کد خبر: 260402133033
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

میلیون‌ها شغل در معرض خطر «انقلاب» هوش مصنوعی

ترجمه: سلیم حیدری

گزارش OECD مدعی شده است که بیش از ۲۵ درصد از کارکنان می توانند جایگزین شوند.

این گروه در گزارشی در هفته جاری هشدار داد که “انقلاب” هوش مصنوعی (AI) می تواند بیش از یک چهارم مشاغل در سازمان ۳۸ عضوی برای همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) را به خطر بیندازد.

این سازمان مستقر در پاریس در چشم انداز اشتغال ۲۰۲۳ خود اعلام کرد مشاغلی که می توانند با هوش مصنوعی جایگزین شوند، ۲۷ درصد از نیروی کار در کشورهای OECD را تشکیل می دهند، در حالی که کشورهای اروپای شرقی بیشتر در معرض اتوماسیون هستند.

OECD یک بلوک ۳۸ عضوی است که عمدتاً از کشورهای ثروتمند تشکیل شده است اما این بلوک شامل برخی اقتصادهای نوظهور مانند مکزیک و استونی نیز می شود.

به گفته OECD، اگرچه در حال حاضر نشانه‌های کمی وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند باعث اختلال قابل توجه در بازار کار شود، اما مشاغل بسیاری در حال حاضر در معرض خطر هستند. زیرا این «انقلاب» در مراحل اولیه خود است.

موقعیت‌هایی که می‌توانستند با اتوماسیون جابجا شوند- استفاده بیش از ۲۵ مهارت از ۱۰۰ مهارت و توانایی هوش مصنوعی در جایگزینی آن- تعریف شد.

به نقل از رویترز، ماتیاس کورمان، دبیرکل OECD گفت: «اینکه هوش مصنوعی در نهایت چگونه بر کارگران در محل کار تأثیر می‌گذارد و اینکه آیا مزایای آن نسبت به خطرات آن بیشتر خواهد بود یا خیر، به اقدامات سیاستی ما بستگی دارد.»

وی افزود: «دولت‌ها باید به کارگران کمک کنند تا برای تغییرات آماده شوند و از فرصت‌هایی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند بهره‌مند شوند».

در ماه مارس (فروردین)، گلدمن ساکس پیش بینی کرد که هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT می تواند جایگزین ۳۰۰ میلیون شغل تمام وقت در سراسر جهان شود. بانک سرمایه‌گذاری استدلال می‌کند که این فناوری می‌تواند به طور مستقل مواد جدید ایجاد کند که نشان‌دهنده «پیشرفتی بزرگ با اثرات بالقوه کلان اقتصادی» است.

بر اساس برآوردهای گلدمن ساکس، تقریباً دو سوم مشاغل در ایالات متحده و اروپا در معرض “درجاتی از اتوماسیون هوش مصنوعی” هستند. این درحالیست که هوش مصنوعی مولد می تواند به عنوان جایگزینی برای یک چهارم مشاغل فعلی استفاده شود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا