کد خبر: 20040037144
بازرگانیراه و مسکن

مرز دوغارون به زودی بازگشایی می‌شود

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود گذرگاه مرزی اسلام قلعه – دوغارون، در روز‌های آینده بازگشایی شود.

محمدتقی هاشمی مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به نیاز مردم و دولت افغانستان و افراد محلی به تبادلات مرزی و درآمد‌های ناشی از آن در گذرگاه مرزی اسلام قلعه – دوغارون، پیش‌بینی می‌کنیم این مرز طی روز‌های آینده بازگشایی شود و فعالیت‌ها در آن به حال عادی بازگردد.

او افزود: نیاز مردم افغانستان و افراد محلی مستقر در مرز‌ها به تبادلات تجاری و تردد‌ها اقتضا می‌کند گذرگاه مرزی اسلام قلعه – دوغارون، امن، باثبات و فعال باشد.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: پیش از این روزانه حجم بسیاری از کالا و نیروی انسانی در این مرز تبادل می‌گردید، این کالا‌ها نیازمندی‌های مردم منطقه را پوشش می‌دهد، سوخت در منطقه هرات با حدود چهار میلیون نفر جمعیت از ایران و ترکمنستان تامین می‌شود که بخش عمده آن از جمهوری اسلامی ایران به هرات می‌رود، لذا اگر این سوخت از ایران انتقال نیابد تامین سوخت منطقه دچار مشکل خواهد شد.

هاشمی بیان کرد: تردد‌های تجاری مرزی درآمد ایجاد خواهد کرد لذا هر کسی که در مرز استقرار دارد دارای انگیزه کافی برای مدیریت این گذرگاه مرزی خواهد بود.

او تصریح کرد: از زمان حضور طالبان در مرز دوغارون تاکنون تردد در این گذرگاه مرزی به صورت رسمی تعیین تکلیف نشده است، اما وضعیت مرز‌ها در استان از نظر امنیتی خوب بوده و از ثبات و آرامش برخوردار است.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: بعد از استقرار طالبان در اسلام قلعه تعدادی از کامیون‌های ایرانی بدون مشکل از مرز عبور کرده و به ایران بازگشته‌اند.

هاشمی اظهار کرد: طلبان به صورت غیر رسمی اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن تردد‌ها در مرز ندارد، اما بازگشایی مجدد مرز به مذاکرات رسمی، تصمیم‌ها و ابلاغیه‌های کشوری بستگی دارد و هنوز ابلاغیه‌ای از تهران به ما نرسیده است.

او به تجربه سال‌های گذشته از استقرار طالبان در مرز‌های غربی افغانستان اشاره کرد و افزود: به زودی مرز تعیین تکلیف خواهد شد و فعالیت‌های مرزی به روال عادی باز خواهد گشت.

گذرگاه اسلام‌قلعه در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران ۱۷ تیر ماه به دست نیرو‌های طالبان سقوط کرد.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

ایران بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که استان‌های هرات، فراه و نیمروز در این کشور با استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم مرز هستند.

منبع؛ ایرنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا