کد خبر: 151102151087
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

مشکل اعتبار ثبت سفارش برای ترخیص کالا رفع شد

به دنبال پیگیری‌های کمیسیون گمرک اتاق ایران و در راستای جلوگیری از دپوی حجم زیادی از کالاهای وارداتی در گمرکات، مشکل اعتبار ثبت سفارش برای ترخیص کالا رفع شد.

به گزارش بازار به نقل از اتق ایران، محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران با تاکید بر ضرورت رفع مشکل اعتبار ثبت سفارش‌ها و امکان ترخیص کالاهای متوقف شده، گفت: به دنبال پیگیری‌های کمیسیون و همراهی دستگاه‌های اجرایی، مقرر شد همه کالاهایی که تا قبل از ابلاغ نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت ایران به گمرک اظهار شده و ثبت سفارش آن در طول انجام تشریفات گمرکی تمدید شده یا می‌شود از تاریخ ثبت اولیه تا انتهای اعتبار ثبت سفارش تمدید شده، معتبر تلقی شوند.

فاروقی، افزود: برخی از کالاها پس از ورود به گمرکات و در زمان اظهار، با مشکل اتمام مهلت ثبت سفارش مواجه شدند و این مشکل از زمانی به وجود آمد که بند پ ماده ۲ اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اواخر آذرماه سال جاری، نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت ایران به دفتر واردات گمرک ایران، موجب شد، انبوهی از کالاهای در شرف ترخیص در گمرک متوقف شوند.

بر اساس اظهارات او، در این نامه به مفاد بند پ ماده ۲ اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و تاکید شده که از اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص یا خروج کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوزها یا اسناد جعلی و یا مجوزهای باطل، منقضی یا تکراری و خلاف واقع یا متعلق به غیر یا تحصیل شده از طریق تبانی و یا تقلب، تلقی قاچاق می‌شود.

فاروقی ادامه داد: در این راستا گمرکات با رعایت تبصره ۳ ماده ۴۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات از پذیرش اظهار کالاها که در زمان اظهار دارای ثبت سفارش منقضی یا باطل شده هستند، خودداری کردند. از این منظر، آن دسته از صاحبان کالا که اعتبار ثبت سفارش کالای‌شان در زمان اظهار منقضی بوده است، با مشکل جدی مواجه شده و علاوه بر جلوگیری از ترخیص کالای اظهاری در شرف تشکیل پرونده‌های قضایی قرار گرفتند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای مشمول این مقررات، دارو و کالاهای فسادپذیر دیگر بودند، گفت: موضوع به طور اضطراری در دستور کار کمیسیون گمرک اتاق ایران قرار گرفت و نشستی با حضور مسئولان ذی‌ربط به ویژه مدیران دفاتر مرتبط گمرکی و نمایندگان اتحادیه کارگزاران گمرکی ایران تشکیل شد.

او تصریح کرد: در این جلسه موضوع از دو منظر مورد توجه قرار گرفت؛ اول بررسی این موضوع که در شرایط فعلی، ثبت سفارش مجوز محسوب می‌شود یا خیر؟ و دوم اینکه اصولاً ثبت سفارش از چه زمانی استفاده شده تلقی شده و از آن پس آیا اعتبار آن موضوعیت دارد یا خیر؟

رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران ادامه داد: از دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت ایران، استعلامی انجام شد مبنی بر اینکه آیا نظر آنها با خاتمه اعتبار ثبت سفارش، علی‌رغم اقدامات به هنگام صاحبان کالا در مراجعه به بانک و سایر تشریفات قانونی، ثبت سفارش فاقد شرایط لازم برای اظهار است یا خیر؟

بر اساس اظهارات او، به دنبال پیگیری‌های انجام شده و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک، تاکید شد در صورتی که ثبت سفارش منقضی شده است در چارچوب مقررات و قوانین از اظهار کالا توسط مالک به صورت خودکار جلوگیری شود که این امر از تشدید مشکل ایجاد شده در آینده جلوگیری می‌کند.

فاروقی افزود: برای رفع مشکل پرونده‌های جاری و امکان ترخیص کالاهای متوقف شده نیز مقرر شد کلیه کالاهایی که تا قبل از ابلاغ مصوبه به گمرک اظهار شده و ثبت سفارش آن در طول انجام تشریفات گمرکی تمدید شده و یا می‌شود از تاریخ ثبت اولیه تا انتهای اعتبار ثبت سفارش تمدید شده، معتبر تلقی شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: علاوه بر این با طرح موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت، پیشنهاد الحاق سه تبصره به ماده ۴۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات نیز از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارائه شد که در صورت موافقت و حصول نتیجه مشکل مهلت اعتبار ثبت سفارش‌ها به صورت اصولی برطرف می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا