کد خبر: 05100062414
اخبار شرکت ها

مصرف صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد مصرف گاز کشور است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: مصرف گاز صنعت فولاد ایران کمتر از ۵ درصد کل مصرف گاز کشور است و صنایع فولادی کشور آمادگی هرگونه سرمایه‌گذاری در توسعه بخش گاز کشور را دارند.

به گزارش ایراسین، صبح یکشنبه پنجم دی‌ماه سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، معاونین و مسئولان وزارت صمت، نیرو، نفت، انجمن فولاد، شرکت ملی گاز و مدیران عامل شرکت‌های فولادی و معدنی آغاز شد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آغاز سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد، ضمن خیرمقدم به حضار، اظهار کرد: محدودیت تامین گاز باعث شد به رغم محدودیت‌های کرونا از مسئولان شرکت گاز ایران و وزارت نفت برای برگزاری سمینار چالش گاز دعوت کنیم تا به طرح موضوع بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه چالش گاز در زنجیره فولاد در کوتاه‌مدت قابل حل نیست، ادامه داد: صنایع فولادی این آمادگی را دارند که چنانچه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی به علت کسری بودجه محقق نشده است، در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

سبحانی با اشاره به تحقق چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و حفظ جایگاه دهم فولاد دنیا با رفع محدودیت تامین انرژی، تصریح کرد: متاسفانه صنایع فولادی در فصل تابستان با چالش تامین برق مواجه شدند و در فصل سرما هم محدودیت تامین گاز منجر به کاهش تولید در صنایع فولادی شده است.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود، گفت: سهم صنایع فولادی از مصرف روزانه گاز بالغ بر ۳۰ میلیون مترمکعب است که کمتر از ۵ درصد مصرف روزانه کشور خواهد بود اما متاسفانه محدودیت‌ها در این بخش اعمال می‌شود که شاید هنوز اهمیت تولید صنایع فولادی در اقتصاد و تولید کشور تبیین نشده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: محدودیت گاز در شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کشور باعث افت تولید می‌شود و صنایع پایین‌دستی نظیر خودروسازی، لوازم خانگی و سایر صنایع وابسته اعم از پتروشیمی و… را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: دو واحد فولادسازی کشور اعم از ذوب‌آهن اصفهان و فولاد زرند برای تولید فولاد به گاز وابسته نیستند که سهم ۴ میلیون تن از تولید ۳۳ میلیون تنی فولاد کشور را دارند.

از سوی دیگر ماده اولیه واحدهای فولادسازی قوس الکتریکی، آهن اسفنجی است که برای تولید به گاز وابستگی دارد و محدودیت گاز دومینو وار منجر به کاهش تولید فولاد در کشور شده است.

سبحانی با اشاره به اینکه کاهش محدودیت تامین گاز به ۸۰ درصد به معنای تعطیلی واحد فولادسازی است، گفت: این شیوه اعمال محدودیت گاز به ۷۰ یا ۸۰ درصد به معنای توقف کامل فرایند تولید در واحد فولادسازی است.

در صورتی‌که می‌توان به صورت استانی و منطقه‌ای، محدودیت را اعمال کرد اگرچه باز هم اعلام آمادگی می‌کنیم که صنایع فولادی آماده هرگونه سرمایه گذاری در پروژه های گازی هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا