختیار ناظر قرار می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا