کد خبر: 120602137150
جهانروزنامه

معاملات غلات به عملکرد سوئیفت بستگی دارد

ترجمه: سلیم حیدری

گزارش ها حاکی از آن است که سازمان ملل متحد پیشنهاد داده است که یک بانک تحریم شده روسیه به سیستم بانکی بین المللی سوئیفت متصل شود. اما تردیدهایی وجود دارد که این پیشنهاد به نتیجه برسد.

خبرگزاری آنادولو ترکیه روز شنبه به نقل از هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گزارش داد، طرح جدید سازمان ملل با هدف احیای توافق غلات دریای سیاه است و شامل اتصال مجدد بانک وام دهنده کشاورزی روسیه Rosselkhozbank به سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت می باشد.

بر اساس این گزارش، این طرح همچنین شامل رفع انسداد دارایی‌های تولیدکنندگان کود روسی است که در اتحادیه اروپا مسدود شده‌اند. فیدان گفت که هر دو پیشنهاد با میانجیگری ترکیه تدوین شده و «پایه مناسبی برای احیای توافق خواهد بود».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اما در کانال تلگرامی خود نوشت که انتظار ندارد این پیشنهادات “جدید” به ثمر بنشیند.

او نوشت: “بسته پیشنهادی جدید سازمان ملل در مورد قرارداد غلات، مستلزم اتصال مجدد روس‌خوزبانک به سوئیفت و لغو مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌های روسی است… اینها قبلاً «ضمنی» بود، اما هرگز اجرایی نشد.”

در اوایل این هفته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که نامه‌ای را به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ارسال کرده است که حاوی «مجموعه‌ای از پیشنهادات ملموس» برای از سرگیری توافق غلات است. در حالی که وی در آن زمان جزئیاتی را ارائه نکرد، خاطرنشان کرد که هدف “اجازه دادن دسترسی موثرتر به مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی با قیمت های مناسب است.” با این حال، یک دیپلمات روسی نزدیک به لاوروف به رویترز گفت که “هیچ افشاگری” در نامه گوترش وجود ندارد و این نامه صرفا “ایده های قبلی سازمان ملل را خلاصه می کند که عملی نشد.”

روسیه قرارداد غلات دریای سیاه را در اواسط ژوئیه (مرداد) خاتمه داد. این توافق که سال گذشته با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، قرار بود تحویل غلات اوکراینی را به بازارهای جهانی در طول درگیری نظامی با روسیه تسهیل کند و در عین حال به رفع تحریم‌های غرب که صادرات محصولات کشاورزی روسیه را متوقف می‌کرد، کمک کند. با این حال، مسکو علیرغم هشدارهای مکرر مبنی بر خروج از آن در صورت عدم اجرای امتیازات، بخش متقابل توافق را محقق نشده دانست.

آنکارا هفته‌ها در تلاش برای احیای این توافق بوده و استدلال می‌کند که این توافق می‌تواند مبنایی برای آتش‌بس یا حتی توافق صلح بین مسکو و کیف شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، قرار است در نشست خود در شهر سوچی روسیه در روز ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) درباره توافق غلات بیشتر گفتگو کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا