کد خبر: 190601100557
انرژیجهانروزنامه

نا امیدی آلمان از همسایگان در ارتباط با مساله گاز

ترجمه: سلیم حیدری

فقدان همبستگی می‌تواند بحران انرژی در بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را تشدید کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در گزارشی به قانونگذاران بلومبرگ هشدار داد که کشورهای همسایه آلمان از جمله بلژیک، لوکزامبورگ، هلند و لهستان از شرکت در “مذاکرات سازنده” در مورد قراردادهای همبستگی گاز خودداری کرده‌اند.

در این مقاله که اواخر روز چهارشنبه به کمیته انرژی و اقلیم بوندستاگ ارائه شد، بنابر گزارش‌ها این بی‌میلی می‌تواند بحران گاز در آلمان را تشدید کند «زیرا انعطاف‌پذیری سازنده ای در کشورهای اتحادیه اروپا در برابر بحران گاز و در قالب توافق‌های دوجانبه وجود نخواهد داشت.»

پیمان‌های تقسیم گاز بین کشورهای عضو بخشی از یک مکانیسم بزرگتر اتحادیه اروپا برای شرایط اضطراری انرژی است. آنها تضمین می‌کنند که اگر یک کشور گاز کافی برای تامین نیازهای خانوارها و خدمات اجتماعی نداشته باشد، کشور دیگری آن را تامین خواهد کرد. این کشورها تحت قوانین اتحادیه اروپا از حمایت ویژه برخوردار هستند.

به گفته هابک، دلیل اصلی امتناع کشورها از توافقات دوجانبه با برلین این است که آنها نمی‌خواهند درصورت تغییر مسیر گاز به آلمان، مشمول غرامت به تامین‌کنندگان خود شوند.

وزیراقتصاد همچنین تاکید کرد که آلمان درحال مذاکره با ایتالیا و جمهوری چک است. توافق با ایتالیا یک قرارداد سه جانبه است که سوئیس را در بر می‌گیرد زیرا گاز برای انتقال این کشور به آلمان نیاز دارد.

هابک خاطرنشان کرد که مذاکرات با رم تا پس از انتخابات اواخر این ماه متوقف می‌شود. جمهوری چک مایل به امضای چنین توافقی است، اما به شرطی که محدودیتی برای جبران غرامت دولت این کشور برای تامین‌کنندگان وجود نداشته باشد.

هابک در این گزارش تاکید کرد: با توجه به این مشکلات، «در حال حاضر هیچ پیشرفتی در مذاکرات درباره توافقنامه‌های همبستگی دوجانبه انتظار نمی رود.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا