کد خبر: 2209998538
روزنامهصفحه یک

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی: آیین‎نامه اجاره‌داری حرفه‌ای نهایی شد

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اتخاذ سیاست‌های تفکیک بازار سرمایه از بازار مصرف در بخش مسکن از تدوین و تکمیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای و ارائه آن به مراجع بالادست خبر داد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده با تاکید بر اینکه نرخ دلار بر قیمت مسکن تاثیر فراوانی داشته است، توضیح داد: برآوردها حاکی است حوزه زمین و مسکن یکی از مهمترین مرجع‎ها برای ذخیره سرمایه است. به همین دلیل سیاست وزارت راه و شهرسازی موضوع جداکردن بازار سرمایه و سفته‎بازی از بازار مصرف است.

محمودزاده ادامه داد: به منظور جداکردن بازار سفته‎بازی از بازار مصرف، پروژه‎های مختلفی تعریف شده که یکی از آنها، سامانه املاک و اسکان بود. با توجه به موفقیت سامانه از نظر زیرساخت و امکانات، در ماده ۵۴ اصلاحیه مجلس توجه بیشتری به سامانه شد و تمامی خانواده‎ها مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه شدند. این الزام برنامه‎ریزی‎ها را در حوزه خرید و فروش و اجاره، شفاف می‎کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از دیگر راهکارها برای ساماندهی و ایجاد ثبات در بازار قیمت‎ها در بخش مسکن را افزایش تولید برشمرد و گفت: اجرای طرح‎های تولید مسکن همچون طرح اقدام ملی و تفاهم‎نامه‎های همکاری در تولید مسکن با سایر وزارتخانه‎ها و تکمیل واحدهای مسکونی مهر در جهت تقویت بازار مصرف است.

محمودزاده تاکید کرد: پیش‎بینی می‎شود، مجموعه سیاست‎ها و اقدامات در بازار اجاره و خرید و فروش منجر به ایجاد ثبات در بازار خرید و فروش و اجاره شود و نقش موثری در بازار ایجاد کند. همچنین، آیین‎نامه اجاره‎داری حرفه‎ای تدوین شده و برای تصویب به مراجع بالاتر دولت برای تصویب ارائه شده است.

وی در خصوص تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای ارائه آمار کشوری از میانگین قیمت خرید و فروش هرمترمربع واحد مسکونی و همچنین بازار اجاره در استطاعت عموم مردم، گفت: با توجه به آنکه آماری که قبلا با برداشت از داده‎های مرکز آمار و بانک مرکزی از قیمت خریدوفروش هر متر مربع واحد مسکونی ارائه می‎شد فقط مختص تهران بود و تعمیم آن به کل کشور سبب افزایش کاذب قیمت‎ها می‎شد، ارائه آمار به آن شیوه متوقف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون برای تمامی مراکز استان‎ها میانگین آمار خرید و فروش استخراج شده و در هفته جاری ارائه خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان افزود: در ۲۷ مرکز استان، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن برای هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که حدود ۹ استان نیز متوسط قیمت خرید و فروش مسکن کمتر از ۵ میلیون تومان است. همچنین بررسی‎ها حاکی است که ۳ استان نیز متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‎شود.

به گفته محمودزاده، فقط در تهران است که میانگین خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی حدود ۲۵ میلیون تومان است. درعین حال در شهر تهران اگر مناطق یک و ۳ را که رقم های خرید و فروش در آنها غیرمنطقی است را در نظر نگیریم میانگین قیمت هر مترمربع خرید و فروش واحد مسکونی ۲۰ میلیون تومان برآورد می‎شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا