معرفی سرور به زبان ساده و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد

  کد خبر: 251101120791

سرور در حقیقت به رایانه‌ای گفته می‌شود که به کامپیوتر‌های دیگر و کاربرانی که از این رایانه‌ها استفاده می‌کنند، خدماتی را ارائه می‌دهد.

اگر متوجه نشدید ما می‌توانیم سرور را به گونه‌ای دیگر نیز تعریف کنیم. سرور  رایانه‌ای است که درخواستی را پردازش کرده و سپس داده‌ها را به رایانه دیگری در اینترنت یا شبکه ارسال می‌کند.

سرور‌ها برای تبادل داده‌های دیجیتال، با یکدیگر تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند از دریافت ایمیل گرفته تا ارائه تصاویر با وضوح بالا. هر سرور دارای یک دامنه یا پروتکل اینترنت (IP) بوده که به آن سرور یک آدرس اینترنتی منحصر به فردی را ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر www.google.com را در یک مرورگر وب مثل کروم تایپ کنید، مرورگر آدرس IP منحصر به فرد Google را فراخوانی می‌کند.

در یک مرکز داده یا اطلاعاتی که به آن دیتاسنتر گفته می‌شود، کامپیوتر فیزیکی وجود دارد که برنامه‌های سرور بر روی آن اجرا می‌شود.

اساس کار سرور بر اساس پاسخ به درخواست کاربر و اجرای آن است. همچنین باید ذکر کنیم که کاربر می‌تواند به معنای یک برنامه باشد. بگذارید با ذکر مثالی اساس کار سرور را توضیح دهیم.

شما وارد سایتی می‌شوید و در قسمت ثبت نام سایت اطلاعات خود را وارد می‌کنید. در این حالت، سرور درخواستی را می‌گیرد و سپس درخواست شما را پردازش می‌کند و آن گاه پاسخی را به شما نشان می‌دهد.

انواع سرور

این سرور‌ها بنا به درخواست کاربران و شرکت‌های دیجیتال مارکتینگی که به این سرور‌ها احتیاج دارند به فروش می‌رسد. در ادامه به معرفی انواع سرور می‌پردازیم

سرور بازی

همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد وب‌سایت‌هایی که در حوزه بازی‌های آنلاین به فعالیت می‌پردازند، متقاضی این گونه سرور هستند.

سرور فایل

این گونه سرور‌ها برای وب‌سایت‌هایی است که به فروش فایل، آپلود فایل، و یا دانلود فایل می‌پردازند. همانند: وب‌سایت‌های فروش فیلم و سریال، موزیک، آپلود و بارگذاری فایل.

اپلیکیشن سرور یا سرور اپلیکیشن

تعریف اپلیکیشن سرور برای افرادی که با آن آشنایی ندارند شاید کمی سخت به نظر برسد. کلیه اپلیکیشن‌های موبایلی و اپلیکیشن‌هایی که بر روی دسکتاپ اجرا می‌شوند، از سرور اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

در تعریفی دیگر می‌توان چنین گفت: نرم‌افزاری که به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها امکان ایجاد و ارائه محتوای پویا را می‌دهد. امروزه با افزایش روزافزون استفاده از تلفن‌های همراه، کلیه وب‌سایت‌ها اقدام به ساخت اپلیکیشن نیز نموده‌اند.

به طور مثال وب‌سایت‌ دیجی کالا اپلیکیشنی را طراحی نموده است که بر روی موبایل نصب می‌شود و کاربران قادر هستند بین صفحات فروشگاه پیمایش کنند.

اپلیکیشن‌ها برای دستگاه‌های اندروید و IOS به صورت جداگانه ساخته می‌شوند. ظاهر سایت در اپلیکیشن و سایت اصلی با یکدیگر متفاوت است و به گونه‌ای طراحی شده که با ابعاد گوشی‌ها سازگار می‌باشد.

 وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که از یک سرور کاربردی استفاده می‌کنند، گاهی به فناوری فراتر از آنچه که یک وب سرور می‌تواند ارائه دهد، احتیاج دارند. سرور‌های اپلیکیشن قادر خواهند بود ویژگی‌هایی مانند تراکنش‌ها، شخصی‌سازی و خدمات پیام‌رسانی را فعال کنند.

این ویژگی‌های پیشرفته هر روز برای انواع وب‌سایت‌ها بهبود می‌یابد. وب سرور‌ها محتوای ثابت را در اختیار مرورگر‌ها قرار می‌دهند.

وقتی که شما یک وب‌سایت‌ی با محتوای پویا و واکنش گرا می‌بینید، در واقع با استفاده از نوعی فناوری ساخته شده‌اند که فراتر از قابلیت‌های یک وب سرور است.

هنگامی که شخصی URL مورد نظر را در مرورگر تایپ می‌کند، وب سرور بدون توجه به موقعیت جغرافیایی شخص، دستگاهی که استفاده می‌کند یا سایر عوامل مرتبط به آن را در نتایجی ارائه می‌دهد.

سرور ایمیل

یک سرور ایمیل یا ایمیل سرور درست مانند یک شبکه کامپیوتری کار می‌کند و وظیفه اصلی آن انجام تبادلات الکترونیکی بین شبکه‌های داخلی و خارجی است.

به ایمیل سرور میل سرور نیز گفته می‌شود. در واقع میل سرور دارای امکانات و خدمات خاصی است که برای ارسال نامه‌های الکترونیکی از سرور به مکان‌ها و ایمیل‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنها با چند حرکت ساده می‌توانید در عرض چند ثانیه ایمیلی را از نقطه‌ای از جهان به نقاطی دیگر ارسال کنید. به طور مثال سرویس Gmail بر روی یک ایمیل سرور پیاده‌سازی شده است و در هر ثانیه شاید بتوان گفت چندین میلیون ایمیل را به آدرس‌های مختلفی از سراسر جهان مخابره می‌نماید.

وظایف سرور

DNS سرور چیست

DNS سرور یک پایگاه داده بسیار بزرگی است که IP‌ها و دامنه‌های مختلفی مختلف و مرتبطی را در خود نگهداری می‌نماید. DNS‌ها می‌توانند در سراسر جهان با یکدیگر هماهنگ شده و ارتباط برقرار نمایند.

پس از خرید دامنه باید آن را به DNS متصل کنید. برخی شرکت‌های هاستینگ در پلن‌های خود DNS و سرور را به صورت اشتراکی می‌فروشند و برخی دیگر به صورت جداگانه آنها را ارائه می‌نمایند.

به طور مثال اگر شما قصد دارید برای راه‌اندازی یک وب‌سایت‌ موزیک سرور فایل را خریداری کنید، باید DNS جداگانه‌ای را خریداری کنید.

ست کردن دامنه سرور‌های فایل و هر نوع سرور دیگری بر روی DNS، توسط واحد پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ و یا سرور صورت می‌پذیرد.

سؤالات متداول

تفاوت سرور و هاست چیست؟

هاست زیر مجموعه‌ای از سرور می‌باشد. در حقیقت سرور را به تکه‌های کوچکی بر اساس حجم تقسیم می‌نمایند و تحت عنوان هاست به صاحبان وب‌سایت‌ها فروخته می‌شود.

سرور ابری چیست؟

سرور‌هایی با زیرساخت‌های فیزیکی و سرور مجازی که منابع از راه دوری را برای ذخیره انواع داده‌ها و اطلاعات و همچنین استفاده از منابع سخت‌افزاری فراهم می‌کنند، سرور‌های ابری نام نهاده می‌شوند.

سرور مجازی به چه معناست؟

سرور‌های اختصاصی دارای قابلیت بخش‌بندی هستند و در صورت اجرای این قابلیت، سرور‌های مجازی به دست می‌آیند.

این سرور‌ها دارای مزایای بسیار زیادی از جمله: هزینه بسیار پایین، قابلیت اختصاص و ارتقاء منابع، سرعت بسیار بالا و نصب سیستم‌های دلخواه می‌باشند. همچنین می‌توان به ایجاد امنیتی بالا نیز اشاره نمود. برای جزئیات بیشتر مقاله vps  چیست را مطالعه کنید.

خروج از نسخه موبایل