کد خبر: 03030028638
جهاندولتروزنامه

منابع امنیتی احتمال دادند: تمدید یک‌ماهه توافق ایران با آژانس انرژی اتمی

یک رسانه‌ نزدیک به منابع امنیتی ایران به دنبال پایان یافتن توافق سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ضبط فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای، خبر از احتمال تمدید یک‌ماهه آن داد.

براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی نورنیوز نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش کرده است؛ یک مقام آگاه در این دبیرخانه گفت: با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.

او علت این تمدید احتمالی را نشان دادن «حسن نیت ایران» و فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین اعلام کرد و افزود: در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل نمایند.

بر اساس توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به ایران به دست آمد، مقرر شد دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خردادماه ۱۴۰۰ روشن بماند، اما فیلم‌ دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود.

در چارچوب این توافق فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در وین به آژانس انرژی اتمی تحویل می‌شود و در غیر این‌صورت تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک خواهد شد.

قالیباف: آژانس حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد

در همین باره روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در پاسخ به اخطار علیرضا سلیمی تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد.

برپایه آنچه ایسنا گزارش کرده است محمدباقر قالیباف یادآورشد: ما مصمم هستیم که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در زمان‌های مشخص و بر اساس مصوبات اجرا شود و مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید فرمودند.

او افزود: فرصت سه ماهه آژانس تا اول خرداد ماه بود و بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد و روز گذشته هم در این باره بحث و تصمیم‌گیری شد.

پیش از اظهارات قالیباف، علیرضا سلیمی، نماینده محلات، در اخطاری اظهار کرده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه ماه فرصت داشت که به تعهدات خود عمل کند؛ اما اینگونه نشد و روز گذشته هم فرصت قانونی آنها به اتمام رسید.

او افزود: بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط کرده‌اند، پاک شود و انتظار ما از رئیس سازمان انرژی اتمی این است که هر چه سریع‌تر خبر دهد که فرصت آژانس تمام شده و ذخیره تصاویر و فیلم‌ها پاک شده است. ما به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانند قانون اقدام متقابل در اجرای برجام شود چرا که آن قانون به خوبی اجرا نشد.

این عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به رئیس مجلس، گفت: به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور دهید در این زمینه تاخیر نکند. باید ذخایر فیلم‌ها و تصاویر در دوربین‌های سازمان انرژی اتمی حذف شود و همه باید بدانند مجلس به اجرای قانون تاکید دارد و مجلس یازدهم مانند مجلس قبلی نیست.

البته سلیمی تنها نماینده‌ای نبود که روز گذشته در صحن علنی مجلس نسبت به تحویل و یا تحویل ندادن تصاویر دوربین‌های سایت‌های هسته‌ای واکنش نشان داد، نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد، نیز خواستار اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شد و گفت: مهلت سازمان بین المللی انرژی اتمی اول خردادماه به پایان رسیده است.

او در تذکری به رئیس مجلس اظهار کرد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران باید به درستی اجرا شود و طبق آن فرصت سه‌ماهه سازمان بین المللی انرژی اتمی تا اول خرداد ماه بود و از این زمان بر اساس این قانون،‌ حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی کشور برای آنها وجود ندارند.

نماینده مردم مشهد افزود: بر اساس این قانون ذخیره‌سازی اطلاعات تاسیسات هسته‌ای نیز باید متوقف شود و اطلاعات ذخیره شده هم باید از بین برود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: هر آنچه در وین توافق کردند باید در مجلس به تایید و تصویب برسد و در صورتی که در مجلس تایید نشود،‌ این مذاکرات و توافقات ارزشی ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا