کد خبر: 240702140589
آموزشجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاه

مسئولیت انعقاد قرارداد سرویس به مدارس بازگشت

طبق توافق انجام شده در کارگروه ماده ۱۸ مقرر شد تا مدارس امسال هم انعقاد قرارداد سرویس مدارس را عملیاتی کنند اما از سال تحصیلی آینده دیگر اجازه این کار را ندارند و تمام کار سرویس مدارس به شهرداری واگذار می‌شود.

در سال تحصیلی جدید با ابلاغ آیین‌نامه جدید حمل و نقل دانش‌آموزان، مسئولیت سرویس مدارس به شهرداری‌ها و وزارت کشور واگذار شد و مدیران مدارس از پروسه انعقاد قرارداد با پیمانکاران سرویس مدارس حذف شدند.

با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید در تاریخ ۱۴ شهریور، هماهنگی‌ها به خوبی شکل نگرفت و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای خانواده‌ها از جهت یافتن سرویس مناسب برای فرزندشان شد از سوی دیگر  مدارس هم تعهدی را در قبال سرویس مدارس قبول نمی‌کردند.

امین رهبر؛ مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره بلاتکلیفی سرویس مدارس در مهر امسال گفت: هر سال قبل از آغاز مهر، مدارس برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های فعال در حوزه سرویس مدارس اقدام می‌کردند اما امسال آیین‌نامه جدید، ۱۴ شهریور توسط دولت ابلاغ شد در حالیکه بخشی از فرایندها همچون شناسایی شرکت‌ها و فراخوان آنها انجام شده بود.

وی گفت: با توجه به اینکه ابلاغیه جدید سرویس مدارس، ۱۴ شهریور به دست ما رسید و بخش‌های مهمی از کار طبق روال گذشته انجام شده بود بنابراین فرصت کافی برای تغییر روند وجود نداشت از همین رو در کارگروه ماده ۱۸ طی توافقی با انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران تصمیم گرفته شد تا امسال هم همانند سال گذشته مدارس قرارداد سرویس را با پیمانکاران منعقد کنند.

(از سوی دیگر، تلاش تسنیم برای گفت‌و‌گو با وجیه‌الله پرویزی؛ مدیر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران درباره وضعیت ساماندهی سرویس مدارس با توجه به واگذاری مسئولیت آن به مدت یک سال دیگر به آموزش و پرورش، نتیجه‌ای نداشت و او پاسخگوی تماس ما نبود.

با این حال شهلا باقری؛ مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با تأیید این موضوع گفت: مدارس امسال هم در بحث سرویس دانش‌آموزان به شهرداری کمک می‌کنند و برای انعقاد قرارداد با پیمانکاران اقدام می‌کنند اما از سال تحصیلی آینده دیگر اجازه این کار را ندارند و تمام کار سرویس مدارس به شهرداری واگذار می‌شود).

مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه درباره هزینه بالای دریافتی توسط سرویس مدارس در شهر تهران به عنوان مثال دریافت هزینه ۲۲ میلیون تومانی در منطقه یک به ازای مسافتی به اندازه ۴ ایستگاه اتوبوس گفت: نرخ سرویس مدارس مطابق مصوبه شورای شهر و براساس کیلومتر، مسیر رفت و برگشت دانش‌آموز محاسبه می‌شود، در مسیری که اشاره شد اگر مسافت کمتر از ۵ کیلومتر باشد به ازای ۹ ماه سال تحصیلی هزینه سرویس مدرسه برای دوره متوسطه در منطقه ۱ حدود ۱۰ میلیون تومان و برای ۱۰ کیلومتر ۱۳ میلیون تومان است همچنین هزینه دریافتی توسط خودروهای ون ۸۰ درصد رقم مصوب است.

به گفته مسئولان، شرکت‌های مورد تأیید تاکسیرانی، نرخ مصوب شورای شهر را برای سرویس مدارس رعایت می‌کنند اما بسیاری از سرویس‌های فعال نیز مورد تأیید نیستند بنابراین ممکن است نرخ کرایه بالاتری را دریافت کنند.

شورای شهر تهران برای سال تحصیلی جدید نرخ سرویس مدارس را ۴۵ درصد افزایش داده است! بر این اساس حداقل مبلغ سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است.

نرخ بالای سرویس مدارس با واکنش سازمان تعزیرات هم همراه بود و معاون نظارت و بازرسی این سازمان در نامه‌ای به مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نسبت به افزایش ۴۵ درصدی شهریه سرویس مدارس واکنش نشان داد و خواستار اصلاح آن شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا