کد خبر: 250603172904
آموزشروزنامه

معلم هایی که با ۱۹ حذف شدند!

کد19 سدی برای استخدام معلمان شده که گویا شاخص تربیتی داوطلبان است

طبق آمار رسمی اعلام شده در مهر ۱۴۰۳ آموزش و پرورش با کمبود بیش از ۱۷۶ هزار معلم رو به رو خواهد بود و این در حالیست که بارها مسئولان وزارت آموزش و پرورش از کمبود معلم در کلاس‌های درس سخن گفته اند و خواستار جذب نیرو برای سال تحصیلی جدید شده اند اما ستوده، نماینده مجلس به کدهایی اشاره می کند که مانع استخدام معلمان می شوند و بر مشکل کمبود مربیان و معلمان برای حضور در کلاس های درس می افزایند.

به گزارش عصراقتصاد، آموزش و پرورش با کمبود ۱۷۶ هزار معلم مواجه است که یکی از بزرگترین و مهمترین چالش های این نظام است و طرح‌ها و برنامه ریزی های مختلف هنوز موفق به حل این بحران نشده است. استفاده از سرباز معلم‌ها، معلمان بازنشسته، روحانیون و طلاب از جمله تمهیداتی بود که از سوی مسئولان به کارگرفته شد اما باز هم مشکل پابرجاست.

در عین حال استفاده از آزمون‌های استخدامی برای جبران کمبود معلم یکی از راه‌حل‌هایی بود که اجرا شد، اما با اعلام نتایج، داوطلبان با سد جدیدی به نام «کد ۱۹» مواجه شدند که مانع از جذب و استخدام آنها در نظام آموزشی کشور می شود.

طبق این کد داوطلبان صلاحیت علمی لازم را دارند اما گویا تربیت درستی برای حضور در جایگاه معلمی ندارند! با وجود اینکه هزاران نفر در همین فضا‌ها تحصیل کرده و تربیت شده‌اند، اما ارزیابان یکدفعه به این نتیجه رسیده اند که تربیت مناسبی ندارند و برای آنها کد ۱۹ را در نظر گرفته اند.

در همین رابطه سلام ستوده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ صحن مجلس در نطق اضطراری خود با بیان اینکه «نباید فرصت‌ها را از دست دهیم و در فکر خدمت به مردم عزیز باشیم»، اظهار کرد: مردم ما مردمی با معرفت، دارای شناخت، بصیر، آگاه و ولایتمدار هستند پس باید سعی کنیم که دل ملت ایران را با کارهای خوب و برنامه‌های پسندیده به دست آوریم.

وی با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به وضعیت معیشت مردم عنوان کرد: مسئولان و وزرا باید بی‌عدالتی و ناترازی‌ها را بردارند و در فکر راهکاری اساسی و رویکردی تاثیرگذار در تحولات اقتصادی کشور باشند. جوانان تحصیل کرده و جویای کار را دریابند و فرصت‌های شغلی فراهم کنند تا نخبگان و جوانان با استعداد ما از مرزها خارج نشوند.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: در سطح کشور با کمبود معلم مواجهیم این درحالی است که جای پذیرش و جذب داریم اما کدها و ماده‌ها و تبصره‌هایی را اعمال کرده‌ایم که متاسفانه سد راه به کارگیری این عزیزان شده است؛ من خواهش می‌کنم که کد ۱۹ را حذف کنند؛ کدهای ۴، ۵ و ۶ مانع جذب این عزیزان شده‌ است. معلمان نهضت سوادآموزی سالهاست که آرزوی استخدام دارند؛ این عزیزان باید تبدیل وضعیت و از بلاتکلیفی خارج شوند؛ همه اعم از سرباز معلمان، معلمان مدارس غیر انتفاعی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات همه باید جذب و استخدام شوند.

ستوده عنوان کرد: باید نیروهای توانمند، مسئولیت پذیر صادق و عادل را وارد دستگاه‌های دولتی کنیم. اگر امروز شاهد بی‌عدالتی ناترازی و مشکلات فراوان در همه بخش‌ها هستیم ناشی از عدم مدیریت و عدم نظارت بوده است. باید از کارشکنی‌ها و دغل‌بازی‌ها دست برداشت و از انسان‌های سست عنصر و بی اراده فاصله گرفت.

کد ۱۹ بدان معنااست که فرد از نظر علمی صلاحیت لازمه را برای استخدام در آموزش و پرورش دارد، اما در فرآیند گزینش نمره قبولی را به او نداده‌اند. بر اساس شنیده‌ها امسال نیز کد ۱۹ ورود پنج هزار نفر به آموزش و پرورش را ناممکن ساخته‌است.

چندی پیش یکی از داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در کارنامه خود با کد ۱۹ رو به رو شده‌است، به فراز گفته بود: «موشکافی دقیق همه‌ کامنت‌ها، پست‌ها و استوری افراد در فضای مجازی، پرس و جو از همسایه‌ها، استعلام از قوه قضائیه، استعلام از نیروی انتظامی، ضعف احکام در هنگام گزینش، پوشش نامناسب، طرز بیان نامناسب در مصاحبه، عدم صداقت، عدم شرکت در انتخابات و راهپیمایی‌ها و اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی می‌تواند فرد را کد نوزدهی کند! ما امکان اعتراض هم داریم: مرحله اول حضور و دفاع در هسته گزینش استان مربوط که اگر قانع شدند برطرف میشود، مرحله دوم، اما درصورت عدم تایید در استان به هسته گزینش مرکزی تهران فرستاده میشود و در آنجا برای بار دوم مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت درصورت عدم تایید در تهران پرونده به دیوان عدالت میرود».

فرد دیگری که به اولین جلسه اعتراض دعوت شده‌بود، گفته بود: «در این جلسه به من گفتند، چون لباس آستین کوتاه می‌پوشم نمی‌توانم معلم شوم. چیز‌های دیگه‌ای هم گفتند مثلا در خصوص پست، استوری، هشتگ‌ها و حتی محتوا‌هایی که من لایک کرده‌ام. البته من به خودشان هم گفتم که من این کار‌ها را نکردم و می‌توانند گوشی من را حتی چک کنند. من نمی‌دانم بر چه اساسی اصلا چنین حرف‌هایی را زدند و دسترسی آن‌ها به چنین فضا‌های شخصی ما چگونه ممکن است».

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا