کد خبر: 040402130929
روزنامهعصر انقراض (طنز)

مصاحبه پیمان جبلی در دنیای هوش مصنوعی

راضیه حسینی

واکنش پیمان جبلی به احتمال اعمال ممیزی‌های زیاد در شبکه نمایش خانگی توسط صدا و سیما: «حتماً باید یک هنجارهایی وجود داشته باشد و مواردی رعایت شود. مسئول تشخیص سیاست‌گذاری این حوزه، صدا و سیماست.»

این روزها که اخبار هوش مصنوعی حسابی دنیا را تحت تأثیر قرار داده، گمانه‌زنی‌‌های جذابی را با خود به همراه آورده است. یکی از این احتمالات توانایی ارتباط با دیگران به صورت فکری و ذهنی است. یعنی دیگر نیازی به موبایل، تلفن و هیچ وسیله‌ی دیگر ارتباطی نیست.

همین که افراد به هم نگاه کنند و چیزی در فکرشان بگذرد می‌توانند برای هم بفرستند. البته احتمالاً این تکنولوژی در ابتدای ورود با مشکلات و ناهماهنگی‌هایی مواجه خواهد بود. مثلاً خیلی از فکرها که به زبان نمی‌آیند ممکن است ناخودآگاه برای افراد دیگر فرستاده شوند.

حالا واکنش و پیام پیمان جبلی را در دنیایی که این تکنولوژی تازه وارد شده تصور کنید. احتمالاً پیام به این صورت خواهد بود : « این ما هستیم که  محتوای فاخر تولید می‌کنیم ولی چه کنیم که عوام مردم فهم درست ندارند.»

صدای درون جبلی: «حاجی خودت به این چیزایی که گفتی باور داری؟ محتوای فاخر؟ آخرین بار کی برنامه‌های تلویزیون رو دیدی؟ نکنه از اون کارشناس خانوده خوشت اومده؟ راستشو بگو خوشت اومده؟ نه، خوشت اومده؟»

آن یکی صدای درون پیمان جبلی: «خودم می‌دونم چرت و پرته. ولی لجم می‌گیره اینا کلی طرفدار دارن. چرا باید همه‌ی بیننده‌های ما رو بردارن واسه خودشون؟ اگه تعداد بیننده‌های صدا و سیما به تعداد آدم‌های ابتدای آفرینش نزدیک شده، کاری می‌کنیم همونا رو هم نداشته باشند. حسود هم خودشونند.»

«خب تو هم برنامه درست و حسابی بساز.»

«نمی‌خوام. همینه که هست. باید از همینا خوششون بیاد.»

«پس حق انتخاب چی می‌شه؟»

«این همه انتخاب بین شبکه‌ها. از یک تا هفت هشت نه… افق، مستند، آموزش… دیگه چی می‌خوان؟»

«حله. راحت باش. به نظرم دیگه نیازی به من نداری. با همون یدونه صدای درونت خوش باش. فقط جهت اطلاعت بگم که چون پشت تریبون نشستی همه‌ی حرفامون الان تو مغز خبرنگاراست.»

معلوم نیست این تکنولوژی جدید راهی برای پاک کردن حرف‌ها از مغز دیگران پیدا می‌کند یا نه. مثل واتساپ ردی از خودش برجا می‌گذارد؟ مانند تلگرام کلاً حذف می‌کند؟ یا طوری طراحی شده که حرف اولت همان حرف آخرت باشد و دیگر نتوانی کاری کنی.

تصور کنید با این تکنولوژی جناب آقای رئیسی برود سازمان ملل برای سخنرانی.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا