کد خبر: 11030185245
اخبار شرکت هاصنعت و معدن

معاون وزیر صمت: تعداد واحدهای تولیدی راکد سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت

دوهفته آینده تفاهم‌نامه احیای واحدهای تولیدی راکد با بانک ملی امضا می‌شود

معاون وزیر صمت در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما درباره روند احیای واحدهای تولیدی راکد گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۷ واحد احیا شد و تعداد واحدهای تولیدی راکد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش شاتا، علی رسولیان افزود: پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های تولیدی کشور، سال گذشته رئیس‌جمهوری دستوری را برای شناسایی و احیای واحدهای تولیدی راکد ابلاغ کرد به‌گونه‌ای که نهضت احیای واحدهای راکد کلید خورد و بر همین اساس پیرو دستور وزیر صمت، شناسایی واحدهای تولیدی راکد در سطح کشور آغاز شد.

وی اضافه کرد: اکنون درمجموع ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و حدود ۷۳ هزار واحد صنعتی درمجموع شهرک‌ها و خارج از آن وجود دارد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: شناسایی واحدهای تولیدی راکد به دو صورت و ابتدا برای واحدهای داخل شهرک‌ها که از پروانه صنعتی یا پروانه جهاد کشاورزی و…برخوردار بودند یا واحدهایی که خارج از نواحی صنعتی دارای پروانه فعال صنعتی بودند، انجام گرفت که در این خصوص به آمار ۱۷هزار واحدی دست پیدا کردیم.

شناسایی واحدهایی تولیدی راکد در بازه زمانی سه ماهه

وی در خصوص شیوه شناسایی واحدهای تولیدی راکد بیان کرد: مشاوران صنایع کوچک با همکاری مدیران عامل شهرک‌های صنعتی کشور و روسای سازمان‌های صمت در بازه زمانی سه ماهه، شناسایی اولیه واحدهای تولیدی راکد را انجام دادند؛ بر اساس آمار به‌دست‌آمده، ۱۲هزار و ۶۷ واحد تولیدی راکد درمجموع استان‌های کشور شناسایی شد که شش هزار و ۸۱۴ واحد از آن داخل شهرک‌های صنعتی و پنج هزار و ۲۵۳ واحد دیگر خارج از شهرک‌ها شناسایی شد.

رسولیان عنوان کرد: بر اساس بررسی مشاوران از ۱۲هزار و ۶۷ واحد شناسایی‌شده، هفت هزار و ۵۴۰ واحد امکان راه‌اندازی دوباره داشته و برخی از این واحدها با توجه به عارضه‌یابی اولیه، قابلیت راه‌اندازی ندارند، زیرا با مشکلاتی مانند فرسودگی ماشین‌آلات، متروکه شدن واحد و… روبه‌رو هستند.

معاون وزیر صمت افزود: از هفت هزار و ۵۴۰ واحدی که امکان راه‌اندازی دارند، تعدادی علاقه‌ای به راه‌اندازی دوباره ندارند، بنابراین افرادی که برای راه‌اندازی واحد تولیدی راکد اقدام می‌کنند، باید خود فعال اقتصادی علاقه‌مند به انجام کار باشند.

عارضه‌یابی دوباره واحدهای تولیدی راکد با روش‌های جدید در دستور کار است

وی عنوان کرد: عارضه‌یابی دقیق برای۵۰ درصد از ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی راکد شناسایی‌شده باید دوباره انجام شود، زیرا پس‌ازاین عارضه‌یابی، روش‌های جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته رسولیان، ۴۵ درصد از واحدهای تولیدی راکد شناسایی‌شده نیز علاقه‌مند به راه‌اندازی هستند، یعنی از ۲ هزار واحد تولیدی راکد که امسال در دستور کار سازمان صمت قرار دارد، پنج هزار و ۲۶ واحد از قابلیت راه‌اندازی برخوردار است و افراد علاقه‌مند به راه‌اندازی واحدهای راکد در اولویت وزارت صمت خواهند بود.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در عارضه‌یابی اولیه واحدهای تولیدی راکد، مشخص شد که بیش از ۴۴ درصد مشکل کمبود تأمین منابع مالی، ۱۶ درصد تقاضا و نبود بازار، ۱۱ درصد کمبود مواد اولیه، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها و مباحث مالیات، بیمه و تأمین اجتماعی، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات، هشت درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات سهام‌داری و مالکیتی بوده است.

فعال کردن واحدهایی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت از برنامه‌های امسال دولت

وی اعلام کرد: امسال یکی از برنامه‌های دولت در حوزه افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی راکد، فعال کردن واحدهایی است که با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند که در این خصوص می‌توان به فعالیت ۱۶ هزار و ۵۵۷ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره کرد.

رسولیان از فعال کردن ۲ هزار واحد تولیدی راکد در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک ستادهای تسهیل استانی، بخش قضایی و بانک‌ها و همچنین سایر دستگاه‌های مؤثر بتوان برای این مهم اقدام کرد.

به گفته معاون وزیر صمت، ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال وجود دارد که عمده آن (بیش از ۵۰۰ شهرک صنعتی) در نواحی محروم و شهرستان‌ها قرار دارند.

وی عنوان کرد: بخش عمده تأمین مالی احیای واحدهای تولیدی راکد به شاخص‌های کلان اقتصادی کشور بستگی دارد، زیرا بنگاه‌های اقتصادی تحت تأثیر این شاخص‌ها قرار می‌گیرند و عوامل بیرونی نیز بر اقتصاد تأثیرگذار است و نمی‌توان نسبت به این موارد غفلت کرد.

تأمین مالی واحدهای تولیدی راکد با روش زنجیره تأمین مالی اعتباری

رسولیان تأمین مالی واحدهای تولیدی راکد را امری مهم دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت صمت از زمان حضور دکتر فاطمی امین، موضوع تأمین مالی واحدهای تولیدی راکد بوده است؛ اگر بخواهیم در این زمینه تنها به منابع بانکی موجود تکیه کنیم به‌طور یقین در ارائه راهکارها با شکست روبه‌رو خواهیم شد،

بنابراین یکی از الگوهای خوب در این حوزه بحث زنجیره تأمین مالی به‌صورت اعتباری است که می‌تواند اعتبار را بین بخش‌های مختلف تولید جابه‌جا کند.

معاون وزیر صمت توضیح داد: روش‌های دیگر تأمین مالی از طریق بورس و مشارکت مردمی در تأمین مالی احیای واحدهای راکد و حتی استفاده از منابع موجود در بانک‌ها ازجمله تبصره ۱۸ و طرح «تام» طرح بزرگ وزارت صمت است. (از محل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در بانک‌ها می‌توان بنگاه‌های کوچک و متوسط را در قالب طرح «تام» تضمین مالی کرد).

کاهش ۱۵ درصدی واحدهای تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

وی با اشاره به احیای ۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در سال گذشته، عنوان کرد: تعداد واحدهای تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۵ درصد کاهش‌یافته است.

رسولیان در ادامه به ارائه نتایج حاصل از احیای واحدهای تولیدی راکد پرداخت و بیان کرد: احیای واحدهای تولیدی راکد، ۲۰ درصد به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود استفاده از ظرفیت بخش خصوصی) و ۱۴درصد با تأمین مالی، ۱۳ درصد با رفع مشکل بازار، ۱۱درصد با مشارکت سرمایه‌گذار جدید انجام‌شده است و تاکنون ۳۱ درصد فعالان اقتصادی جدید با دریافت تنها ۸ درصد تسهیلات بانکی، این واحدها را احیا کرده‌اند.

معاون وزیر صمت با اشاره به نقش بخش خصوصی در احیای واحدهای راکد گفت: قرار نیست که تک‌تک واحدهای راکد تأمین مالی شوند و انجام این کار نیز برای رفع مشکل این واحدها خیلی پاسخگو نخواهد بود، بلکه باید از نیروهای توانمند کشور استفاده کنیم.

بر اساس الگوی تأمین مالی واحدهای تولیدی راکد، در گام نخست یک عارضه‌یابی کلی انجام‌شده و سپس بر اساس درخواست واحد صنعتی، عارضه‌یابی عمیق توسط مشاور بخش خصوصی صورت می‌گیرد؛

البته سازمان صنایع کوچک نیز بخشی از هزینه مشاور را به بخش خصوصی پرداخت می‌کند و درنهایت بر اساس عارضه‌یابی دقیق ستاد تسهیل یا ستاد حمایت قضایی، سایر اقدامات دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: برای افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی راکد، این واحدها مورد ارزیابی قرار گرفتند تا مشخص شود که کدام‌یک در زنجیره تأمین کشور از جایگاه خوبی برخوردار هستند و سپس اولویت‌بندی بر اساس ظرفیت آن‌ها، انجام شد و منابع لازم به آن‌ها اختصاص یافت.

حمایت از واحدهای تولیدی راکد شهرستان‌ها با شیوه‌های متفاوت براساس طرح آمایش

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به طرح آمایش وزارت صمت عنوان کرد: بر اساس این طرح، شیوه حمایت از واحدهای تولیدی راکد شهرستان‌ها متفاوت خواهد بود، یعنی با توجه به ظرفیت هر منطقه، حمایت‌های لازم انجام خواهد شد تا بتوان بحث آمایش را اجرایی کرد.

رسولیان درباره شیوه همکاری با بانک‌های عامل در خصوص احیای واحدهای تولیدی راکد گفت: در حال رایزنی با بانک‌های مختلف در قالب طرح احیا هستیم،

برای مثال ظرف دو هفته آینده با بانک ملی تفاهم‌نامه خوبی منعقد خواهد شد تا بتوان از مساعدت‌های مالی در این زمینه استفاده کرد، اما نمی‌توانیم محدودیتی برای سرمایه‌گذاری‌ها قائل شویم زیرا بحث بازار رقابت نیز در میان است.

وی یادآور شد: ۲۱۹ مشکل به‌صورت ریز درزمینه احیا و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی راکد شناسایی و روش‌های حل آن‌ها نیز احصا شده است و امیدواریم این مهم با همراهی حداکثری سایر دستگاه‌ها همراه باشد.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۵۸ جلسه درباره احیای واحدهای راکد در سطح کشور تشکیل‌شده است و خوشبختانه در بحث افزایش ظرفیت، برنامه ۳ هزار و ۳۰۰ واحدی افزایش ظرفیت برای واحدهای زیر۵۰ درصد و احیای ۲ هزار واحد تولیدی در دستور کار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا