کد خبر: 02050192857
راه و مسکنروزنامه

مسکن برنده بازارها در تیر

با وجود نزول همه بازار‌ها در تیر ماه امسال اما آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در نخستین ماه از فصل تابستان بین ۶تا ۶.۵درصد رشد کرده است

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، آمار‌ها نشان می‌دهد که فضای سرمایه‌گذاری از ابتدای تابستان دستخوش تغییرات جدی شده است؛ به‌طوری که در رویدادی کم سابقه همه بازار‌ها ازجمله طلا و ارز و بورس با نزول مواجه شده‌اند اما بازار مسکن در حرکتی خلاف جهت، مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

رشد نقدینگی و میزان تورم همیشه یکی از عوامل اثر‌گذار بر بازارها بوده است. سوابق تاریخی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نقدینگی در شرایطی که تورم ۲‌رقمی است تمایل دارد وارد بازار‌هایی شود که بیشترین رشد را در مقایسه با تورم دارد؛ بر همین اساس در طول سال‌های گذشته نخستین دغدغه سیاستگذاران پولی کنترل نقدینگی بوده است.

در شرایطی که نرخ بهره واقعی در ایران منفی است، شرایط برای سیاستگذار پولی بسیار دشوار شده؛ زیرا بازگرداندن نقدینگی به بانک‌ها به همین راحتی میسر نیست و بازار سهام نیز با توجه به اینکه مدتی است در رکود است جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد دوره رکود در بورس طولانی شده و نرخ بهره مصوب بانکی ۱۸درصد است. سرمایه‌ گذاران تمایل خود را برای سرمایه‌‌گذاری در بورس یا باز کردن حساب‌های بانکی بلندمدت از دست داده‌اند؛ زیرا نرخ تورم ۱۲ماهه ارقامی بیش از ۴۰ درصد است، یعنی اینکه نرخ بهره واقعی در اقتصاد ایران با درنظر گرفتن نرخ سود بانکی منفی است.

به همین دلیل برخی اقتصاددانان پیشنهاد می‌کنند بانک مرکزی نرخ سود را افزایش دهد. از سوی  دیگر در طول چند ماه گذشته  بانک مرکزی با وضع مقررات جدید در بازار ارز و در عین حال  بازارگردانی از نوسان‌های قیمت ارز  جلوگیری کرده و این روند با توجه  به اثر‌گذاری نرخ طلا و سکه از بازار ارز روی بازار طلا و سکه نیز تأثیر گذاشته است.

به ‌نظر می‌رسد مجموعه این عوامل از ابتدای تابستان آثار خود را در بازار‌ها نمایان کرده و به چرخش نقدینگی به سمت بازار مسکن منجر شده است. آمارها نشان می‌ دهد که در تیر امسال همه بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران با نزول مواجه شده‌ اند. آخرین قیمت ثبت شده برای قیمت هر دلار آمریکا در تیر امسال ۰.۹درصد کمتر از قیمت‌های خرداد بوده؛ یعنی سرمایه‌گذارانی که در تیر امسال دلار خریده‌اند، نه تنها سود نکرده‌اند بلکه با زیان نیز مواجه شده‌اند.

این روند نزولی روی قیمت طلا و سکه هم تأثیر داشته است به ‌طوری که قیمت هرگرم طلا ۱۸عیار در تیر ماه امسال ۵.۸۹ درصد و قیمت هر سکه ۴.۶۹درصد پایین‌ تر از قیمت‌های خرداد بوده است.

این آمارها همچنین نشان می‌دهد سهامداران بورس نیز در تیر امسال به ‌طور میانگین با ۴.۴درصد زیان مواجه شده‌اند، ضمن اینکه آمار معاملات روزانه سهامداران نیز نشان می‌دهد بازار سهام با بیشترین میزان رکود از سال ۱۳۹۸تاکنون روبه‌رو است.

با وجود نزول همه بازار‌ها در تیر امسال اما آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در نخستین ماه از فصل تابستان بین ۶تا ۶.۵درصد رشد کرده و به رقمی در حدود ۴۲میلیون تومان برای هر متر آپارتمان رسیده است.

این بالاترین میزان رشد در همه بازار‌هاست و نشان می‌دهد به‌دلیل رکود در سایر بازار‌ها، نقدینگی به سمت این بازار حرکت کرده است. به این معنا که سرمایه‌گذاران به‌دلیل آنکه نتوانسته‌اند از دارایی‌های خود در مقابل تورم از طریق سپرده‌گذاری بانکی، سرمایه‌گذاری در بورس، خرید طلا و ارز محافظت کنند ترجیح داده‌اند نقدینگی خود را راهی بازار مسکن کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا