کد خبر: 0503984116
بازار

مواد اولیه شیرینی باید مستقیم به دست قنادان برسد

مرضیه امیری

عصراقتصاد: شیرینی پزی در ایران معاصر قدمتی طولانی دارد. برخی از انواع مختلف شیرینی در شهرهای مختلف ایران صدها سال است که پخته می‌شود، به دلیل علاقه خاصی که مردم کشورمان به شیرینی دارند، اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در سال ۱۳۲۴ به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

بنا به گفته رئیس این اتحادیه ۷۰ درصد مواد اولیه تولیدی این صنف وارداتی است. وی معتقدست هیچ کمبودی برای تامین مواد اولیه نداریم اما این محصولات با قیمت‌های بالاتری به دست تولیدکنندگان این صنف می‌رسد و ما مجبوریم آنها را از واسطه‌ها و با قیمت‌های بالاتر خرید کنیم؛ دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند تا شرکت های تولیدکننده به شکل مستقیم مواد اولیه مورد نیاز قنادان را در اختیار آنها قرار دهند، رفع این مشکل به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده است.

علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران گفت: این اتحادیه فعالیت خود را به شکل رسمی در سال ۱۳۲۴ آغاز کرد و اکنون یک هزار و ۶۵۰ عضو دارد. ۱۸۰ قلم جنس در صنف قنادان مصرف می شود که حدود ۷۰ درصد این اجناس وارداتی هستند و به شکل غیر مستقیم و مستقیم به این واردات وابسته است. نوسانات نرخ ارز باعث شده تا قیمت مواد اولیه طی یک ساله گذشته بالا برود؛ این مواد شامل شکلات، پودر کاکائو، وانیل و… است.

وی افزود: پودر کاکائو از هلند، اسپانیا، برزیل، ترکیه و … ، روغن مخصوص و مورد نیاز قنادی از مالزی و سنگاپور، پودر نارگیل از سریلانکا، اندونزی و هند، کنجد از پاکستان و هند، ژلاتین از ژاپن و چین و … وارد می شود.

بهره مند تصریح کرد: هیچ کمبودی برای تامین مواد اولیه نداریم اما این محصولات با قیمت‌های بالاتری به دست تولیدکنندگان این صنف می‌رسد و ما مجبوریم آنها را از واسطه‌ها و با قیمت‌های بالاتر خرید کنیم و با وجود درخواست رفع این مشکل اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تاکنون راه‌حلی برای حل مشکل ما پیدا نشده است.

واسطه ها، اختلاف ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی مواد اولیه شیرینی را رقم زده اند

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران تصریح کرد: روغن به عنوان یکی از موارد پر مصرف در پخت شیرینی استفاده می شود متأسفانه شرکت ها به شکل مستقیم به واحد صنفی نمی فروشند به واسطه ها می دهند این باعث اختلاف قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی می شود. دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند تا شرکت های تولیدکننده به شکل مستقیم مواد اولیه مورد نیاز قنادان را در اختیار آنها قرار دهند که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده است.کوتاه شدن دست واسطه ها با راه اندازی سامانه توزیع آرد.

وی درباره تأمین آرد مورد نیاز قنادان گفت: شورای آرد و نان از طریق یک سامانه به قنادان آرد مورد نیاز را عرضه می کند و به اتحادیه نیز اعلام کرده اند که اعضا کار ثبت سفارش در سامانه را انجام دهند؛ خوشبختانه با راه اندازی این سامانه دست واسطه ها کوتاه شده است.

بهره مند اظهار کرد: یکی از مشکلات این سامانه، توزیع کم آرد با کیفیت بالا است، در پخت شیرینی کیفیت آرد بسیار مهم است به طوری که اگر از کیفیت پایین برخوردار باشد بر روی پخت آن تأثیر می گذارد. به این دلیل بیشتر اعضای اتحادیه مجبورند میزان آرد مصرفی خود را از بازار آزاد تهیه کنند. در حال حاضر قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد در این سامانه حدود ۱۲۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران بیان کرد: حرفه قنادی، کار حساسی محسوب می شود و نیاز به تخصص دارد تعدادی از افراد با سرمایه های زیاد وارد این صنف می شوند بدون آنکه مطالعه و برنامه ریزی در این زمینه داشته باشند به این دلیل بعد از مدتی متوجه می شوند که از نظر اقتصادی برای آنها توجیهی ندارد و مجبور به تغییر شغل می شوند و سرمایه خود را از دست داده اند.

نیازی به واردات ماشین آلات شیرینی پزی نداریم

وی درباره ماشین آلات و دستگاه های شیرینی پزی گفت: خوشبختانه در زمینه ساخت ماشین آلات شیرینی پزی پیشرفت خوبی داشتیم و نیازی به واردات نداریم.

بهره‌مند در رابطه با میزان فروش قنادی‌ها عنوان کرد: با توجه به افزایش هزینه های مانند مواد اولیه، دستمزد کارگران، آب، برق و گاز، قیمت شیرینی هم افزایش می یابد البته قیمت های جدید هنوز بررسی نشده است؛ فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، بسیار کاهش یافته است و مردم تنها در مناسبت‌ها شیرینی و شکلات می خرند.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران درباره اخذ مالیات از صنف قنادان گفت: متأسفانه مالیات بر اساس میزان درآمد واحدهای صنفی گرفته نمی شود و هیچ نظارتی در این زمینه نمی شود.

وی افزود: تداخل صنفی در بازار از عواقب حذف قانون سقف صنفی است که بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل رکود حاکم بر بازار اقدام به تنوع اجناس خود کرده تا کاهش فروش را جبران کنند که این مساله باعث گسترش تخلف تداخل صنفی در بازار و پیامدهای سوء آن برای اتحادیه قنادان شده است. به طوری که حتی برخی از نانوایی ها هم اقدام به فروش شیرینی می کنند.

بهره مند تصریح کرد: با توجه به این که صنف قنادان با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، این اتحادیه ۳۱ بازرس دارد که به شکل مستمر و پیوسته، کیفیت مواد اولیه و بهداشت محیط قنادی ها را نظارت می کند.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران بیان کرد: در ماه مبارک رمضان، برخی از واحدهای صنفی غیرمجاز اقدام به فروش زولبیا و بامیه در فضایی غیر استاندارد و غیر بهداشتی می کنند. به طوری که بعضی افراد برای سودجویی بیشتر زولیبا و بامیه غیراستاندارد را در واحدهایی که برای یک ماه اجاره کرده اند، عرضه می کنند و از مواد بی کیفیت استفاده می کنند که حتی می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد، در حالی که اگر مصرف کنندگان شکایتی از کیفیت و حتی قیمت محصولات عرضه شده، داشته باشند نمی توانند اقدام قانونی کنند زیرا اتحادیه هیچ دسترسی به این افراد ندارد و نمی تواند روند قانونی را انجام دهد.

وی بیان کرد: این در حالی است که فعالیت واحدهای دارای پروانه کسب از سوی اتحادیه قنادان به طور مستمر رصد و بررسی می شود و اگر تخلفی صورت گیرد به حتم برخوردهای قانونی صورت می گیرد.

بهره مند تصریح کرد: از مردم درخواست می شود برای رعایت اصول بهداشتی، مواد غذایی مورد نیاز خود را از واحد‌های صنفی مجاز بخرند تا سلامتی آنها تهدید نشود، متأسفانه از سوی مسئولان نظارتی بر روی این واحدهای غیرمجاز انجام نمی شود.

ریشه نخستین شیرینی ها به زمان ایران باستان باز می گردد؛ در کتب تاریخی آمده زمانی که شاهان هخامنشی می‌خواستند از کاخ تابستانی (شوش) به تخت جمشید یا برعکس بروند؛ خدمه کاخ به قنادان دستور می‌داند که پیش از ورود شاه به کاخ، نان و شیرینی را حاضر کنند. به این ترتیب غذای اصلی مردم در دوران هخامنشی علاوه بر گوشت و نان و سایر غذاهای معمول، شامل انواع شیرینی کلوچه هم بوده است. جالب است بدانید که ایرانیان باستان زنبور عسل پرورش می‌دادند و انجیر و خرما هم جز برنامه غذایی مردم و البته از جمله مواد اساسی برای پختن انواع شیرینی بودند. ایرانیان باستان بز هم پرورش می‌دادند و از شیر آن برای پختن شیرینی و البته درست کردن دوغ و ماست استفاده می‌کردند.

کار اصلی قنادان ایران در زمان قدیم فروش قند بود که این فعالیت علاوه بر نداشتن سود، دارای ضرر فراوان هم برایشان بود و به همین خاطر اکثر قنادان تمایل به فروش قندهای خارجی داشتند. ناصرالدین شاه یکی از پیشگامان صنعت قند ایران بود؛ هر چند که بازی ها و دسیسه های سیاسی آن زمان مانع از این کار شد و دوباره پای دلالان و قندهای بلژیکی و روسی به ایران باز شد که تا زمان دوران رضاه شاه این داد و ستددها به پایان رسیده و اولین قندهای خوشمره ایرانی را تولید و راهی بازار شد.

موضوع تولید شکر هم می تواند همانند داستان ورود قند به ایران باشد، اما اطلاعات و اسناد قوی در این خصوص وجود ندارد اما کاملا روشن است که در سال های ۱۳۰۰ خورشیدی به بعد قند و شکر در ایران به طور انبوه یافت شد و این موضوع مقدمه ای جهت قنادی و شیرینی پزی های امروزی شد. طبق عادت بین حکام و پادشاهان مسلما اولین و بهترین شیرینی‌ های پخته شده راهی دربار شاه شده است. به هر حال و جدا از این قضایا فراگیر شدن شیرینی و شیرینی پزی در ایران می باشد که با سرعت زیادی همه گیر و فراگیر شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا