کد خبر: 040901110150
اقتصادانرژیدولتروزنامه

مردم کم مصرف کردند، حالا نوبت دولت است

کل مصرف برق خانگی می شود حدود 25 درصد تولید برق، با این حال در اخبار منتشره از سوی دولت آمده که مصرف برق خانگی در ایران 6 برابر استانداردهای جهانی است!

هاتف فرج الهی

در سال های گذشته بارها از زبان دولتمردان شنیده ایم که مردم باید در مصرف برق صرفه جویی کنند و اگر این اتفاق نیافتد برق قطع می شود و اگر این اتفاق بیافتد، دولت می تواند جلوی خاموشی را بگیرد و صنایع را شکوفا کند و هزار کارستان دیگر که همه به مصرف مردم مربوط است.

آمارهای دقیقی از این که بخش خانگی چند درصد از برق کشور را مصرف می کند وجود ندارد و با این حال گفته می شود که بخش خانگی و تجاری حدود ۵۰ درصد برق کشور را مصرف می کنند.

در این باره مشخصا می توان گفت که مصرف برق در بخش تجاری بسیار بیشتر از بخش خانگی است و تنها یکی از مال های غول آسای تهران با آن همه زرق و برق می تواند به اندازه بخش مهمی از خانه های شهر برق مصرف کند.

با این وجود اگر بخش خانگی نیز به اندازه بخش تجاری مصرف کند، کل مصرف برق خانگی می شود حدود ۲۵ درصد تولید برق، با این حال در اخبار منتشره از سوی دولت آمده که مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر استانداردهای جهانی است! آن هم در حالی که ما در کشورمان نه اجاق برقی داریم و نه گرمایش خانه هایمان از طریق برق انجام می شود.

کاهش مصرف خانگی برق

حال اما خبر آمده که مصرف برق در بخش خانگی با کاهش همراه شده و بالاخره مردم به هشدارهای دولت توجه کردند و با وجود افزایش جمعیت و افزایش استفاده از لوازم برقی، مصرف کمتر شده است.

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان، کاهش مصرف برق در بخش خانگی را در تابستان سال جاری مثبت ارزیابی کرد و گفت: امسال برای نخستین بار ۲ میلیون مشترک پله های مصرفی خود را کاهش دادند و از مصرف بالای الگو به میزان الگو رسیدند.

در این بین مشترکان تا ۲ برابر الگو نیز نسبت به رعایت مصرف برق اقدام کرده و در همین اثر کاهش پله مصرفی داشتند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان اینکه امسال پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها شاهد کاهش مصرف برق خانگی بودیم، ادامه داد: به منظور ادامه این روند برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است، ضمن اینکه هماهنگی های لازم با سایر مجموعه و بخش کشاورزی صورت گرفته است.

وی ضمن ابراز خرسندی از رشد ۸ درصدی صنعت در پی بهره مندی از برق بیشتر، اضافه کرد: این در شرایطی است که صنعت حتی در روزهای گرم سال از امکانات و زیرساخت های صنعت برق بهره مند بود و رشد تولید متوقف نشد.

یاقوتی در باره همکاری بخش کشاورزی هم گفت: هم اکنون ۳۲۰ هزار حلقه چاه از برق استفاده می کنند و بر همین اساس بار قابل توجهی به شبکه تحمیل می کنند به همین منظور تلاش شده با جابجایی ساعت های مصرف، ۲۵ درصد از بار شبکه کاسته شد.

وی با اشاره به بهره مندی از مولدهای اضطراری و بکارگیری روش های موثر به منظور عبور از تابستان سالجاری به کمترین چالش، ابرازداشت: بخش خانگی یکی از نقاط عطف در تابستان امسال بود، در این بخش سرانه مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت که دستاورد خیلی مهمی بود.

شناسایی پر مصرف ها

یاقوتی اجرای طرح اعمال تعرفه ها و نیز طرح تشویق مشترکان را مهم برشمرد و افزود: مشترکان پرمصرف شناسایی شدند و برای آنان پیامک ارسال شد که این امر در کاهش مصرف برق بسیار موثر بود. در کنار این امر اجرای طرح تشویق مشترکان با اثرات مثبتی همراه شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در همین رابطه تصریح کرد: اختصاص ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلووات ساعت کاهش مصرف برق، مشترکان زیادی را به مدیریت مصرف ترغیب کرد.

به گفته وی، مجموع این دو طرح سبب شد در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در فصل گرم سال ۳ درصد کاهش مصرف را تجربه کنیم این در حالی است که در سال های گذشته با ۵ درصد رشد مصرف روبرو می شدیم.

یاقوتی با بیان اینکه در سالجاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مشترکان پرداخت شد، خاطرنشان کرد: با پیشبرد طرح های مختلف، حدود ۸۰ درصد مشترکان زیرالگوی مصرف قرار گرفتند و ۴۰ درصد آنها مشمول پاداش شدند.

این گفته ها حاکی از آن است که مصرف مردم به هر شکلی که شده، کاهش یافته است و روند مصرف نسبت به سال گذشته تغییر کرده.

از این رو اکنون که مردم نقش خود را بازی کردند، باید منتظر باشیم تا اقدامات دولت را ببینیم. دولت که پیش از این وعده داده بود که با کاهش مصرف مردم، کمبود برق رفع می شود و دیگر مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

این در شرایطی است که در حال حاضر نیروگاه های کشور به دلیل کمبود گاز دچار موانعی برای تامین سوخت شده اند و برخی از نیروگاه ها سوخت مایع مانند  گازوئیل و مازوت را آماده بهره برداری کرده اند.

حال باید دید که آیا این مدیریت مصرف مردمی می تواند دولت را در مدیریت بخش برق کشور یاری کند و یا این که وجود حفره های متعدد در ساختار مدیریتی بخش انرژی کشور بار دیگر موجب می شود که بحران های جدید در این زمینه ایجاد شود؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا