کد خبر: 17020025100
بازرگانیروزنامه

نایب‌رئیس کمیسیون پول اتاق تهران: پاسپورت معتبر توسعه پایدار به دنبال خود دارد

نایب‌رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران اظهار کرد که در موضوع تجارت عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که یکی از آنها اعتبار پاسپورت است. هرچه روابط و آزادی عمل بیشتری وجود داشته باشد، نتایج بهتری کسب می‌شود.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد تاثیر اعتبار پاسپورت بر تسهیل تجارت اظهار کرد: پاسپورت معتبر می‌تواند به ارتباطات بین کشورها کمک کند و در مسائلی مانند دانش و تکنولوژی نقل و انتقال به راحتی صورت بگیرد، همینطور که شناخت بهتر مردم از فرهنگ دیگر کشورها را به دنبال دارد. همچنین موجب می‌شود که افراد به راحتی برای تحصیل، اشتغال و سرمایه‌گذاری به کشورهای مختلف سفر کنند.

در واقع پاسپورت معتبر می‌تواند در کشورهای مختلف فاکتوری باشد که توسعه پایدار را به دنبال خود داشته باشد. در این وضع تجار هم می‌توانند مراوده داشته و سفر کنند و قطعا در کار آن‌ها موثر خواهد بود.

او افزود: معطلی هزینه پرداختی خود یک مانع است. در مطلوبیت اعتبار پاسپورت فرد به راحتی سوار هواپیما می‌شود و به دیگر کشورها می‌رود ولی در غیر این صورت باید از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کنیم که در زمان مشخصی برویم و برگردیم.

اینها بخشی از زمان و انرژی فرد را درگیر خود می‌کند؛ انرژی که می‌تواند صرف موضوعات مختلف کاری شود برای گرفتن پاسپورت و بوروکراسی اداری صرف می‌شود. اینها قطعا برای تجار محدودیت ایجاد می‌کند.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: پاسپورت ژاپن از نظر اعتبار در جهان رتبه اول را دارد و دارندگان آن می‌توانند بدون گرفتن ویزا به ۱۹۳ در کشور سفر کنند.

کشور ما در این رده‌بندی در ردیف ۹۹ است، دارندگان پاسپورت ایران تنها به ۴۲ کشور بدون ویزا سفر کنند. اهمیت این کشورها که اجازه سفر بدون ویزا به آنها را داریم نیز موضوع مهمی است. برای سفر بیشتر کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته علاوه بر پاسپورت نیاز به ویزا نیز وجود دارد.

او افزود: یک تاجر ژاپنی به راحتی و بدون ویزا به ۱۹۳ سفر کرده و با ایجاد ارتباطات مذاکره کند، این موضوع شرایط را بسیار تسهیل می‌کند. البته در موضوع تجارت عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که یکی از آنها اعتبار پاسپورت است.

اینطور نیست که همه مشکلات به این مساله مربوط شود. فاکتورهای مختلفی دخیل است که اعتبار پاسپورت هم می‌تواند یکی از آنها باشد ولی هرچه روابط و آزادی عمل بیشتری وجود داشته باشد، نتایج بهتری کسب می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تصریح کرد: الان مسائل سیاسی روی این موضوع بسیار تاثیرگذار شده‌اند. اعتبار پاسپورت در دنیا به نوعی نشان‌دهنده پذیرش کشورها در جامعه جهانی است.

البته این جامعه جهانی بخشی است که نگاه غرب در آن تاثیر بیشتری دارد. بنابراین مسائل سیاسی در اعتبار پاسپورت بی‌تاثیر نیست.

آرگون در پاسخ به سوالی درباره راه‌های بهبود اعتبار پاسپورت کشور گفت: برای بهبود این موضوع باید به جوانب مختلف به حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی پرداخت.

شاید اگر روابط اقتصادی کشورها با هم بیشتر شود، آمادگی بیشتری برای تردد بدون ویزا داشته باشند.

او با تاکید بر اهمیت رفتارها در کشور هدف اضافه کرد: باید به رفتارهای مردم آن کشور هم توجه ویژه‌‌ای داشت.

شاید در گذشته به بعضی از کشورها با پاسپورت و بدون ویزا تردد داشتیم ولی رفتارهایی که بعضا خارج از شان مردم کشور هدف صورت می‌گیرد که منتج به این می‌شود که اخذ ویزا را برای تردد به آن کشور اجباری کنند. بنابراین رفتارها در آن کشور در این موضوع تاثیرگذار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا