کد خبر: 270503170000
دولتروزنامهسیاستمجلسگزارش عصراقتصاد از برنامه های دولت وفاق و واکنش نمایندگان مجلس؛

مشورت با مقامات بالا برای وفاق ملی

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح روزگذشته به بررسی برنامه‌های کلی دولت چهاردهم پرداختند که بر همین اساس در ابتدا پس از اظهارات رئیس مجلس، پزشکیان رئیس‌جمهوری توضیحاتی از برنامه‌اش ارائه داد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند. تاکید پزشکیان بر تشکیل دولت وفاق ملی بود که برای این منظور مشورت های لازم انجام شده و با مقامات بالا نیز در انتخاب وزرا صحبت شده است.

عصراقتصاد: پزشکیان در این مراسم تاکید کرد: «در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است. مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.»

مجلس شورای اسلامی از روزگذشته به مدت پنج روز صلاحیت وزاری کابینه پیشنهادی چهاردهم را بررسی می کند.

قالیباف: رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی در روز چهارشنبه انجام می‌شود

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی روزگذشته با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها گفت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از هشت صبح تا هشت شب و بعضا تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.

وی ادامه داد: طبق زمانبندی بررسی صلاحیت کابینه در صحن علنی مجلس تا روز چهارشنبه ادامه دارد و امیدوارم با یک همدلی و بررسی دقیق و با در نظر گرفتن جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی کار را ادامه دهیم و در نهایت روز چهارشنبه رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی صورت می‌گیرد.

کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است

رئیس‌‎جمهوری: برای خدمت به ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آنها

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است.

دکتر پزشکیان افزود: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است.

رئیس جمهوری گفت: التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود، آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.

پزشکیان ادامه داد: کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.

وی افزود: مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

وی تصریح کرد: همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

وی تاکید کرد: اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد برداریم.

رئیس جمهوری بیان کرد: مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم.

پزشکیان افزود: ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود ندارند.

رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آن را پیگیری خواهیم کرد، احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامه‌های ماست.

مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم

مهمترین مساله‌ موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند، مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راه‌حل وجود دارد.

بر اساس خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود

وی تصریح کرد: باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت، و نظام اجرایی بپردازیم، از پیش شرط های اصلی می توان به برنامه‌ریزی بر مبنای عملکرد، مدیریت بر مبنای مراقبه و محاسبه و اصلاح ساختار، رواج پاسخ‌گویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف، نگرش نظامند به همه مسائل، شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است، نام برد.

وی افزود: ضرورت بسیار مهم دیگر در مقابله موثر با فساد است، نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌ها و سپس پیوند دادن این داده‌ها ایجاد می‌شود، مناسب ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است.

۴ ایراد مخالفان کابینه پیشنهادی چه بود؟

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مخالف با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم به بیان نظرات خود پرداختند که برخی از آنها بیشتر در جایگاه مخالف یا از پزشکیان تعریف و تمجید کردند و یا تعارفات ایرانی را به جا آورند در عین حال ۴ ایراد جدی به پزشکیان مطرح شد.

پزشکیان برنامه‌های خود را دقیق بیان کند

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه انتظار داشتیم رییس‌جمهور امروز بالاخره برنامه های دقیق خود را بیان کند خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

وفاق ملی با جمع اضداد؟

محمد قسیم عثمانی با بیان اینکه «مردم به تغییر رای دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس جمهور هرگز نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.

برخی از وزرای پیشنهادی رزومه ضعیفی داشتند

مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه های وزرا در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه های وزرای پیشنهادی ضعیف است.
متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است

مجید نصیرپور نماینده مجلس با بیان اینکه «من مخالف دولت نیستم و تمام وقت و انرژی‌ام را گذاشتم تا آقای پزشکیان رای بیاورد و امروز نیز هیچ طلبی از هیچکس ندارم»، اظهار کرد: من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

همچنین نمایندگان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

یاری‌گر رئیس‌جمهور باشیم

محمدمهدی فروردین با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند است، افزود: ایشان با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت یاری‌گر او باشیم.

رئیس‌جمهور در معرفی کابینه به شعار وفاق ملی عمل کرد

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند، تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدای از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتما در این راستا کمک حال دولت خواهیم بود کما این‌که رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.

با استفاده از اهرم‌های نظارتی با رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند «موفقیت دولت موفقیت همه ماست و همه باید به ایشان کمک کنند» گفت: تکلیف همه ما روشن است. بهترین و موثرترین وعده ای که یک رییس‌جمهور می‌تواند بدهد را آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است. بدنه دولت بسیار گسترده است و حتما از تمامی ظرفیت های نظام استفاده خواهد شد.صداقت را در آقای پزشکیان دیده ام و وعده های ایشان اجرایی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی با استفاده منصفانه از اهرم های نظارتی با آقای رئیس جمهور همکاری خواهیم کرد.

تشکیل دولت وفاق ملی اقدامی بی سابقه است

رضا علیزاده گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچکس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت بر نقاط ضعفش تسلط دارد

سارا فلاحی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.

دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

شاهرخ رامین نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد، اظهار کرد: رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است

رئیس جمهور در معرفی کابینه همدلی را رعایت کرده است

علی بابایی کارنامی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

در جریان جلسه علنی امروز، دو نماینده مجلس در تذکرات جداگانه‌ای از ارائه نکردن برنامه مشخصی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند.

در تذکری آیین نامه ای، علی بابایی کارنامی ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور در صحبت‌های نهایی حتماً دیدگاه‌های‌شان درباره چراها و برنامه‌های عملیاتی را مطرح کنند چراکه ملت شریف ایران قضاوت می‌کنند و ۴ سال آینده با استناد به این همین صحبت‌های و نظرات درباره قصور مجلس یا دولت قضاوت می‌کنند.

رحمت الله نوروزی هم در اخطاری با بیان اینکه انتظار داریم که برنامه‌های کلی برای عملیاتی سازی و پیاده‌سازی قوانین روشنگر و شفاف باشد، عنوان کرد: برنامه‌هایی که رئیس جمهوری مطرح فرمودند بسیار ارزشمند است اما ما تصویر روشنی را از اجرای این برنامه‌ها نداریم؛ انتظار این است رئیس جمهوری که التزام به برنامه هفتم و قانون دارند، نقشه راه اجرایی برنامه‌ها را نیز ارائه کند؛ همچنین انتظار ما این است که با توجه به شعارهایی که آقای رئیس جمهور دادند به استان‌های کم برخوردار توجه ویژه‌ای شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا