کد خبر: 04110066641
اقتصادروزنامهشرکت هاصنعت و معدن

معرفی برترین‎ های اقتصاد ایران در جنگ اقتصادی

نتایج رتبه‌بندی 500 شرکت ایرانی برتر در بیست‌ و چهارمین همایش IMI100 مشخص شد.

زینب غضنفری

بیست و چهارمین  همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100)  به همت سازمان مدیریت صنعتی امروز با حضور معاون وزیر صنعت معدن وتجارت، معاون وزیر نفت، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های صنعتی (رشته‌های مختلف کسب‌وکار)، گسترش رقابت بین بنگاه اقتصادی و کمک به سیاست‌گذاران اقتصادی کشور انجام می‌شود.

در این ارزیابی، شرکت‌های برتر بر اساس شاخص‌هایی همچون «بیشترین فروش»، «بیشترین سودآوری»، «بالاترین ارزش بازار»، «بالاترین ارزش افزوده»، «بیشترین دارایی»، «بالاترین اشتغال‌زایی»، «بالاترین بهره‌وری کل عوامل»، «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» معرفی شدند.

در ابتدای مراسم مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: پایداری بنگاه‎های بزرگ را بدین ترتیب دانست وگفت : هوش نوآوری که توانایی شناختی انسان برای مشاهده مشکلات و فرصت‌ها به شیوه‌ای جدید و کشف راه‌ حل‌های جدید در پاسخ به چالش‌های پیچیده است. به عبارت دیگر هوش نوآوری پاسخی به پیچیدگی است.

وی همچنین اضافه کرد محیط‌های امروز محیط‌های پر تغییر، با پیچیدگی بالا، پر ابهام با قطعیت نداشتن است که اطمینان نداشتن، تغییرات سریع، ابهام و پیچیدگی را به همراه دارد. وی اشتباهات رایج در این محیط را شامل رویکرد دستوری به نوآوری، ساده‌انگاری مسائل پیچیده، محدود کردن سطح نوآوری به رهبران و مدیران ارشد، نداشتن استراتژی و برنامه نوآوری و ضعف دانشی رهبران درباره نوآوری و شیوه پیاده‌سازی آن دانست.

در بخش دیگری از این مراسم مدیر رتبه‌بندی شرکت‌ها و دبیر بیست و چهارمین همایش شرکت‌های برتر ایران به سخن پرداخت و  بیان کرد: نتایج رتبه‌بندی سال ۹۹ نشان می‌دهد ۵۰۰ شرکت از بین شرکت‌های داوطلب بر اساس میزان فروش به عنوان معیار انتخاب می‌شوند. شاخص میزان فروش نشان از بزرگی کشور است و تاثیرشان بر اقتصاد ملی قطعا بیشتر خواهد بود.

کیانی در ادامه به مثال‎هایی از اقدامات شرکت‎های بزرگ در حکمرانی هوشمند پرداخت. استفاده از زنجیره بلوکی درزنجیره تامین والمارت (استفاده از فناوری‎ های نوظهور) برچسب‌های RFID یا کیوآر واحدهای نگهداری موجودی و استفاده از پهباد برای سرشماری انبارها از سوی آمازون (استفاده از فناوری‎ های نوظهور ایر بی ان بی و اوبر (اقتصاد اشتراکی)، تامین آب آشامیدنی برای کشورهای کم برخوردار و بازیافت قوطی و ظروف محصولات از سوی پپسی کولا (دوسوتوانی سازمانی و اقتصاد چرخشی)، درج برچسب ‎های زیست سازگاری بر محصولات در کانادا، اتحادیه اروپا و آمریکا  (اقتصاد سبز) از این جمله‎ اند.

کیانی در ادامه به تاریخچه بیست و چهار سال متوالی رتبه‎بندی شرکت‎های برتر از سال ۱۳۷۷ پرداخت و گفت در سال آغاز این رتبه‎بندی شرکت‎های برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش رتبه‌بندی و معرفی می‌شدند اما میزان اثرگذاری یک بنگاه اقتصادی درابعاد اقتصاد ملی با میزان فروش آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین در رتبه بندی سال ۱۳۷۷ تعداد شاخص‌های مورد ارزیابی یک شاخص و گزارش نتیجه رتبه‌بندی در یک بروشور ۴ صفحه‎ای گنجانده شد.

اما مهمترین اهداف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و  شفاف‌سازی فضای کسب و کار است. امروزه رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ‎ریزی اقتصادی در کشور صورت می‎پذیرد. رتبه‎ بندی‎ های مشابه IMI-100 در سطح جهان رتبه‌بندی Fortune 500 است که ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا را رتبه‌بندی می‌کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه گفت: در سطح منطقه رتبه‌بندی DS100 صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبه‌بندی می‌کند. و در سطح کشوری در کشورهای آمریکا، کانادا، ترکیه، هندوستان و غیره انجام می‌شود. رتبه‎بندی IMI-100 در سال ۱۴۰۰ شامل ۵۰۰ شرکت است.

 ۵۰۰ شرکت براساس بالاترین میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند. ۵۰۰  شرکت براساس میزان فروش به پنج دسته صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته براساس ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه‎بندی می‌شوند. به این نحو شرکت‌هایی با هم مقایسه می‌شوند که از نظر اندازه تاحدودی به هم نزدیک هستند.

شاخص‌های رتبه بندی شامل شاخص‎های اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره‎وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص‎های بازار هستند. سهم صد شرکت اول از کل فروش ۸۶.۹ درصد و صد شرکت دوم ۹.۵ درصد است. صد شرکت اول ۷۱.۴ درصد از اشتغال‎زایی کل شرکت‎های برتر را سهیم هستند. میزان صادرات صد شرکت اول ۹۲.۵ درصد از کل صادرات پانصد شرکت برتر است.

مقایسه ارزش افزوده شرکت‎ها با تولید ناخالص داخلی نشان می‎دهد ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۸ درصد و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت ۲۰ درصد است. فروش ۱۰۰ شرکت اول  ۴۵ درصد و فروش ۵۰۰ شرکت ۵۲ درصد است.

ده شرکت برتر اول ایران در این دوره شرکت‎های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‎گذاری غدیر، ایران خودرو، مپنا بانک صادرات ایران و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان هستند.

در بخش دیگری از این مراسم مدیر رتبه بندی شرکت‎ها و دبیر بیست وچهارمین همایش شرکت‎ های برتر ایرانگفت :نتایج رتبه بندی سال۱۴۰۰ نشان می‎دهد ۵۰۰شرکت از بین شرکت‎های دواطلب بر اساس میزان فروش به عنوان معیار انتخاب می‎ شوند و شاخص میزان فروش نشان از بزرگی کشور و تاثیرشان برای اقتصاد ملی که لوکوموتیو ایران است بیشتر خواهد بود.

مجید درویش با بیان اینکه در دنیا برای این شرکت‌ها اهمیت بسیاری قائل هستند، افزود: سازمان مدیریت صنعتی ۲۲ سال قبل به منظور معرفی شرکت‌های برتر این طرح را آغاز کرد.

۵۰۰ شرکت انتخابی بر اساس شاخص‌های دیگری غیر از میزان فروش نیز با هم مقایسه می‌شوند. مقایسه شرکت‌های بزرگ با کوچک اصلا منطقی نیست به این منظور ما در دسته‌بندی ۱۰۰تایی شرکت‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. هر شرکتی بر اساس ۳۲ شاخص ارزیابی می‌شود.

او ادامه داد: شاخص‌های رتبه‌بندی کمی هستند و از صورت‌های مالی شرکت‌ها اخذ می‌شوند. پراکندگی ۵۰۰شرکت بزرگ ایران بر اساس محل ثبت شرکت عبارت‌اند از تهران با۲۴۹، اصفهان با ۳۲، کرمان با ۲۰، هرمزگان ۱۹ شرکت.

بررسی ۵۰۰ شرکت برتر از نظر مالکیت نشان داد که سهم شرکت‌های دولتی۱۰% عمومی ۸/۳۰% و خصوصی ۵۹.۲% است.

بررسی ۱۰۰ شرکت برتر از نظر مالکیت هم نشان می‌دهد دولتی‌ها ۸%، عمومی‌ها ۴۰% و خصوصی‌ها ۵۲% را به خود اختصاص داده‌اند.

درویش ادامه داد: بیشترین میزان درآمد فروش رابا نسبت ۱۶.۵%متعلق به گروه بانک ها وموسسات اعتباری است و به ترتیب گروه‎ های پتروشیمی، فلزات اساسی، شرکت‎های چندرشته صنعتی، گروه ‎های فرآورده ‎های نفتی را شامل می‎شود .

همچین بیشترین دارایی متلعق به گروه بانک‎ها و موسسات اعتباری است.

اسامی شرکت‌های برگزیده بیست و چهارمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران به این شرح است:

 

شرکت شاخص رتبه بندی IMI100
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس شرکت پیشرو، رتبه اول بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، رتبه اول از نظر شاخص ارزش بازار، شرکت اول صادرات‎گرا و رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه پتروشیمی
شرکت فولاد مبارکه اصفهان شرکت پیشرو، رتبه سوم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، رتبه دوم از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات اساسی
شرکت ملی صنایع مس ایران شرکت پیشرو، رتبه ششم از نظر شاخص ارزش افزوده
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شرکت پیشرو، رتبه دهم از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جمعی
شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان شرکت پیشرو
شرکت مهندسی فکور صنعت تهران شرکت پیشرو
بانک ملت رتبه دوم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، رتبه سوم از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه بانک‎ها و موسسات اعتباری
شرکت سرمایه‎ گذاری پارس آریان رتبه پنجم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، رتبه پنجم از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه شرکت‎ های چند رشته ‎ای صنعتی
شرکت سرمایه ‎گذاری غدیر رتبه ششم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور
شرکت ایران خودرو رتبه هفتم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو
شرکت گروه مپنا رتبه هشتم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، رتبه هفتم از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه شرکت‎ های پیمانکاری
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان رتبه دهم بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور
شرکت مهندسی فن آفرین حصین قشم شرکت برتر از نظر رشد سریع
شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان شرکت برتر از نظر رشد سریع
شرکت آلیاسیس ارتباط شرکت برتر از نظر رشد سریع
شرکت پتروشیمی مارون شرکت برتر صادرات‎گرا
شرکت پلیمر آریا ساسول شرکت برتر صادرات‎گرا
شرکت پتروشیمی زاگرس شرکت برتر صادرات‎گرا
شرکت صبا فولاد خلیج فارس شرکت برتر صادرات‎گرا
شرکت غلتک سازان سپاهان شرکت برتر صادرات‎گرا
بانک پاسارگاد رتبه هشتم از نظر شاخص ارزش افزوده
شرکت بیمه ایران رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه موسسات بیمه ‎ای
شرکت فروشگاه ‎های زنجیره‎ای افق کوروش رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فروشگاه‎ ها، رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل در گروه فروشگاه ‎ها
شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه ساختمان و مهندسی عمران
شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه خدمات بازرگانی
شرکت آسان پرداخت پرشین رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه رایانه و فعالیت‎ های وابسته
شرکت تراکتورسازی ایران رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه ماشین ‎آلات، تجهیزات و صنایع فلزی
شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه سیمان، رتبه اول از نظر بازده فروش در گروه سیمان
شرکت سپید ماکیان رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته
شرکت بهره ‎برداری و تعمیراتی مپنا رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه خدمات فنی و مهندسی
شرکت ایران دار رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه صنایع سلولزی، رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل در گروه صنایع سلولزی و رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه صنایع سلولزی
شرکت پتروشیمی نوری رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل در گروه پتروشیمی
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جمعی
شرکت پتروشیمی پارس رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل در گروه فرآورده‎ های نفتی، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه فرآورده ‎های نفتی
شرکت سرمایه‎ گذاری صدر تامین رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل در گروه شرکت‎های چند رشته ‎ای صنعتی، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه شرکت‎ های چند رشته ‎ای صنعتی
شرکت بیمه پاسارگاد رتبه اول از نظر بهره‎وری کل عوامل در گروه موسسات بیمه‎ای، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه موسسات بیمه‎ای
شرکت گروه بهمن رتبه اول از نظر بهره‎وری کل عوامل در گروه وسائط نقلیه و قطعات خودرو، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه وسائط نقلیه و قطعات خودرو
شرکت صنعت غذایی کوروش رتبه اول از نظر بهره وری کل عوامل در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی
شرکت ستاره درخشان همراه کیش رتبه اول از نظر بهره‎ وری کل عوامل در گروه رایانه و فعالیت‎ های وابسته
شرکت سرمایه ‎گذاری و توسعه گل گهر رتبه اول از نظر بهره‎ وری کل عوامل در گروه فلزات اساسی
شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا رتبه اول از نظر بهره ‎وری کل عوامل در گروه حمل و نقل و خدمات وابسته
شرکت تامین سرمایه کاردان رتبه اول از نظر بهره‎وری کل عوامل در گروه واسطه‎ گری‎ های مالی
شرکت پتروشیمی فن آوران رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه پتروشیمی
شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه ماشین‎ آلات، تجهیزات و صنایع فلزی
شرکت معدنی املاح ایران رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جمعی
شرکت افرانت رتبه اول از نظر بهره‎وری کل عوامل در گروه ارتباطات و مخابرات، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه ارتباطات و مخابرات
شرکت شیشه ‎سازی مینا شرکت برتر از نظر رشد سریع

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا