کد خبر: 09070048250
تولید و بازرگانیدسته‌بندی نشدهروزنامهصنعت و معدن

نامه‌نگاری تولیدکنندگان لوازم خانگی به رهبری

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران عنوان کرد که با توجه به زمزمه‌هایی که اخیرا در مورد واردات لوازم خانگی به گوش می‌رسید صنعتگران احساس خطر کرده و برای حمایت از تولید داخل به رهبری نامه نوشتند.

در این رابطه سیدحسن حسینی‌شاهرودی، دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار کرد: اتفاقی که در سال ۹۷ افتاد و برندهای خارجی که ۷۰درصد بازار کشور را در اختیار داشتند و با اعمال تحریم‌ها ما را ترک کردند، کشور را با چالش جدی ناشی از کمبود لوازم خانگی مواجه کردند و بحران ایجاد شد.

این موضوع نه به واسطه اقدامات دولت وقت بلکه به واسطه تحریم‌ها و تامین نشدن ارز از سوی بانک مرکزی اتفاقی افتاد که شاهد افت حضور برندهای خارجی در کشور بودیم.

او افزود: در ۳ سال گذشته صنعتگران ما اعم از متخصصان، مهندسین، کارگران و سرمایه‌گذاران وارد میدان شدند تا با عزم ملی هم کیفیت و هم کمیت را بالا ببرند و کمبود را جبران کنند؛ به‌گونه‌ای که در سال ۹۸ تا ۹۹ به میزان ۷۸ درصد رشد تولید داشتیم.

همچنین نسبت به سال ۹۷ رشد بالای ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال صد در صد نیاز کشور را برطرف کنیم.

شاهرودی گفت: ۷۰درصد نیاز بازار برطرف شده و ۳۰درصد از طریق بازار سیاه قاچاق لوازم خانگی پاسخ داده می‌شود. اگر جلوی قاچاق گرفته شود قطعاً تولیدکنندگان این ظرفیت را دارند که تمام نیاز بازار را برطرف کنند.

او با اشاره به احتمال واردات لوازم خانگی، اظهار کرد: با این اتفاقاتی که اخیراً افتاد و آمریکا اجازه آزاد شدن منابع ایران در کره با ارسال کالا را داد، برندهایی مثل ال‌جی و سامسونگ مجدد وارد میدان شدند و عوامل داخلی آنها سعی داشتند مجدد فضا را برای ورود لوازم خانگی خارجی فراهم کنند.

شاهرودی افزود: صنعتگران احساس خطر کردند زیرا سرمایه‌گذاری کلانی در این حوزه شد و با اشتغال‌زایی خوبی که صورت گرفت بیش از ۳۰۰ هزار نفر مشغول به کار شدند و قطعاً با ورود مجدد آنها که ورود بسیار پرقوتی برای زمین‌گیر کردن صنایع داخلی می‌بود، نامه‌ای از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی و انجمن خطاب به مقام معظم رهبری تنظیم شد و طومارهایی هم از سوی هزاران نفر از کارگران امضا شد که اشتغال و تولید باید حفظ شود و ما می‌توانیم نیاز کشور را از نظر کمی و کیفی تامین کنیم.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران ادامه داد: خوشبختانه شاهد بودیم رهبری دستور صریحی را به ریاست‌جمهوری دادند و ریاست‌جمهوری هم همین دستور را به وزرای اقتصاد و صمت دادند که جلوی واردات لوازم خانگی گرفته شود.

این موضوع نویدی برای صنعتگران بود که ثبات و امنیتی را احساس کنند که تمام ارکان حاکمیت در یک راستا بنای حمایت از تولید داخلی و اشتغال را دارند.

او افزود: امیدواریم این حرکتی که ایجاد شده موجب تعالی صنعت کشور به ویژه در حوزه لوازم خانگی شود و در آینده تبدیل به قطبی برای صادرات شویم.

شاهرودی در پاسخ به این سوال که واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع است بنابراین چه لزومی برای نامه‌نگاری بود؟ تصریح کرد: این برندها از طرق مختلف می‌خواستند کالاهای خود را وارد ایران کنند.

همین الان ۴۲۸ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرکات است و گمرک بارها اعلام کرده نمی‌تواند ترخیص کند هنوز واردکننده حاضر به مرجوع نشده و به دنبال راه مفر قانونی برای ترخیص است و حتی علیه گمرک شکایت کرده تا هر طور شده محموله را ترخیص کند.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران افزود: طبیعتاً بقیه برندها دنبال راه مفر قانونی هستند تا وارد ایران شوند و اگر نتوانند از مسیر قاچاق کالا به کشور ارسال کنند که می‌بینیم ۳۰درصد از بازار را کالای قاچاق گرفته است و امیدواریم با اصلاح شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که خود به نوعی دولت محسوب می‌شود از ورود کالای قاچاق جلوگیری کند.

او ادامه داد: کالای قاچاق عمدتاً از طریق ته‌لنجی، تعاونی‌های مرزنشینی و کولبری وارد کشور می‌شود. متاسفانه در حوزه‌های محلی، مقامات محلی از جمله استانداران و فرمانداران و … تنبلی کردند و به جای ایجاد اشتغال مولد، اشتغال ناسالم ایجاد و فضا را برای قاچاق فراهم کردند.

او افزود: عمق ساخت داخل را باید بالا ببریم و کیفیت کالا به لحاظ قیمتی و کیفی قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد که این اتفاق تقریباً در این ۳ سال افتاده است. البته کالاهای خارجی هنوز در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر هستند که فاقد گارانتی هستند و بعضاً هم جنس‌های فیک و تقلبی در بازار عرضه می‌شوند.

دبیرکل صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران اظهار کرد: اکنون عمق ساخت داخل لوازم خانگی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا