کد خبر: 211102154642
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم مطرح کرد: فولاد مبارکه الگوی بسیار مناسبی برای حل مسائل و سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان ا

نخستین هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور با عنوان «روشنا» به میزبانی فولاد مبارکه و با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، مدیرعامل، معاونان و مدیران فولاد مبارکه روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه در محل برگزاری همایش‌های مرکز تحقیقات فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در این آیین که معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها، رؤسای پارک‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری و انجمن‌های علمی و جمع کثیری از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور نیز حضور داشتند، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و قدردانی از حمایت‌های فولاد مبارکه در حوزه دانش‌بنیان گفت: این انقلاب به ما معنای واقعی «ما می‌توانیم» و حل مشکلات کشور با اتکا به ظرفیت‌های داخلی را نشان داد.

سجاد محمدعلی‌نژاد با تأکید بر اینکه در بخش دانشگاهی و نوآوری‌ها، خوشبختانه کشورمان پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، گفت: امروز ایران بین دانشگاه‌های جهان به رتبه ۱۵ ارتقا یافته است؛ دستاوردی که به دست همین اساتید دانشگاه و دانشجویان رقم خورده است. البته ما به این رتبه و جایگاه بسنده نخواهیم کرد و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های هدفمندتر، به دنبال ارتقای جایگاه علمی کشور و حل مشکلات بزرگ‌تر هستیم.

وی با اشاره به بازدید امروز دانشجویان و نخبگان دانشگاهی کشور از فولاد مبارکه تصریح کرد: خرسندیم از اینکه امروز فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری و پشتیبانی‌های بسیار خوبی انجام داده و الگوی بسیار مناسبی برای حل مسائل و سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان است.

سجاد محمدعلی‌نژاد گفت: به‌طورقطع نتیجه دستاوردهای امروز، حاصل سرمایه‌گذاری‌های یکی‌دو سال اخیر فولاد مبارکه در این حوزه بوده است. باید به خاطر داشته باشیم به هراندازه که امروز در این حوزه بیشترسرمایه‌گذاری کنیم و نخبگان و فرهیختگان بیشتری گرد خود جمع آوریم و از ظرفیت‌های آن‌ها در توسعه دانش کشور بهره ببریم، قطعاً در سال‌های آتی نتیجه آن را بهتر خواهیم دید. یقیناً می‌توانیم با تعامل هرچه بیشتر بین دانشگاه و صنعت، مأموریت خود در خدمت به جامعه را بهتر انجام دهیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه: برای کار کردن و کسب درآمد هیچ جای دنیا بهتر از کشور خودمان نیست

در این هم‌اندیشی، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین آیینی در فولاد مبارکه و گردهمایی نخبگان در بزرگ‌ترین مرکز صنعتی فولاد کشور گفت: افتخار ما این است که فولاد مبارکه مولود انقلاب است. امروز باگذشت بیش از سه دهه از فعالیت این شرکت، خوشبختانه صنعت فولاد کشور و خاصه فولاد مبارکه به نقطه قوت نظام مبدل شده است.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه همچنان در حوزه صنعت فولاد سرمایه‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: در کشور ما نیز خوشبختانه سرمایه‌گذاری در این صنعت پس از انقلاب اسلامی با احداث شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه و حصول دستاوردهای سایر بخش‌های فولادی، فولاد ایران را به رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان رسانده است. امروز با عنایت به تولید بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه و بیش از۳۰ میلیون تن در کل کشور، مشاهده می‌کنیم که رتبه کشورمان حتی از کشورهایی مانند ایتالیا که این صنعت بزرگ را در ایران بنا کردند فراتر رفته است. امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از فعالیت فولاد مبارکه، ظرفیت تولید این شرکت از ۲.۴ میلیون تن به ۱۰.۲ میلیون تن افزایش ‌یافته و اتفاقات خوبی در این مجموعه رخ ‌داده است.

طیب‌نیا تصریح کرد: ما خود را امانت‌دار این مجموعه عظیم و به تعبیر دیگر میراث‌دار گذشتگانی می‌دانیم که این مجموعه را با تفکر «ما می‌توانیم» بنا کردند؛ ازاین‌رو تلاش خواهیم کرد که همچنان ادامه‌دهنده راه این عزیزان باشیم.

با آغاز دوره مدیریت جدید فولاد مبارکه از دو سال پیش، پنج استراتژی مهم در دستور کار شرکت قرار گرفته است

وی با بیان اینکه با آغاز دوره مدیریت جدید فولاد مبارکه از دو سال پیش، پنج استراتژی مهم در دستور کار شرکت قرار گرفته است، گفت: یکی از این راهبردها استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌های بالادست و پایین‌دست شرکت است. در بسیاری از بخش‌های کشور فقط از ۴۵ درصد ظرفیت استفاده می‌شود؛ اما در فولاد مبارکه با تلاش همکاران طی دو سال اخیر، علی‌رغم همه محدودیت‌ها در حوزه‌های برق و گاز و تأمین مواد اولیه، توانسته‌ایم با صددرصد ظرفیت کار کنیم و این راهبرد بسیار مهم را در شرکت محقق سازیم. علاوه بر این، خودتأمینی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم حتی در شرایط سخت نیز همانند سال ۱۴۰۱ در زمینه تولید از ظرفیت اسمی شرکت عبور کنیم و خرسندیم که اعلام کنیم با تلاش و همدلی همکاران بنا داریم امسال نیز با تحقق صددرصدی اهداف، بار دیگر شاهد تولید فراتر از ظرفیت اسمی باشیم.

در یکی دو سال اخیر توانسته‌ایم علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، گریدهای جدیدی تولید کنیم که تاکنون در کشور تولید نشده بودند

طیب‌نیا تصریح کرد: راهبرد دومی که در دستور کار شرکت قرار گرفته است توسعه کمّی، کیفی و متوازن است. در این راستا توسعه‌های شرکت در سال‌های قبل و همچنین توسعه‌های جدید را به سمت کیفی و متوازن شدن سوق داده‌ایم و خوشبختانه در یکی دو سال اخیر توانسته‌ایم علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، گریدهای جدیدی تولید کنیم که تاکنون در کشور تولید نشده بودند. علاوه بر این، در طرح‌های توسعه جدید شرکت، عملیات احداث نیروگاه شماره ۲ و خط ورق رنگی شماره ۲ را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم محصولات جدیدتر و باارزش افزوده بیشتر را روانه بازارهای داخلی و خارجی کنیم و صنایع پایین‌دست خود را از واردات بسیاری از گریدهای پرکاربرد بی‌نیاز سازیم.

امروز فولاد مبارکه دارنده بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی و شهری است

وی عنوان کرد: خرسندیم که اعلام کنیم امروز فولاد مبارکه دارنده بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی و شهری است و در حوزه میزان مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی، الگویی برای سایر فولادسازان داخلی و بین‌المللی است. علاوه بر این با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه فولاد مبارکه برای انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی، تلاش خواهیم کرد با همراهی سایر شرکت‌های حاضر در پروژه، نیاز صنایع استان به آب را رفع کنیم و برداشت آب از زاینده‌رود را به صفر برسانیم.

امروز به‌طور هم‌زمان ۲۲۰ پروژه صنعتی در فولاد مبارکه در حال انجام است

به گفته طیب‌نیا امروز به‌طور هم‌زمان ۲۲۰ پروژه صنعتی در فولاد مبارکه در حال انجام است. پروژه‌هایی که بسیاری از آن‌ها خارج از فولاد مبارکه پروژه‌هایی بزرگ محسوب شوند.

مصمم هستیم در حوزه تکنولوژی به‌جای دنباله‌رو بودن، پیشرو و پیش‌گام باشیم

وی تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین را سومین راهبرد جدید مدیریت فعلی شرکت معرفی و اضافه کرد: در این راستا استفاده از الگوهای جدید در حوزه‌های نوآوری و فناوری‌های روز دنیا در دستور کار قرار گرفته است. ما توانسته‌ایم ۹۰ درصد تجهیزات موردنیاز خود را با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های سازنده داخلی و همچنین ظرفیت نخبگان و مراکز علمی تحقیقاتی و دانشجویان بومی‌سازی کنیم و بنا داریم ازاین‌پس در مسیر صاحب تکنولوژی شدن گام برداریم. مصمم هستیم در حوزه تکنولوژی به‌جای دنباله‌رو بودن، پیشرو و پیش‌گام باشیم.

در حال حاضر فولاد مبارکه با نگاه به آینده ۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید داشته است

طیب‌نیا با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش و نوآوری گفت: امروز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بالغ‌بر ۱.۵ درصد بودجه خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند. اگر در کشور ما نیز زیرساخت‌های موجود فراهم شود، ما برای این کار آمادگی کامل داریم. فولاد مبارکه با نگاه به آینده ۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید داشته و معتقد است با همکاری دانشجویان، نخبگان، اساتید دانشگاهی و مراکز علمی تحقیقاتی این گام‌ها باید تسریع و تقویت شود.

وی تبدیل‌شدن به صنعت سبز و حرکت در این مسیر را چهارمین راهبرد فولاد مبارکه معرفی و اضافه کرد: بنابر این رویکرد، فولاد مبارکه در تولید محصولات خود و استفاده از انرژی‌ و به‌طورکلی تمامی فعالیت‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که در مسیر فولاد سبز حرکت کند. در حوزه انرژی به‌عنوان نمونه بارز می‌توان به سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی با راندمان بالا طی ۱۸ ماه، سرمایه‌گذاری و آغاز مطالعات تحقیقاتی برای در اختیار داشتن میدان‌های گازی اختصاصی صنعت فولاد و خودتأمینی اشاره کرد. علاوه بر این در حوزه آب نیز به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم و احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات و نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را نیز آغاز کرده‌ایم.

بر این باوریم که کارکنان باید با استفاده از علم و دانش روز دنیا ارتقا یابند

طیب‌نیا گفت: پنجمین راهبرد اساسی فولاد مبارکه در دوره مدیریت جدید توسعه سرمایه‌های انسانی است. معتقدیم همه اتفاقاتی که طی سالیان اخیر و به‌ویژه دو سال اخیر در فولاد مبارکه رخ‌ داده به مدد همکاری، همدلی و همت همکاران بوده است. بر این باوریم که کارکنان باید با استفاده از علم و دانش روز دنیا ارتقا یابند و خرسندیم که اعلام کنیم فولاد مبارکه در حوزه ارتقای دانش شرکای تجاری کسب‌وکار خود و پیمانکاران نیز سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را سرمایه بی‌بدیل خود می‌داند و معتقد است باید از تمامی ظرفیت‌ها در این حوزه در راستای تعالی کشور، بهترین و بیشترین بهره را ببرد.

باید روحیه و انگیزه ارزش‌آفرینی برای کشور بیش‌ازپیش در دانشجویان و دانشگاهیان تقویت شود

وی در ادامه سخنان خود گفت: باید روحیه و انگیزه ارزش‌آفرینی برای کشور بیش‌ازپیش در دانشجویان و دانشگاهیان تقویت شود. دانشجویان نباید خود را صرفاً به اخذ مدرک تحصیلی و حتی تخصص در یک ‌رشته محدود کنند؛ بلکه باید با عشق و علاقه خدمت به این آب‌وخاک را ارزشمندترین هدف خود بدانند. دانشجویان باید چندوجهی باشند و به خاطر داشته باشند برای کار کردن و ورود به کارهای جدید و کسب‌وکار و درآمد هیچ‌جای دنیا بهتر از کشور خودمان نیست.

بنا بر اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه، دانشجویان باید در تشکل‌های قوی و با ایجاد هسته‌های نوآور و فناور، فعالیت خود را چندبرابر کنند، از مشکلات نهراسند و به خاطر داشته باشند بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) روحیه خودباوری را برای ما به ارمغان آوردند و با همین روحیه بوده است که امروز به چنین دستاوردهایی رسیده‌ایم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا