کد خبر: 08030184560
اخبار شرکت ها

میدکو در سال ۱۴۰۰ در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار گرفت

میدکو برنامه دارد 134 میلیون تن عملیات معدنی را انجام دهد/میدکو در برنامه دوم خود با سرعت پیش خواهد رفت

در مجمع هلدینگ میدکو از سوی هیئت مدیره مطرح شد: هلدینگ میدکو شعار خود را «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود» قرار داده و در چشم‌انداز خود تبدیل شدن به «هلدینگ معدنی و صنایع معدنی برتر در خاورمیانه با کلاس جهانی» را دیده است.

بخش های مهم صحبت های علی‌اصغر پورمند، مدیرعامل هلدینگ میدکو در مجمع عمومی این شرکت به شرح زیر است:

هدف این شرکت «ارتقای ارزش سهام سهامداران، رضایت ذی‌نفعان، ارتقای رتبه جهانی» و ماموریت آن «ایجاد ارزش پایدار و بلندمدت برای سهامداران از طریق طراحی، اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی»، «ایجاد مدل برای توسعه معدن و صنایع معدنی» و «ارتقای سطح مدیریت، فناوری و سهم در تولید ناخالص داخلی» عنوان شده است.

میدکو به صورت ۱۰۰ درصد خصوصی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و گروه مالی پاسارگاد آغاز به کار کرد و در دو فلز استراتژیک فولاد و مس در کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

میدکو با استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای بهره‌برداری از ذخایر تلاش کرده و از این تکنولوژی‌ها هم در معدنکاری و هم در واحدهای فراوری خود بهره برده است.

هلدینگ میدکو در سال ۱۴۰۰ توانست در مجموع ۱۲۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تن عملیات معدنی انجام دهد که ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار تن آن استخراج مواد معدنی و ۱۱۱ میلیون و ۹۲۹ هزار تن دیگر باطله‌برداری بوده است.

شرکت از واحدهای تولیدی خود در سال ۱۴۰۰ توانست حدود ۱۵ میلیون تن محصول تولید کند. گفتنی است که ۸۷ درصد فروش میدکو در سال گذشته در بازار داخلی و ۱۳ درصد در بازار صادراتی اتفاق افتاد.

سال گذشته کارخانه فولادسازی زرند به بهره‌برداری رسید و همچنین پروژه‌های دیگری در دست اقدام است که از جمله آن‌ها می‌توان به احیا مستقیم بوتیا، بهره‌برداری از نیروگاه برق بوتیا، کارخانه تولید شمش منیزیم، دیواترینگ مجتمع کنسانتره و گندله زرند و درایر کنسانتره این مجتمع اشاره کرد.

میدکو در سال ۱۴۰۰ اقدامات گسترده‌ای را در جهت بهبود سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریتی به ویژه توسعه زیرساخت شبکه و نظارت تصویری صورت داده است.

همچنین میدکو اهتمام ویژه‌ای به انجام مسئولیت‌های اجتماعی دارد و که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث مدرسه، احداث فضای سبز و…. اشاره کرد.

در سال ۱۴۰۰ فروش تلفیقی ۲۹۸ هزار میلیارد ریال، سود تلفیقی ۴۵ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین ارزش سرمایه میدکو ۶۰ هزار میلیارد ریال بود. ضمن اینکه بازده سهام این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۹۰ درصد رسید.

میدکو در سال ۱۴۰۰ در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار گرفت. همچنین این شرکت توانست جوایز متعددی به ویژه حوزه تعالی سازمانی کسب کرد.

میدکو برنامه دارد ۱۳۴ میلیون تن عملیات معدنی را انجام دهد. این شرکت بهره‌برداری از نیروگاه بوتیا را در دستور کار دارد و بنا است که سرعت پیشرفت پروژه‌های متعددی را افزایش دهد.

منحنی دوم توسعه میدکو مبین برنامه‌های تثبیت و توسعه شرکت برای ادامه مسیر موفقیت و ثروت‌آفرینی است.

مهم‌ترین طرح‌های در دست مطالعه و برنامه‌ریزی شرکت شامل تولید کنسانتره سنگ‌آهن به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن، تولید آهن اسفنجی ۶ میلیون تن، تولید فولاد ۶۰۰ میلیون تن، تولید زغال‌سنگ ۸۰۰ هزار تن، تولید برق ۵۰۰ مگاوات، تجهیز و بهره‌برداری از معادن مس ۴۳ میلیون تن، تولید کنسانتره مس ۶۰۰ هزار تن، تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد مس، ۴۸ هزار تن تولید فروآلیاژها و ۴۰۰ هزار تن آهک و دولومیت خواهد بود.

میدکو در برنامه دوم خود با سرعت پیش خواهد رفت تا همچنان نقش موثر خود را در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ایفا کند.

ذخایر مس ایران زیاد است و کمربند اصلی این فلز در استان‌های آذربایجان سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان متمرکز است.

میدکو با توجه به حضور شرکت مس در آذربایجان، فعالیت مس خود را در استان کرمان قرار داده اما در سایر استان‌ها فعالیت اکتشافی خود را انجام می‌دهد که در رابطه با مس تنها در استان کرمان به ذخایر قابل توجهی رسیده‌ایم.

در منحنی دوم میدکو، به نظر می‌رسد اقداماتی در رابطه با حضور میدکو در آذربایجان برای ذخایر معدنی مس صورت خواهیم داد.

برای احداث کارخانه‌های فولادی یا معدنی بزرگ یا باید کارخانه‌ها در کنار معدن احداث شوند و یا به کنار دریا بروند. البته بیشتر کارخانه‌هایی که به کنار دریا رفتند، تامین مواد اولیه از بنادر را در دستور کار داشتند اما با توجه به وجود معادن در مرکز کشور، تصمیم گرفتیم واحدها در کنار معادن احداث شوند.

میدکو برای تامین آب به ذخایر زیرزمینی متکی نیست و طبق قرارداد با سازمان آب منطقه‌ای کرمان، قرار است از فاضلاب شهرهای استان کرمان برای تامین آب صنایع معدنی استفاده کنیم که این پروژه پیشرفت قابل توجهی دارند. قرار است ۳۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز کارخانه‌های میدکو از فاضلاب تامین شود.

میدکو برای پروژه‌های خود از پیوست زیست‌محیطی بهره می‌برد و برای همین منظور همه مولفه‌ها را رعایت می‌کنیم. به طور مثال طرحی در دستور کار داریم که طبق آن از نیتروژن به جای آب برای خنک کردن کک استفاده شود.

میدکو در برنامه خود برنامه قطعی افزایش سرمایه را دارد و مجمع فوق‌العاده‌ای که بعد از مجمع عادی برگزار می‌شود، در خصوص افزایش سرمایه تصمیم‌گیری خواهد شد.

منحنی دوم میدکو در هیئت مدیره با دستور رئیس هیئت مدیره مطرح شد. برای این منظور کارگروهی را تشکیل دادیم.

جوان‌سازی در میدکو از چند سال قبل آغاز شده و اکنون این جوانان در راس کار شرکت‌ها هستند که در کارگروه منحنی دوم حضور دارند.

دسترسی به ماده اولیه، گاز و آب برای پروژه‌ها مهم هستند که این امر با مطالعات صورت گرفته در کارگروه بررسی شدند. به طور مثال تمام مناطق کشور از نظر آب مورد بررسی قرار گرفتند.

نحوه اجرای پروژه‌ها نیز مهم هستند و تجربیات دور اول نیز به ما کمک کرده است. شرکت‌های پیمانکاری در میدکو وجود دارند و همچنین از نظر تامین مالی و قیمت تمام شده می‌توانند به سرعت اجرای پروژه‌ها کمک کنند. ضمن اینکه منحنی دوم میدکو را جوانان اداره می‌کنند.

توسعه حوزه جغرافیایی را در دستور کار داریم و فعالیت‌ها به سمت دانش‌بنیان بودن بروند. به همین منظور از سه سال قبل به این سمت رفته‌ایم و شرکت فرتاک را نیز حول این محور تاسیس کردیم.

سه شرکت از هلدینگ میدکو در برنامه حضور در بورس قرار دارند که فولادزرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایران و فروسیلیس در برنامه هستند که شرکت فروسیلیس احتمالا از سایر شرکت‌ها زودتر در لیست واگذاری قرار خواهد گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا