کد خبر: 22100065013
بازارها و خدمات مالی

نحوه محاسبه مالیات حقوق؛ آشنایی با مالیات حقوق

مالیات حقوق از جمله رایج‌ترین انواع مالیات در کشور ما است که بخشی از مالیات بر درآمد به حساب می‌آید. این نوع از مالیات که به عنوان یکی از مالیات‌های مستقیم شناخته می‌شود، بر اساس درآمد هر فرد تعیین شده و مربوط به اشخاص حقیقی است.

از آنجایی که برای شرکت‌ها و کارفرمایان محاسبه مالیات حقوق اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر کارگران و کارمندان نیز می‌خواهند بدانند که چه بخشی از حقوق آن‌ها بابت مالیات کسر می‌شود، ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل با نحوه محاسبه مالیات حقوق آشنا شویم. اگر نمی‌دانید مالیات حقوق چیست، چه قوانینی دارد و چگونه باید آن را محاسبه کرد تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مالیات حقوق چیست؟ چه کسی باید مالیات حقوق را پرداخت کند؟

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند. مالیات حقوق از جمله مالیات‌های مستقیم است.

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م) و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جز مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه‌ای ندارند.

شرکت‌ها می‌توانند با کمک نرم افزار مالی و نرم افزارهای حسابداری حقوق و دستمزد به راحتی مالیات حقوق کارمندان و کارگران خود را محاسبه کنند.

نحوه محاسبه مالیات حقوق کارگران و کارمندان چگونه است؟

مالیات و نرخ آن هر سال توسط بخشنامه مراجعه قانونی اعلام می‌شود. شرکت‌ها و حسابداران برای محاسبه مالیات حقوق از یک جدول که در آن حقوق به ۷ طبقه تقسیم شده است استفاده می‌کنند.

برای محاسبه مالیات حقوق فاکتورهای مختلفی از جمله حقوق وزارت کار و مواردی مانند مبلغ حقوق ماهیانه، حقوق سالیانه، نسبت به مازاد سالیانه و درصد مالیات مورد بررسی قرار می‌گیرند. در اینجا می‌توانید جدول مالیات حقوق سال ۱۴۰۰ را مشاهده کنید:

ردیف مبلغ حقوق ماهیانه (میلیون تومان) مبلغ حقوق سالیانه (میلیون تومان) نسبت به مازاد سالیانه درصد مالیات
۱ ۰ تا ۴ ۰ تا ۴۸ ۰ ۰
۲ ۴ تا ۸ ۴۸ تا ۹۶ ۴۸ ۱۰
۳ ۸ تا ۱۲ ۹۶ تا ۱۴۴ ۹۶ ۱۵
۴ ۱۲ تا ۱۸ ۱۴۴ تا ۲۱۶ ۱۴۴ ۲۰
۵ ۱۸ تا ۲۴ ۲۱۶ تا ۲۸۸ ۲۱۶ ۲۵
۶ ۲۴ تا ۳۲ ۲۸۸ تا ۳۸۴ ۲۸۸ ۳۰
۷ بیش از ۳۲ بالاتر از ۳۸۴ ۳۸۴ ۳۵

این جدول مبنای محاسبه مالیات حقوق کارگران است. در اینجا یک شرط مهم وجود دارد. تنها در صورتی مالیات به حقوق تعلق می‌گیرد که هزینه‌ها بیشتر از حداقل حقوق طبقه حقوقی مد نظر باشد.

در اینجا با استفاده از فرمول محاسبه مالیات بر حقوق و جدول بالا مالیات حقوق افرادی که دریافتی بین ۴ تا ۸ میلیون تومان دارند را محاسبه می‌کنیم:

در اینجا هزینه‌ها بین  ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال قرار می‌گیرند. (ردیف دوم جدول)

در صورتی که هزینه‌ها در ماه بیش از ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال باشد، مبلغ حقوق و مزایا را از ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال کم کرده و سپس حاصل را در %۱۰ ضرب می‌شود.

مالیات = %۱۰ × (۴۰,۰۰۰,۰۰۰ – مبلغ حقوق و مزایا)

چه افرادی معاف از مالیات حقوق هستند؟

افرادی که حداقل حقوق آن‌ها کمتر از ۴ میلیون تومان باشد (ردیف اول جدول) درصد مالیات برای آن‌ها ۰ است. در نتیجه مالیات حقوق از آن‌ها کسر نمی‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر حداقل حقوق اداره کار کمتر از ۴ میلیون تومان است تمام افرادی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند معاف از مالیات حقوق هستند.

اضافه شدن عیدی سالانه بر اساس جدول عیدی کارگران و پاداش آخر سال به حداقل حقوق باعث کسر مالیات حقوق خواهد شد.

براساس قوانین مالیات بر در آمد، چه مواردی مشمول مالیات حقوق می‌شوند؟

به طور کلی ۶۶ عنوان وجود دارد که در مواد ۸۲ تا ۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم به آن‌ها اشاره شده است. این موارد که شامل حقوق اصلی، اضافه کار، فوق العاده بدی آب و هوا، نوبت کاری، محرومیت از تسهیلات زندگی، ایاب و ذهاب، حق خوار و بار، حق مدیریت، حق خزانه، حق سرپرستی، حق ثابت، فوق العاده کشیک، حق مسکن و …. می‌شوند به همراه تعداد زیادی از موارد دیگر که مجموعاً ۶۶ مورد هستند مشمول مالیات حقوق می‌شوند. در سایت سپیدار می‌توانید به طور کامل این موارد را مشاهده کنید.

محاسبه مالیات حقوق با استفاده از نرم افزار سپیدار سیستم

در این مقاله با مالیات حقوق و نحوه محاسبه آن بر اساس جدول مالیات حقوق آشنا شدیم. تمامی شرکت‌ها موظف هستند که مالیات حقوق کارگران و کارمندان خود را محاسبه و پرداخت کنند.

در نگاه اول شاید محاسبه مالیات حقوق کار سختی به نظر برسد اما با استفاده از نرم افزارهای حسابداری حقوق و دستمزد این کار به راحتی قابل انجام است.

شما می‌توانید با تهیه نرم افزار حسابداری سپیدار همکاران سیستم علاوه بر محاسبه حقوق و دستمزد، مدیریت کامل امور مالی خود را به دست بگیرید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا