کد خبر: 07090058051
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازرگانیروزنامهصفحه یککشاورزی

معضل مواد اولیه در تولید و توزیع مواد غذایی در فرانسه

ترجمه: محمود نواب مطلق

مرغ‌داران برای قیمت‎گذاری محصولات خود در مذاکره با شرکت‌های توزیع عوامل متعددی را بررسی می‎کنند. افزایش قیمت غلات و نهاده‌های دامی، گاز، حمل ونقل و بسته‎بندی همگی منجر به تقاضای آنان برای افزایش قیمت مرغ شده است.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دانه گندم در دل محور تولید، موتور تورم را روشن کرده است. فرانسویان  در پائیز امسال، تازه توانسته‌‌اند گرانی نان مورد نیازشان را هنگام مراجعه به نانوایی محل در هر باگت بین ۵ تا ۱۰ سانتیم هضم کنند. همچنین چندان زمانی از کنارآمدنشان با گرانی ران و سینه مرغ تا ۹درصد به نسبت سال۲۰۲۰(۱۳۹۹) نمی‎گذرد.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‎شود. مهمترین گروه صنعتی مرغ‌داری در فرانسه گروه «اِل‎دی‎سی» دندان تیز کرده و با استناد به نمودارها و محاسبات عددی قیمت‌های جدید خود را اعلام کرده است.

دِنیس لامبرت، مدیرعامل این گروه صنعتی با ابراز خرسندی اعلام کرد موفق شده است در نیم سال اول ۲۰۲۱(دی ۱۳۹۹ تا خرداد۱۴۰۰) سه بار و هر بار سه درصد افزایش قیمت محصولات خود را با شرکت‏های توزیع به نتیجه برساند.

او معتقد است این روند باید ادامه یابد و در همین رابطه می‎گوید:«ما باید به افزایش قیمت ۹ درصدی برسیم تا بتوانیم قیمت واقعی را به تولیدکنندگان بپردازیم.»

در حالیکه مذاکرات با شرکت‌های توزیع آغاز شده، این گروه بزرگ صنایع غذایی در فرانسه استدلال‎های خود را برای افزایش قیمت آماده کرده است. مهمترین عامل، افزایش قیمت غلات است.

مهمترین غذای طیور، گندم، ذرت و سویا است. هرسه هم بسیار گران شده‌اند. کافیست نگاهی به منحنی قیمت گندم در بورس اروپا « ُروُنکست» بیندازید. خودتان متقاعد می‎ شوید.

قیمت گندم طی دوسال ۵۷درصد رشد داشته است. درماه جولای( تیر) درست قبل از فصل درو هنگامی‌که مزارع مملو از گندم‌های طلایی بودند، قیمت هر تن گندم ۲۰۰ یورو بود. این امر منجر به انحراف کمی در منحنی صعود قیمت آن شد.

اما پس از آن بنا برگفته «آرتور پُورتیه» از «آرژیتل» بدون وقفه قیمت گندم رشد کرد و در ۲۲ نوامبر(اول آذر) رکورد تاریخی افزایش قیمت را شکست و به بالاتر از ۳۰۰ یورو در هر تن رسید.

البته این افزایش قیمت منجر به خوشحالی غلات‎کاران فرانسوی شده است. ذرت نیز از این افزایش قیمت بی‎نصیب نماند و قیمت آن به معنای واقعی داغ شد. قیمت ذرت همزمان با رشد قیمت گندم، ناگهان به ۲۵۰ یورو در هرتن در بورس «اُورونکست» رسید. اما در مقابل قیمت سویا در این میان پس از افزایش در ماه ژانویه (دی۱۳۹۹) دوباره کاهش یافت.

اما در مقابل زنجیره تولید تا توزیع محصولات گوشتی از افزایش قیمت غلات خوشحال نیست، چرا که با هر قیمتی باید شکم دام‌های خود را پر کنند.

گروه صنایع غذایی «اِل‎دی‎سی» در فهرست دلایل خود برای افزایش قیمت محصولات؛ افزایش قیمت حمل و نقل، گاز و صنعت بسته‌بندی را نیز بر شمرده و نتیجه گیری کرده است برای آنکه این گروه بتواند همچنان به مرغ‌های خود گندم بدهد نیازمند افزایش ۹درصدی قیمت محصولات خود است.

با تمام این اوصاف ظهور سویه جدید کووید ۱۹(SARS-CoV-2) در آفریقای جنوبی که «نگران‎کننده توصیف‎شده» در روز جمعه ۲۶ نوامبر(۵آذر) منجر به سردشدن (رکود) تمامی بازارهای مالی شد. این امر لرزه بر اندام سرمایه ‎گذاران انداخته است. آنها نگران بروز شوک جدید اقتصادی ناشی از این سویه جدید کرونا هستند.

به همین دلیل قیمت هر تن گندم در بورس «اُورونِکست» به زیر ۳۰۰ یورو کاهش یافت. اما به هرحال مرغ‌ها همچنان گندم می‎خورند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا