کد خبر: 130901111329
اقتصادبازار

نبرد سخت دلار و بازارساز در مسیر صعودی

قیمت دلار در روز جاری نیز همچنان در مسیر رشد حرکت می‌کند؛ این در حالی است که بازارساز تلاش کرده است قیمت‌ها را در این بازار سرکوب کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز هم در نیمه بالایی کانال ۳۵ هزار تومانی نوسان می‌کند و در تلاش است خود را به کانال بالاتر برساند.
بر همین اساس قیمت دلار اکنون روی رقم ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته است؛ این در حالی است که قیمت دلار در زمان بازگشایی بازار، در سطح ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان قرار  داشته است.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد دلار همچنان در نبرد با بازارساز، تلاش می‌کند مقاومت‌های پیش رو را بشکند.

کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند تا زمانی که عوامل بنیادین و ریشه‌ای رشد قیمت دلار در اقتصاد ایران کم‌اثر نشوند و ثبات اقتصادی حاصل نشود، مسیر صعودی قیمت اسکناس آمریکایی ادامه خواهد داشت.

در تازه‌ترین گفت‌وگوی تجارت‌نیوز با مرتضی ایمانی‌راد که روز گذشته منتشر شد، این اقتصاددان تاکید کرده بود عوامل سیاسی و اقتصادی زیادی همواره در کشور وجود دارند که بر بازار ارز اثرگذار هستند.

او با اشاره به عواملی نظیر تحریم‌ها، قرارگرفتن در لیست سیاسه FATF، رشد نقدینگی و مواردی از این دست، تاکید کرده بود سال آینده و سال بعد هم این عوامل حضور خواهند داشت و بنابراین اصلا نمی‌شود پیش‌بینی کرد که ارز در اقتصاد ایران رو به کاهش خواهد بود؛ بلکه بیشتر محتمل است قیمت ارز در اقتصاد ایران افزایش یابد.

ایمانی‌راد تاکید کرده بود سیاست‌های کوتاه‌مدتی که برای تنظیم بازار ارز اتخاذ می‌شود هیچکدام نمی‌توانند اثر پایداری بگذارند کما اینکه تا کنون هم نتوانسته‌اند.

در حالی که قیمت دلار در ایران نبردی سخت با بازارساز را سپری می‌کند، قیمت‌ها در بازارهای همسایه نیز افزایشی هستند.

در بازار هرات، دلار در مسیر افزایشی خود را برای ورود به کانال ۳۶ هزار تومان آماده می‌کند و در حال حاضر روی رقم ۳۵ هزار و ۸۵۰ تومان قرار دارد. در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار همچنان در کانال ۳۶ هزار تومانی قرار دارد اما در مرز این کاحنال دچار نوسان است.

گفتنی است پیمان مولوی، اقتصاددان نیز در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با تجارت‌نیوز گفته بود: در ایران رشد قیمت دلار و کاهش ارزش ریال کماکان ادامه دارد. چراکه تورم در ایران ۴۵ و در امریکا ۷ درصد است و حتی ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۷ درصد نیز برسد. مابه‌تفاوت این تورم ۳۸ درصد و این یعنی نقطه تعادلی ارز در سال ۱۴۰۲ حدودا ۳۸ درصد از قیمت دلار در امسال بالاتر خواهد بود!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا