کد خبر: 230302129788
اقتصادروزنامهصنعت و معدن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ علی آبادی؛ از مپنا تا وزارت صمت

گروه سیاسی- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در دستور کار قرار داده و به عباس علی آبادی رای اعتماد داند.

با توجه به این که سیدابراهیم رییسی روز گذشته سفر خود را به چند کشور آمریکای لاتین آغاز کرده است، جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت  بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز بدون حضور رئیس جمهور و با حضور معاون اول دولت و ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام وصول شد.مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند اما با توجه به سفر خارجی، مجلس از این بخش عبور کرد.سپس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون را ارائه دادند.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند یا زمانی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی به عنوان مخالف  گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند؟

وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟ شما برای تامین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق با بیان این‌که «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه علمی و کارشناسی دارد»، گقت: علی‌ آبادی شجاع است و اهل رانت و باج دادن نیست.

وی تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

علی آبادی سابقه کار در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی را داراست.

از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود.

او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، دولت در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد. علی آبادی در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ به جای هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو شد، اما از پذیرش این مقام امتناع کرد و به همین دلیل به جای فرشاد مقیمی معاون پیشین وزیر صنعت به مدیر عاملی ایران خودرو منصوب شد.

شرکت مپنا از سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و از سال ۱۳۸۸ تاکنون عباس علی‌آبادی مدیرعامل این شرکت بزرگ بوده است.

گفته می‌شود در زمان حضور علی‌آبادی به عنوان معاون وزیر نیرو بوده که بحث واگذاری مپنا به استان قدس نیز مطرح شده و البته به دلیل مخالفت‌ها مپنا پس از یک سال واگذاری به استان قدس مجدداً به وزارت نیرو بازگشته است.

مهمترین اقدام. علی‌ابادی در مپنا را تلاش برای توسعه این شرکت از پروژه‌های نیروگاهی به دیگر پروژه‌ها است. در دوران او قرارداد‌هایی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و او ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودرو‌های برقی و… در دستور کار قرار داد.

در رزومه منتشر شده از علی آبادی آمده است: «او تا به امروز قرارداد‌های بین المللی بیشماری در داخل و خارج از کشور مذاکره، منعقد و اجرا کرده و به واسطه این طرح‌های عظیم سابقه تجارت جهانی در مقیاس داشته است.» و «در این دوره ۱۵ ساله گروه مپنا چندین بار، بزرگترین صادر کننده نمونه و ممتاز صنعتی کشور لقب گرفت.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا