کد خبر: 200302129511
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهجهاندسته‌بندی نشدهروزنامه

موجی از ورشکستگی ‌ها در پرداخت وام‌ها در راه است

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته استراتژیست‌ها، انقباض پولی تهاجمی توسط بانک های مرکزی، اقتصاد جهانی را تهدید می کند.

دویچه بانک هشدار داده است که چرخه رونق و رکود امسال بازخواهد گشت و موجی از بدهی‌های شرکت‌ها به ویژه در ایالات متحده و اروپا قریب الوقوع است.

بر اساس مطالعه سالانه این بانک که در روز چهارشنبه منتشر شد، ورشکست شرکت‌ها در مقایسه با ۲۰ سال گذشته رایج تر خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دویچه انتظار دارد که نرخ های ورشکست در پرداخت وام در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد. این بانک پیش بینی کرده است که اوج نرخ های ورشکست به ۹ درصد برای بدهی های پربازده ایالات متحده، ۱۱.۳ درصد برای وام های ایالات متحده، ۴.۴ درصد برای اوراق قرضه پربازده اروپا و ۷.۳ درصد برای اروپا برسد.

این مطالعه نشان داد که نرخ ورشکست پرداخت وام در ایالات متحده در مقایسه با اوج ۱۲٪ در طول بحران مالی جهانی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ و ۷.۷٪ در طول حباب دات کام در اواخر دهه ۱۹۹۰، تقریباً هم اکنون بالاترین میزان است.

اقتصاددانان دویچه نوشتند: “شاخص های چرخه ما نشان می دهد که یک موج ورشکستگی در پرداخت وام قریب الوقوع است.” سخت‌ترین سیاست فدرال‌رزرو و بانک مرکزی اروپا در ۱۵ سال گذشته، با اهرم‌های مالی بالا که بر اساس حاشیه‌های طولانی ساخته شده است، برخورد می‌کند. و از نظر تاکتیکی، گیج چرخه اعتباری ایالات متحده بالاترین سیگنال هشدار غیر همه گیر خود را از قبل از GFC [بحران مالی جهانی] به سرمایه گذاران وارد می کند.

استراتژیست‌ها خاطرنشان کردند که بزرگی و طول چرخه می تواند غافلگیر کننده باشد. آنها افزودند: «اگرچه پیش‌بینی‌های ما فقط بازگشت چرخه Boom Bust را فرض می‌کند، نه یک شوک به سبک GFC».

دویچه هشدار داد که افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک های مرکزی، از جمله فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا در حالی که به مبارزه با تورم سرسام آور ادامه می دهند، خطرات رکود جهانی را افزایش داده است. بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، آلمان، در حال حاضر وارد رکود شده است.

کارشناسان نتیجه گرفتند که:”ما گمان می کنیم رکود بعدی اولین رکود پس از حباب فناوری ایالات متحده باشد که درد بیشتری را بر بازارهای اعتباری وارد می کند.” آنها افزودند، “نقش شرکت ها افزایش یافته است. و بازارهای اعتباری جهانی درآمد خود را از تولید و فروش کالاهای فیزیکی به دست می‌آورند که این درآمد بیشتر از درآمد اقتصادهای واقعی است.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا