کد خبر: 300503170501
اقتصاددولتروزنامهسیاستصنعت و معدنمجلسواکنش منفی مجلس به نامزد وزارت صمت؛

نا آشنایی؛ ایراد اتابک برای رسیدن به سمیه!

در کنار بررسی تایید صلاحیت های وزرای پیشنهادی در مجلس دکتر پزشکیان با توجه به سابقه حضور چند دوره در مجلس به خوبی در حالی لابی گری برای کابینه وفاق ملی خود است و با انواع مجامع استانی و جدید الورود و.. در حال دیدار و گفتگو است.او از نمایندگان جدیدالورود خواست تا نمایندگان پایبندی به وفاق را در عمل نشان دهند.

به گزارش عصر اقتصاد: در همین حال روز گذشته یکی دیگر از مهمترین وزرای اقتصادی دولت یعنی وزارت صمت در صحن حضور یافت تا از خود دفاع کند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تخصص اتابک برای مدیریت وزارت معادن و رشد این صنعت در کشور بسیار کارآمد است و از همین رو یاران وی در اتاق بازرگانی و به خصوص معدنی ها تمام قد پشت سر او ایستاده اند. او تخصص عمرانی دارد و سالها در شرکت های ساختمانی کار کرده اما در عین حال سابقه مدیریت در حوزه های معدنی و سیمانی بخش خصوصی و به عبارت بهتر بخش غیر دولتی را هم دارد با این حال با وزارت خانه معظم و بزرگ وزارت صمت ارتباطی نداشته و حضور او در این سمت اگر بنابر تقویت بخش معدن و تعامل با بخش خصوصی باشد، به نظر گزینه مناسبی است در غیر بنا به اظهارات مخالفان مجلسی بزرگترین ایراد اتابک نا آشنا بودن با ساختمان سمیه است و انتخاب وی در واقع آزمون و خطایی است برای این که آیا وی توانایی مدیریت چنین وزارتخانه ای با بخش های زیاد صنعت و به ویژه خودرو را دارد یانه؟

نقطه ضعف دیگر اتابک در طی این سالها عدم تمایل ارتباط سازنده با رسانه ها بوده که مین موضوع اصحاب رسانه و فعالان رسانه های تخصصی در حوزه های مختلف تولید و صنعت را نگران کرده و معتقدند که این وزارتخانه نیاز به تعامل بیشتر به ویژه در حوزه اطلاع رسانی دارد.
اتابک چه قول‌هایی داد؟

گزینه پیشنهادی وزارت صمت، در جریان جلسه علنی دیروز مجلس در ارائه برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه‌های خود را مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین کرده‌ام و فرصت‌ها، تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری را هم در نظر گرفته‌ام اما از حدود ۳۰ دقیقه سخنرانی خود در مورد برنامه های مهم وزارت صمت در صورت دریافت رای اعتماد از خانه ملت، فقط چند جمله فوق را در مورد صنعت خودرو بیان کرد.

اتابک بر لزوم مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی تاکید دارد و ضمن اشاره به چالش‌های پیش‌رو این حوزه، تاکید کرد: از جمله مهمترین این چالش‌های می‌توان به پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور اشاره کرد. مدتی است که میزان استهلاک از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. این درحالیست که مشکلات تامین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست‌گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب و کار، غیرقابل پیش بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف سبب شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد؛ بنابراین نیاز به چالاک‌سازی بیشتر وجود دارد.

اتابک معتقد است که این مشکلات با همدلی و هماهنگی‌های در نظر گرفته شده، قابل حل خواهد بود. همچنین لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود.

وزیر پیشنهادی صمت دولت چهاردهم با توجه به سابقه‌ و تجربه‌ای که در حوزه معدن کشور دارد، بخش معدن بخشی را مسیر تحقق اهداف برنامه هفتم می‌داند و معتقد است که حوزه معدن به شرط آنکه دولت به تعهدات خود در رابطه با اکتشافات را ایفا کند و معدنکاران کشور هم بتوانند از این اسناد و مدارک برای اکتشاف و استخراج استفاده کنند، می‌تواند محرومیت در مرزها را به صورت گسترده برطرف کند.

آنچه که از اعلام برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت صمت در جلسه امروز، مشخص شد این بود که تاکنون وی چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور را مورد واکاوی قرار داده و قصد دارد برای رفع آن‌ها برنامه‌هایی را پیش‌بینی و اجرا کند.

وی با تاکید بر اینکه شعار هوشمندانه «جهش تولید» را پیگیری خواهد کرد، افزود: برنامه من با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان، تشکل‌ها، انجمن‌های مرتبط و شناخت چالش‌ها و مولفه‌های اصلی متاثر از شرایط محیطی و تحولات شاخص کلان اقتصادی کشور و بین المللی تدوین شده که با در نظر داشتن فرصت‌ها، تهدیدها در عرصه صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌گذاری در این حوزه برای تحقق اهداف اسناد بالادستی ارائه می‌شود.

وزیر پیشنهادی صمت درباره چالش‌های بخش تولید و تجارت تاکید کرد: ضعف شبکه یکپارچه لجستیک، بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه، ضعف در مدیریت تنظیم بازار، گسست بین سیاست‌گذاران بخشی و فرابخشی در احقاق حقوق ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان، سهم بسزای صادرات غیررسمی و قاچاق در بخش تجارت از چالش‌های این بخش است و برای رفع این چالش‌ها برنامه دارم.

وی درباره سرفصل‌های برنامه خود در مدیریت بهینه واردات، گفت: هماهنگی جهت اعمال نظام تعرفه‌ای کارآمد و موثر برای کالاهای وارداتی با هدف موازنه عرضه و تقاضا، حمایت از تولید داخل، اجرای قانون حداکثر ساخت داخل، توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق صادرات غیرنفتی، توسعه بلوک‌های جدید صادراتی، استفاده حداکثری از موافقت‌نامه‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای، تامین منابع مالی و تخصصی کردن شهرک‌ها است.

راهی جز رقابتی‌کردن بازار خودرو نداریم

اتابک در پاسخ به سوالاتی که روزدوشنبه برای نمایندگان ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: آقای آزادی‌خواه به سه مورد اشاره کردند که ۲ مورد مربوط به گذشته و یک مورد مربوط به خودرواست. درباره خودرو باید بگویم واردات خودرو از سوی نمایندگان به شکل قانون ابلاغ شده است و اعتقادم در خودروسازی این است که راهی جز رقابتی‌کردن آن نداریم. تمامی مشکلات حوزه خودرو در بستر رقابتی شدن رفع خواهد شد. ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند.

با پیچ و خم‌های صنعت و معدن و مشکلات تولیدکنندگان آشنا هستم

وی بیان کرد: موضوع دیگری که در مورد من مطرح شده درباره سیاست‌گذاری‌ها و عدم اشراف در این بخش است که به‌صراحت می‌گویم در دوره فعالیت خود، صنایع مختلف را با استراتژی صنعتی ساختم و بنگاه اداره نکردم، البته بنگاه‌داری هم کردم، بنگاه‌هایی که اداره ۱۶۵ شرکت داشته و همه را به سوددهی رساندم. هلدینگ ایجاد کردم که موفق بودند و تجربه ۱۰ساله در آنها داشتم.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

در ابتدای جلسه، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون، از موافقت این کمیسیون با محمد اتابک ، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

طاهری: اتابک فهم بازرگانی ندارد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب اتابک ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم.

فهمی از موضوعات کمیسیون نداشت!

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت. آقای اتابک درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی گفت هرچه مجلس بگوید را اجرا می‌کنیم. ایشان گفتند چارت فعلی را قبول نداریم ‌ اما راه حلی هم برای این موضوع نداشتند.

وی ادامه داد: سند توسعه صنعتی برخلاف دستورات رهبر انقلاب تاکنون اجرا نشده است اما در برنامه هفتم توسعه ما این موضوع را پیش بینی کردیم و این موضوع را از آقای اتابک پرسیدم. ایشان مفهومی از این موضوع نداشتند. سواد بازرگانی را در ایشان ندیدم.

طاهری تاکید کرد: در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب ایشان ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم. بحث خودرو از دیگر موضوعاتی بود که در جلسات کمیسیون با آقای اتابک مطرح شد. به دنبال عوض کردن رای دوستان نیستم و تنها دارم موضوعات مطرح شده در کمیسیون را مطرح می‌کنم.

ظهوریان: مدیر خوب در سطح یک بنگاه

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای اتابک با وزارتخانه آشنا نیست و شاید چندین سال طول بکشد تا اوضاع را بتوانند به دست بگیرند. ایشان یک مدیر سطح بنگاه خوبی هستند.

سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاه‌های کوچک متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامه‌های ایشان هستند اما منابع محدود هستند ‌ و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر سمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند.

عبدالحکیم آق ارکاکلی: اتابک نیرویی کاربلد است

همچنین یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: مهندس اتابک به عنوان یک نیروی کار بلد، توانمند و مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت می‌تواند وارد این وزارتخانه شود.

عبدالحکیم آق ارکاکلی نماینده مردم گنبدکاووس گفت: مهندس اتابک انسانی مومن،متدین و انقلابی، متخصص و متعهد و انقلابی است که درک درستی از صنعت تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد و عملکرد او به عنوان یک مهندس مدیر کارآمد در بخش خصوصی بیانگر توانایی‌ها و سلامت او است.

مطورزاده: اتابک عالمی است که خوب فکر و عمل می کند

نماینده خرمشهر در مجلس، وزیر پیشنهادی صمت را از فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند.

مصطفی مطورزاده در جلسه علنی به عنوان موافق سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اتابک تمام مناسبات تجاری را بلد است، افزود: وزیر پیشنهادی روان سازی تجارت و جلوگیری از مفاسد در این عرصه را بگیرد؛ باید در تجارت هدفمند عمل کرد و مناطق مرزی به نکاه مثبت و مبادلات مرزی نیاز دارد؛ چرا باید کولبر و بنزین فروش در بلوچستان داشته باشیم؟

وی در پایان با اظهار کرد: مناسبات تجاری را در مرزها تقویت کنید تا در کمال آسایش و آرامش زندگی کنیم.

مختار: شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد

جلیل مختار به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز داریم؛مدیری که اهل صنعت و آشنا به حوزه‌های معدن و تجارت باشد که این ویژگی‌ها را آقای اتابک دارد.

وی اظهار کرد: اتابک می‌تواند ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و می‌تواند در راستای تقویت و توسعه تجارت کمک کند.

آزادی‌خواه: سابقه اتابک در وزارت صمت یا صفر یا اندک است

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: متوسط رشد سالانه هشت و نیم درصد برای بخش صنعت هدف گذاری شده است. در برنامه هفتم توسعه آمده است که صادرات غیر نفتی سالانه ۲۳ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: اتابک حتماً توانمندی‌های زیادی داشته است که برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شده است. صنعت ۱۶ درصد GDP ما را دربرمی‌گیرد. ما باید با دقت بیشتری مسائل این حوزه را مدنظر داشته باشیم.

آزادی‌خواه تصریح کرد: وفاق مجلس و دولت امروز در اوج خودش است. سابقه اتابک در وزارت صمت یا صفر یا اندک است. مجلس قانون واردات خودرو را به تصویب رساند و مردم می‌گویند که این مطالبه ماست. اینکه اتابک در وزارت صمت سابقه چندانی ندارد، ما را نگران می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: فقدان برنامه عملیاتی و نداشتن برنامه راهبردی از دیگر ایرادات وارده به وزیر پیشنهادی صمت است. کارآمدی بسیار مهم است‌.

ایزدخواه: اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای پزشکیان در مناظرات فرمودند از کارشناسان استفاده می‌کنند اما آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم چراکه ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های سمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است؛ اگر ایشون خیلی کارآمد است آقای پزشکیان ایشان را به عنوان رئیس ایمیدرو به‌عنوان یکی از معاونت‌های وزارت صمت قرار دهند.

وی افزود: امروز ده‌ها میلیارد دلار در سال تخصیص ارز به صنعت و حوزه تجارت داریم و چالش وزارت سمت فراسازمانی است و وزیر صمت نباید در روز نخست فعالیت خود تازه با چالش‌های این حوزه آشنا شود. وزیر یا خودش یا نماینده‌اش در بیش از ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو است. امروز صنعتگر ما مجاهد فی سبیل الله هستند؛ چرا که در شرایط فعلی مجاهدت می‌کند که تولید را رها نمی‌کند هزاران مشکلات و مقررات بر سر راه او می‌گذاریم.

مسئله خودرو مسئله فراصنعتی و چالشی است که با ۱۰ دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم اما آقایی که هنوز یک روز در این حوزه کار نکرده است، تازه می‌خواهد با این حوزه آشنا شود؛ آیا در این وزارتخانه عریض و طویل هیچ فرد دیگری نبود که به این حوزه‌ها آشنا باشد؟

این نماینده مجلس عنوان کرد: من نگران هستم که صرفاً بگوییم ایشان فرد سالمی بوده و به او رای دهیم، اما ایشان وزیر پوششی شود و وزیر اصلی کسی دیگری باشد و تصمیمات را آنها بگیرند و سازمان‌های متعدد ذیل وزارتخانه را آنها مدیریت کنند.

با این اوصاف باید منتظر ماند تا ببینیم در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم به محمد اتابک برای سکانداری وزارت صمت اعتماد خواهند کرد یا خیر؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا