کد خبر: 261101120914
تولید و بازرگانیروزنامه

مشارکت ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در ارتقا صنعت سنگ آهن ایران

زینب غضنفری

دبیر همایش آیین اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر از  همکاری این شرکت در سال جاری با ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه خبر داد.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد : گل‌گهر هر ساله با تعداد بسیار زیادی دانشگاه‌ و شرکت دانش‌بنیان برای حل چالش‌های خودش در زمینه تولید همکاری دارد.

او ادامه داد: در ابتدای سال جاری به دستور مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر این رویداد برنامه‌ریزی شد تا به دریافت ایده‌های فناورانه و نوآورانه بپردازیم.

این مسئول درباره همایش یادشده عنوان کرد: هوشمندسازی، روش‌های نوین اکتشاف، افزایش بهره‌وری معدنکاری و فرآوری سنگ‌آهن‌های پیچیده از جمله ۴ محور کلی این همایش بوده است.

حاجی‌زاده ادامه داد: در ۶ ماه گذشته ۱۵۰ ایده به دبیرخانه رویداد ارسال شد که در مجموع ۳۰ دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان و تعداد ۳۸ فناور در این رویداد شرکت کردند.

او در پایان گفت: ایده‌ها طی ۳ مرحله مورد داوری قرار گرفته است، ۴۲ طرح به مرحله نهایی راه پیدا کرد و ۱۰ ایده به عنوان ایده برتر شناخته شد.

معادن و صنایع نیازمند تحول با ظرفیت‌های دانش‌بنیان

رئیس هیات عامل ایمیدرو با حضور در این همایش عنوان کرد: بدیهی است که بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند یک تحول و برنامه‌ریزی جدید با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وجیه‌اله جعفری عنوان کرد: ذخایر مختلفی در کشور وجود دارد که نیازمند شناسایی دقیق است که این در گرو استفاده از فناوری‌ها و دانش‌های نوین است.

او ادامه داد: در بخش فرآوری نیازمند تکنولوژی‌های نوین هستیم که با بومی‌سازی تکنولوژی‌های جدید می‌توانیم یک گام جلوتر برویم. ۱۴ عنصر شناسایی شده که با تولید و فرآوری آن می‌توان صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم که اشتغال‌زایی نیز در پی خواهد داشت.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو،  در ایمیدرو “ایمینو” چند سالی است که شکل گرفته است و در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ایده‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت دارد.

جعفری اعلام کرد: شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور همچون  شرکت گل‌گهر می‌توانند نیازها و چالش‌های مورد نیازشان را با استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان رفع کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: ۵  رویداد دانش‌بنیانی در سال گذشته به وسیله ایمینو در ایمیدرو برگزار شده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان تاکید کرد: مهندس عتیقی یک تحول جدی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ایجاد شده است.

از سوی دیگر، رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که در همایش آیین اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر حضور داشت گفت: این همایش یک کار ابتکاری در نوع خودش است.

فولادگر ادامه داد: با وجود اینکه کشور ما دارای ذخایر معدنی بالایی است، اما کشور در بحث اکتشافات از دنیا عقب است. سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است.

او یادآور شد: مجلس در طی دوره‌های مختلف به دنبال وضع قوانینی برای جلوگیری از خام‌فروشی بوده است و خوشبختانه با تکمیل زنجیره ارزش در کشور به ویژه در گل‌گهر ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید می‌شود.

در ادامه، رئیس هیات مدیره شرکت گل‌گهر همچنین خواستار توجه جدی در سال جاری به محدودیت‌های انرژی در توسعه صنایع معدنی شد.

فولادگر  با بیان اینکه تولید مس و آلومینیوم نسبت به ذخایر موجود در کشور، پایین است،گفت: توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در گرو استفاده از ایده‌های فناورانه و نوآورانه و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان است.

آقامحمدی تاکید کرد:  می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای توسعه اکتشافات در کشور، استفاده موثر کرد.

او ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها باید فراخوان در سطح گسترده‌تری صورت گیرد. باید بحث مسئولیت اجتماعی علمی در بحث اکتشاف، عناصر نادر خاکی، پروسه تولید، باطله‌برداری و زیست محیطی و … به وسیله شرکت‌ها در کشور انجام شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: نگاه زنجیره‌ای در شرکت‌ها می‌تواند اقدامات بزرگی را در کشور رقم بزند.

آقامحمدی در پایان گفت: اگر برای تربیت نیروی انسانی روش‌ها را تغییر ندهیم با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم بود. توسعه بدون نیروی انسانی محقق نخواهد شد.

گفتنی است؛ شرکت گل گهر برای نخستین بار درکشور با هدف اعتلا روش‌های اکتشافی هوشمندسازی فرآیندها و به کارگیری روش های نوین اقدام به همکاری با شرکت‌های دانشبنیان و برگزاری همایش « رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر » کرد.

این همایش به منظور شناخت روش های نوین شناسایی، تحلیل و تلفیق داده های اکتشافی؛ بهینه‌سازی و هوشمندسازی فرآیندهای معدن‌کاری و فرآوری سنگ آهن با نگرش ویژه بر بکارگیری هوش مصنوعی؛ استحصال محصولات جانبی باطله های معدن  و کارخانه های کنستانترهسنگ آهن؛ روش‌های نوین و اقتصادی فرآوری کانی های آهن دار کم عیار و پیچیده برگزار شد.

آیین اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر » با میزبانی از ۱۵۰ ایده فناورانه و حضور مدیران گل گهر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل ایمیدرو، فعالان بخش صنعت و معدن و … برگزار شد.

این رویداد از ابتدای سال ۱۴۰۱ به همت شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در ۴ مرحله و با مشارکت ۳۰ دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان و ۳۸ فن آور این حوزه با دریافت ۱۵۰ ایده فناورانه کلید خورد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا