کد خبر: 290203159958
اخبار شرکت هااقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

معیشت سخت کارمندان زیر سایه ناکارآمدی منابع انسانی نفت

رشد مبلغ مالیات در فیش حقوق کارمندان نفت در سال ١۴٠٣ به حدی است که تقریبا افزایش حقوق سالیانه را از بین برده و در شرایط سخت تورمی امسال، معیشت کارکنان نفت با چالش های بسیار روبرو شده است.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی “نفت ما”،حقوق کارکنان نفت که سال‌هاست به دلیل اعمال مالیات سنگین بر تمام اجزای نقدی و غیرنقدی فیش حقوقی، بیشتر از میزان قانونی کم می‌شود، بازهم حاشیه ساز شده تا آنجاکه بخش عمده افزایش حقوق کارمندان به دلیل جهش مالیات و ناکارآمدی وزارت نفت در پیگیری استرداد اضافه مالیات کاملا از بین رفته است.

این درحالیست که دی ماه سال گذشته، مددی معاون منابع انسانی وزارت نفت قول مذاکرات سازنده با امور مالیاتی در جهت استرداد اضافه مالیات کسر شده از حقوق کارکنان نفت را داد اما بازهم کارمندان در فیش حقوقی فروردین ماه سال جاری که با تاخیر چندین روزه در اردیبهشت ماه برایشان صادر شد، با مبالغ قابل توجه مالیات روبرو شدند.

رشد مبلغ مالیات در فیش حقوق کارمندان نفت در سال ١۴٠٣ به حدی است که تقریبا افزایش حقوق سالیانه را از بین برده و در شرایط سخت تورمی امسال، معیشت کارکنان نفت با چالش های بسیار روبرو شده است.

ناکارآمدی و نبود استراتژی مستمر در خصوص پیگیری مطالبات و بهبود وضعیت معیشتی کارکنان نفت به حدی رسیده که نارضایتی در میان تمام اقشار کارمندی و کارگری این صنعت به بالاترین سطح در تمام دولت ها رسیده است.

گفتنی است کارکنان صنعت نفت نسبت به پلکانی بودن مالیات بر حقوقشان اعتراض دارند که البته این اعتراض کاملا به حق است چراکه برای مثال کارکنان اقماری با شرایط بسیار سخت کاری، مشمول حق سختی کار می شوند اما افزایش پلکانی مالیات سبب شده تا بخش قابل‌توجهی از حقوق این قشر زحمتکش کسر شود.

حال سوال مهم از مسئولین وزارت نفت این است که چرا با وجود رشد روزافزون تورم و چالش های شدید معیشتی کارکنان نفت، هنوز هیچ اقدام موثری برای استرداد اضافه مالیات کسر شده از حقوق کارکنان صورت نگرفته است؟

اجبار در استفاده از کارت سوخت شخصی مخالف روح قانون است

نخعی گفت: ما در این قانون شروطی را تعیین کرده بودیم که مردم تشویق به استفاده از کارت سوخت شخصی شوند نه اجبار.اما آن مدلی که الان ما در مرحله اجرا می بینیم با چیزی که نمایندگان تصویب کردند و روح حاکم بر قانون بود بسیار متفاوت است.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی “نفت ما”، گفت: هدف از تصویب قانون استفاده از کارت سوخت شخصی، ایجاد محدودیت و دردسر برای مردم نبود که این موضوع به دلیل عدم اجرای صحیح قانون مصوب مجلس، بوجود آمد.

وی افزود: دلیل تاکید مجلس بر استفاده از کارت سوخت شخصی، رصد آمار و ارقام واقعی مصرف سوخت در کشور بود که نتیجه این موضوع به کنترل های بیشتر در زمینه قاچاق سوخت می انجامد.

نخعی تاکید کرد: اما متاسفانه این قانون به آن شکل اصلی که نمایندگان مجلس آن را تصویب کردند به اجرا در نیامد چراکه ما در این قانون شروطی را تعیین کرده بودیم که مردم تشویق به استفاده از کارت سوخت شخصی شوند نه اجبار.اما آن مدلی که الان ما در مرحله اجرا می بینیم با چیزی که نمایندگان تصویب کردند و روح حاکم بر قانون بود بسیار متفاوت است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت و‌گو با نفت ما همچنین گفت: ما در قانون استفاده از کارت سوخت شخصی شروط و فراهم کردن زیرساخت هایی را دیده بودیم که مردم به عذاب و زحمت دچار نشوند. اینکه ما کارت سوخت جایگاه ها را جمع آوری کنیم تا مردم مجبور به استفاده از کارت سوخت خود شوند، آن هم با سهمیه های محدود کنونی، پاک کردن صورت مسئله است. باید بپذیریم که بصورت دستوری نمی توان مصرف بنزین را پایین آورد و با فشار و تحکم نمی شود مردم را مجبور به استفاده از کارت سوخت شخصی کرد.

وی با اشاره به مدت زمان بسیار طولانی صدور کارت سوخت گفت: همانطورکه می دانید درحال حاضر اگر فردی کارت سوخت خود را گم کند،‌ صدور کارت سوخت المثنی بیش از یکی دوماه طول می کشد. از سوی دیگر سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه بنزین قطعا برای بسیاری از افراد کافی نیست. پس ایجاد محدودیت بر روی استفاده از کارت سوخت جایگاه ها نه تنها کارساز نیست بلکه نارضایتی عموم جامعه را به همراه می آورد.

نخعی در پایان افزود: از این رو ما نمایندگان در کمیسیون انرژی پیگیری می کنیم که سازوکارهایی که در قانون برای تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت دیده شده، در عمل اجرا شود و از اجبار و ایجاد محدودیت در این خصوص جلوگیری به عمل آید.

گفتنی است از هفته سوم فروردین ماه سال جاری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دستور وزارت نفت محدودیت استفاده از کارت سوخت جایگاه ها را کلید زد که نتیجه آن ایجاد بازار سیاه برای کارت سوخت و صف های طولانی شهروندان در پمپ بنزین ها شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا