کد خبر: 09020180226
جهانروزنامه

منفعت پنج میلیارد دلاری توتال انرژی از جنگ اوکراین

به رغم جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های گسترده بین‌المللی بر ضد مسکو شرکت توتال انرژی بیش از هر زمانی در حال کسب منفعت از این موقعیت است.

براساس اعلام این شرکت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲(سه ماهه آخر ۱۴۰۰) به دلیل افزایش قیمت مواد سوختی سود آن بیش از پنج میلیارددلار بوده و به نظر می‌رسد این جنگ به نفع توتال تمام شده است.

این شرکت به رغم مخاطرات فراوانی که فعالیتهای اقتصادی آنرا در روسیه تهدید می‌کند توانسته به صورت خالص سودی معادل۹/۴ میلیارد دلار در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲(سه ماهه آخر ۱۴۰۰) کسب کند.

درعین حال توتال انرژی به دلیل این تحریم‌ها شاهد کاهش ۱/۴ میلیارد دلاری دارائیهای خود در پروژه گاز مایع «آرکتیک» بوده است. سود این شرکت در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) نیز به دلیل افزایش قیمت مواد سوختی بیش از ۱۵ میلیارد دلار ثبت شد.

«پاتریک پویانه» رئیس «توتال» دراین خصوص می‌گوید:«افزایش قیمت حامل‌های انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱(اواسط ۱۴۰۰) ، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ ( سه ماهه اخر ۱۴۰۰) به دلیل جنگ روسیه و اوکراین تشدید شد.

این افزایش قیمت‌ها شامل نفت با گذشتن از مرز۱۰۰ دلار در هر بشکه و افزایش قیمت گاز در اروپا و آسیا است. منفعت حاصل از این افزایش‌های پی درپی که به طور مشخص و به رغم مخاطراتی که منافع این شرکت را تهدید کرده است؛ به صورت خالص ۹ میلیارد دلار به عنوان سود تعدیل شده مورد ملاک قرار گرفته و این خود معادل سه برابرسود سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱(سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹) است.

بدین ترتیب توتال خواهد توانست با یک بازخرید سهام سه میلیاردی هدیه‌ای شگفت‌انگیز به سهامداران خود بدهد.

در این خصوص نیز«پاتریک پویانه» رئیس توتال می‌گوید:«این انباشت سود به عنوان پشتوانه قوی نقدینگی ما را قادر می‌سازد در سه‌ماهه نخست سال سه‌میلیارددلار سهام بازخرید کنیم.»

انتشار آمار سود سالانه توتال‌انرژی در ماه فوریه(بهمن۱۴۰۰) با توجه به افزایش قیمت‌ها در زندگی روزمره مردم فرانسه انتقادات شدیدی را طی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری دراین کشوربرانگیخت.

این شرکت همچنین به دلیل حفظ موقعیت خود در روسیه به رغم آغازجنگ این کشور با اوکراین در ۲۴فوریه ۲۰۲۲(۵اسفند۱۴۰۰) تحت فشار است.

به همین دلیل سخنگوی این شرکت از تعلیق پروژه گاز مایع «آرکتیک» در روسیه خبرداد.

شرکت توتال با سهم ۱۰ درصدی در این پروژه قرار بود در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) اولین محموله گازطبیعی مایع خود از سیبری را تحویل دهد.

اما بهرحال این شرکت کاملا از روسیه خارج نشده و در آن کشور مشغول فعالیت است. کشوری راهبردی برای توتال که ۱۶ درصد از مواد نفتی و ۳۰ درصد از گاز خود را درآن تولید می‌کند.

«پاتریک پویانه» در این خصوص نیز می‌گوید:«ما هرگز نگفتیم که احتمالا در روسیه خواهیم ماند، ما فقط نگفتیم که از آنجا خواهیم رفت. این دو با هم متفاوتند.

از این پس ما تمرکز فعالیتمان در روسیه را در پروژه گاز مایع طبیعی «یَمَل» می‌گذاریم. حجم این قرارداد بسیار گسترده است و درآمد بسیار زیادی برای ما دارد.

بنابراین تا آنجا که تحریمها به ما امکان می‌دهد باید در این زمینه فعالیت کنیم.»

دراین میان روسیه در کمتر از دو ماه درآمدی معادل ۶۳ میلیارد دلار از صادرات سوختهای فسیلی کسب کرده که بیشتر آن به وسیله توتال انرژی بوده است.

منبع:روزنامه لیبراسیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا