کد خبر: 101101119070
جهانروزنامه

نا امنی غذایی همچنان تهدیدی برای کره خاکی

ترجمه: محمود نواب مطلق

قیمت گندم به رغم کاهش از تابستان هنوز در بالاترین حد تاریخی خود قرار دارد. تورم، درگیری ها و وضعیت اقلیمی همچنان از مخاطرات اصلی امنیت مواد غذایی محسوب می شوند. افزایش قیمت گندم فروکش کرده است.

قیمت غلات که از جمله نگرانیهای عمده پس از درگیری روسیه و اوکراین بود به سطح قبل از جنگ بازگشته و روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه (۶بهمن) با کاهش ۵۰ درصدی در مقایسه با ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت۱۴۰۱) به۲۸۹یورو در تُن در بازارهای اروپا رسید.

آغاز درگیری روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) ضربه شدیدی به بازارهای کشاورزی جهان وارد کرد. این دو کشور از بزرگترین صادرکنندگان جهانی غلات، آفتابگردان و کود محسوب می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

قبل از جنگ، روسیه ۲۰درصد و اوکراین ۱۰ درصد از فروش جهانی گندم را بر عهده داشتند. بلافاصله پس از آغاز درگیری، صادرات این محصول از بنادر اوکراین در دریای سیاه بوسیله مسکو متوقف شد. قیمت گندم به دلیل هراس بازارها از تحریمها و محدودیتهای تجاری همانند نفت بالا رفت.

کاهش صادرات و بالا رفتن قیمت این کالای اساسی؛ تعداد قابل توجهی از کشورهای آسیب پذیررا برای تهیه آن دچار مشکلات جدی کرد. در نتیجه هراس از بروز یک بحران جدی در امنیت غذایی جهانی گسترش یافت.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا