کد خبر: 12100063536
اقتصادروزنامهصفحه یکفناوری اطلاعات و ارتباطات

مهار غول های فناوری های دیجیتال دغدغه مشترک تمامی رهبران جهان

«آنو بِرادفورد» حقوقدان در بخش تریبون نشریه لوموند به بررسی مهمترین دغدغه رهبران جهان یعنی کنترل غول‎ های فناوری دیجیتال پرداخته است.

از بروکسل پایتخت اتحادیه اروپا تا پکن در شرق دور و ایالات متحده آمریکا در آن سر دنیا تمامی قدرت‎ها سرگرم تجهیز خود برای توانایی کنترل غول‎های فناوری دیجیتال هستند.

در محیط ژئوپُلیتیکی جهان امروز کمتر موضوعی یافت می شود که دغدغه مشترک همه رهبران جهان باشد. موضوع مهار غول‎ های فناوری دیجیتال از جمله آن موضوعات است.

در سراسر جهان ازجمله چین، اروپا و آمریکا تلاش بر آنست تا با وضع مقررات و دستورالعمل‎های مقتضی بازارهای فناوری‎های سنگین دیجیتالی همواره تحت نظر باشند و از این مجرا موقعیت اقتصادی این کشورها متوازن و رقابتی باقی بمانند.

این کشورها، به همین منظور در سال‎های پیش رو نیازمند باز تعریف نحوه عملکرد روابط میان بازارها و دولت‎ها با هدف پویاترشدن فعالیت‎های اقتصادی خواهند بود.

غول‎های فناوری دیجیتال متهم به منحصر نگهداشتن محصولات خود در بازارهای مجازی هستند. آنها همچنین با سوءاستفاده از داده‎های مصرف‎کنندگان که  به نوعی مزیت رقابتی محسوب می ‎شوند و با  تصاحب تمامی موقعیت‎ های کسب و کاری که برای آنها تهدید به نظر می‎ آیند عملا رقبا را از صحنه خارج می ‎کنند.

بدین ترتیب خیل عظیمی از مصرف‎کنندگان صرفا و به اجبار تبدیل به  مشتریان انحصاری شرکت‎های به خصوصی خواهند شد.

اتحادیه اروپا با تکیه بر قانون رقابت در مهار این انحصارطلبی پیشتاز بود. طی ده سال گذشته کمیسیون اروپا با به جریان انداختن سه روند قضایی برضد انحصارگرایی ‎های گوگل و پیگیری آنها تا انتها این غول فناوری دیجیتال را به جریمه ۸ میلیارد یورویی محکوم کرد.

ازدیگر فعالیت‎ های کمیسیون اروپا در این زمینه می‎توان به این مواردنیز اشاره کرد: بررسی شیوه‎های تبلیغاتی و جمع‎آوری اطلاعات شرکت گوگل و فیس بوک در اَپ‎اِستور، بررسی نظام‎های پرداختی اَپِل وهمچنین بررسی جایگاه بازار آمازون.

کمیسیون اروپا ضمن ناکافی دانستن این اقدامات در مقابله با انحصارگرایی‎های غول‎های دیجیتال در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) قوانین جدیدی در حوزه تجارت الکترونیک وضع کرد که به او قدرت مبارزه بیشتر با آنها را اعطا کرده است.

بدین ترتیب امکان نظارت بیشتر بر آنها و همچنین شرکت‎های رابط میان کاربران نهایی و این غول‎های دیجیتالی برای کمیسیون اروپا فراهم شده است.

براساس این قوانین برخی اقدامات این شرکت‎ها از جمله استفاده از داده‎های رقبا و ارجاع ترجیحی مشتریان به خود به طور کلی ممنوع شده است. این قوانین در سراسر جهان مؤثر است و شرکت‎های چند ملیتی دیر یا زود مجبور به تطبیق عملکردهای خود بر این قوانین خواهند شد. امری که به تأثیر بروکسل معروف شده است.

ایالات متحده آمریکا تا همین اواخر صرفا ناظر بر فعالیت‎های اتحادیه اروپا علیه غول‎های دیجیتالی خود بوده است. در حالیکه پیروان بازگذاشتن دست غول‎های دیجیتالی برای هرگونه فعالیت، اروپا را به سیاست حمایتی توأم با حسادت متهم می‎ کنند.

تنظیم ‎کنندگان مقررات و دستورالعمل‎های آمریکایی در پی پاسخ به این سئوال هستند که اساسا آیا بازارهای بدون مانع نتایج مطلوب به بار خواهند آورد یانه.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا