کد خبر: 261201124497
جهانروزنامه

نجات بانک ها ترس از بحران را کاهش می دهد، اما کافی نیست

ترجمه: رحیم فرشی جلالی

یک راه نجات ۳۰ میلیارد دلاری برای First Republic Bank (FRC.N) ترس بازار را در مورد سقوط قریب الوقوع بانکی در روز جمعه کاهش داد، اما سقوط دیرهنگام سهام این وام دهنده مشکل دار ایالات متحده نشان داد که سرمایه گذاران همچنان نگران شکاف در بانک هستند.

بخش بانک‌های بزرگ ایالات متحده این وجوه را روز پنجشنبه به بانک مستقر در سانفرانسیسکو تزریق کردند تا این بانک وام‌دهنده را از بحران رو به گسترش ناشی از سقوط دوبانک متوسط، نجات دهند.

به گفته یک منبع آگاه، این معامله توسط مقامات دولتی از جمله جانت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و جیمی دیمون، مدیر عامل جی پی مورگان چیس، که این بسته حمایتی را در این هفته مورد بحث قرار داده بودند، منعقد شد .

این بسته کمتر از یک روز پس از آن ارائه شد که بانک Credit Suisse سوئیس (CSGN.S) وام اضطراری بانک مرکزی تا سقف ۵۴ میلیارد دلار را برای تقویت نقدینگی خود دریافت کرد.

این معاملات به بازگرداندن آرامش به بازارهای جهانی در روزهای پنجشنبه و جمعه، پس از یک هفته سخت برای سهام بانکی کمک کرد.

با این حال، در حالی که سهام First Republic پس از انتشار اخبار نجات ۱۰ درصد افزایش یافت، پس از اینکه بانک اعلام کرد سود سهام خود را به حالت تعلیق درمی آورد و وضعیت نقدی خود و میزان نقدینگی اضطراری مورد نیاز خود را اعلام کرد، سهامش در معاملات پس از بازار چیزی در حدود ۱۷ درصد سقوط کرد.

تحلیلگران می گویند که مقامات مشتاق به مقابله سریع با ریسک های سیستماتیک هستند، اما نگرانند که احتمال وقوع یک بحران بانکی به پایان نرسیده است.

متان سوماسوندارام، بنیانگذار بانک، گفت: «آنها پول را در First Republic نگه می دارند تا آن را برای منافع شخصی خود حفظ کنند… تا جلوی فرار بانک ها را بگیرند. سپس آنها را به تدریج از بین خواهند برد و بانک یک مرگ آهسته خواهد داشت.»

برخی از بزرگترین نام های بانکی ایالات متحده از جمله JPMorgan Chase & Co (JPM.N) ، Citigroup Inc (CN) ، Bank of America Corp (BAC.N) ، Wells Fargo & Co (WFC.N) ، گلدمن ساکس (GS.N) بر اساس بیانیه بانک ها، و مورگان استنلی (MS.N) در این فرایند نجات شرکت کردند .

اما از سوی دیگر در حالی که حمایت صورت گرفته از سقوط قریب‌الوقوع جلوگیری کرده، سرمایه‌گذاران از افشای دیرهنگام در مورد وضعیت نقدی First Republic، حتی پس از تزریق، و اینکه چقدر برای این حمایت به فدرال رزرو تکیه کرده‌اند، شگفت زده شدند.

داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد که بانک‌های ایالات متحده در روزهای اخیر به دنبال مقادیر بی‌سابقه نقدینگی اضطراری از فدرال رزرو بوده‌اند که باعث افزایش حجم ترازنامه بانک مرکزی پس از ماه‌ها انقباض شده است. به طور شفاف، نگرانی ها در مورد خطرات سرایت ورشکستگی همچنان ادامه دارد.

کارن جوریتسما، رئیس سهام استرالیا، RBC Capital Markets، گفت: «فکر نمی‌کنم ما در کانون بحران مالی جهانی قرار داشته باشیم.

ترازنامه‌ها بسیار بهتر از سال ۲۰۰۸ هستند، بانک‌ها بهتر تنظیم می‌شوند. اما مردم نگران هستند که خطر سرایت واقعی باشد و اعتماد به نفس را مختل کند.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا