کد خبر: 04040188371
جهانروزنامهسلامت و رفاه

ممنوعیت استعمال سیگار برقی « جول لَبز» در آمریکا

ترجمه: محمود نواب مطلق

استعمال سیگار برقی «جول لَبز» از این پس در آمریکا ممنوع اعلام شد. مقامات آمریکا قصد دارند با شیوع استفاده از دخانیات برقی در جوانان مبارزه کنند.

سازمان غذاوداروی آمریکا مسئول امر سلامت در این کشور تلاش گسترده‌ای را برای مبارزه با دخانیات برقی آغاز کرده‌است.

براساس اعلام این سازمان در روز پنجشنبه ۲۳ژوئن(۲ تیر) از این پس استعمال سیگار برقی «جول لَبز» در آمریکا ممنوع است. این امر ضربه سنگینی بر این نشان وارد کرده و قصد دارد در مورد این تصمیم تقاضای تجدید نظرکند.

این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹) با ساخت سیگار برقی به شکل حافظه‌های سیار رایانه ای (فلش مموری) که نیکوتین در آن با طعم انواع میوه قابل استفاده است به موفقیت چشمگیری دست یافت؛ اما سازمان غذا و دارو در آمریکا مدعیست استفاده از این نوع سیگار برای سلامتی عمومی مضر است.

از اینرو شرکت «جول لَبز»  باید فروش این سیگار را متوقف کند وموجودی آن را از سطح مغازه‌ها نیز جمع‌آوری کند.

سازمان غذاودارو قبلا نیز در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) استفاده از انواع طعم‌های عطری به ویژه نعنا را در این نوع سیگارها ممنوع اعلام کرده‌ بود.

سازمان غذاودارو موظف شده‌بود بررسی کند آیا میزان توفیق این نوع سیگار در ترک استعمال دخانیات در بزرگسالان به اندازه‌ای بوده‌است که خطر ترویج آن در میان جوانان را توجیه کند.

بر همین اساس برخی شرکت ها به چالش کشیده شدند و برخی دیگر مجوزهایی برای تولید این نوع سیگار دریافت کردند.

«روبرت کَلیف» رئیس سازمان غذاوداروی آمریکا دراین خصوص می‌گوید: «این اقدام ما نشانگرحساسیت ما بر دخانیات برقی نیکوتین دار تولیدی شرکتها و میزان انطباق آنها با قوانینمان به منظور حفظ سلامت جامعه است.»

به نظر این سازمان محصولات شرکت «جول» خطر فوری برای سلامت جامعه ایجاد نکرده اما چون هنوز نتوانسته است دلایل کافی برای بی‌خطر بودن محصولات خود عرضه کند این تصمیم در مورد آن اتخاذ شده‌است.

در مقابل این شرکت مدعیست دلایل کافی به این منظور عرضه کرده؛ از اینرو تمام اقدامات لازم برای لغو این تصمیم از جمله تقاضای تجدید نظر قانونی در آن را نیز برای خود  محفوظ می‌داند.

این شرکت به تبلیغات فراوان سیگار برقی خود برای نوجوانان و به ویژه دانش آموزان دبیرستانی متهم شده‌است. این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) تحت فشار مقامات مجبور شده بود درراهبردهای بازاریابی محصولات دخانیات برقی عطری خود برای جوانان نیز تجدید‌نظر کند.

سهم شرکت «جول لَبز» در بازار دخانیات برقی آمریکا اکنون با رقم ۳/۵ میلیارد دلار درسال  ۳۶ درصد است. البته این رقم از میزان ۷۰درصدی آن در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) کمتر است اما همچنان در صدر بازار است.

این درحالیست که با اجرایی شدن این ممنوعیت در آمریکا بازارهای آسیا و اروپا همچنان به روی محصولات این شرکت باز هستند.

شرکت دخانیات « آلتریا» که ۳۵ درصد سهام «جول لَبز» را در اختیار دارد در سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) با سرمایه‌گذاری ۱۲میلیارد‌دلاری در آن برای تولیدات دخانیات برقی به ارزش ۳۸ میلیارد‌ دلار مشارکت کرد تا بدینوسیله تجارتش ار متنوع کند. زیرا استعمال دخانیات سنتی در آمریکا رو به کاهش است.

درپی اقدامات اخیر سازمان غذاودارو و گران بودن پیگیری های قضایی در این خصوص ارزش سهام شرکت «جول لَبز» کاهش یافت.

شرکت «آلتریا» که در سرمایه‌گذاری جدید ولی ناموفق خود ۱۱میلیارددلار هزینه کرده‌است نگران کاهش شدید ارزش شرکت «جول لَبز» تا ۵میلیارد دلار است.

منبع: سایت خبری ۲۰دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا