کد خبر: 061201122034
جهانروزنامه

موقعیت میلیاردرها در کره خاکی

ترجمه: محمود نواب مطلق

در حالیکه بیشترین میلیاردرها در آمریکا متمرکز شده اند تعداد آنها در چین نیز به گونه ای قابل توجه در حال افزایش است. جهان در اثر کرونا و جنگ اوکراین قدم به مرحله جدیدی از جهانی شدن گذاشته است.

در این وضعیت نگاهی به گذشته خالی از فایده نیست. طی ۴۰ سال گذشته جهان به گونه ای باورنکردنی ثروتمند شده و نابرابری در کشورهای جهان کاهش یافته است.

اما در میان کشورهای غربی نابرابری ها در کسب درآمد و به ویژه در میزان دارائیها به نحو قابل توجهی گسترش یافته است. با یک استثنای چشمگیر: فرانسه، کشوری که نظام بازتوزیع در آن کارآمد است.

طی دو دهه ثروت جهان چهار برابر شده است. گرچه در آمریکا و اروپا بخش قابل توجهی از این ثروت متمرکز شده است اما میزان آن در چین  و هند به گونه ای چشمگیر در حال افزایش است.

این ثروت اندوزی در چین بسیار نابرابر بوده است. ۱۰ درصد از خانوارها با بیشترین رفاه ۴۲درصد از  درآمد  و۶۲ درصد از ثروت چین را در اختیارخود گرفته اند.

آمریکا همچنان کشوریست که تعداد اَبَر ثروتمندان در آن بسیار بالاست. براساس آخرین گزارشات(کرِدیت سوئیس) تعداد افرادی که بیش از ۵۰ میلیون دلار ثروت دارند در آمریکا ۱۴۱ هزار نفر است. این تعداد در چین کمی بیش از ۳۲ هزار نفر،در آلمان حدود ۹۷۰۰ نفر و در فرانسه۴۶۰۰ نفر است.

در زمینه نابرابریها باید بیشتر به آمار و ارقام مراجعه کرد. با مطالعه آماری به ویژه در مورد کشور فرانسه اطلاعات خوبی بدست می آید. گرچه بر اساس نمودارها کاستی هایی مشاهده می شود اما نظام باز توزیع و کمک هزینه ها در مجموع در این کشورکارآمدی مطلوبی داشته اند.

در فرانسه بر خلاف بیشتر کشورهای بزرگ جهان ،میزان کسب درآمد در۱درصد از ثروتمندترین خانواده ها طی چند دهه اخیر ثابت باقی مانده است.

این خانوارها در سال۲۰۲۱(۱۴۰۰) فقط ۸/۹درصد از مجموع درآمدها فرانسه را کسب کرده اند. در حالیکه این رقم درآلمان۸/۱۲درصد، در اسرائیل۶/۱۶ درصد و در آمریکا۸/۱۸ درصد بوده است.

ملاحظه دوم در مورد توزیع ثروت است. بر اساس آمار و ارقام و نمودارها طی ۳۰ سال گذشته این موضوع روند نزولی داشته است.

اگربه جمعیت یک درصد ازثروتمندترین افراد بنگریم پی می بریم آنان در حال حاضر همچنان۲۷ درصد ازکل  دارائی ها را در اختیار خود دارند.

این رقم ۱۰ واحد بیشتر از حداقل رقم معادل خود در سالهای ۱۹۸۰(۱۳۵۸) است. دلیل این امر تقویت درآمدهای ناشی از ارث بوده است.

در حال حاضر ۶۰ درصد از ثروت فرانسویان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از ارث است؛ در حالیکه این رقم در سال ۱۹۷۰(۱۳۴۸) ۳۰ درصد بوده است.

علاوه بر این ما در فرانسه همچنان با وضعیت ابتدای قرن بیستم فاصله زیادی داریم.

در آن زمان ثروتمندترین افراد به تنهایی نیمی از کل ثروت کشور را در اختیارخود داشتند. در اینمورد فرانسه در حد متوسط اروپا قرار دارد واز این حیث موقعیت آن از آلمان به عنوان کشور همسایه بهتر است.

منبع: هفته نامه اکسپرس

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا