کد خبر: 011202152407
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

نخل داران کرمانی شوکه شدند| افزایش یکباره عوارض صادرات خرما

عوارض صادرات خرما در حالی ۵۰ درصد افزایش یافته است که فعالان این حوزه نسبت به این تصمیم ناگهانی انتقاد دارند.

به گزارش بازار، خرما به عنوان یکی از ملزومات سفره‌ های افطار مسلمانان شناخته شده است.

علاوه بر این ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در سال تولید می کند. در این میان کرمان با سهم ۱۵.۱ درصدی در رتبه سوم تولید خرما در ایران را دارد.

هر ساله با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، اقدامات موثری برای تامین این ماده غذایی بر سر سفره افطار اندیشیده می شود.

اما کشاورزان کرمان و فعالان حوزه خرما با چالش های فراوانی مواجه هستند.

در حالی که محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در آخرین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی که به منظور رفع مشکلات صادر کنندگان برگزار شده بود، از پیگیری عوارض صادرات خرما با معاون رئیس جمهور خبر داده بود اما صادر کنندگان خرما طی روزهای اخیر با خبر افزایش ۵۰ درصدی عوارض صادرات خرما شوکه شدند.

این خبر توسط ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام شد. وی ضمن اعلام این خبر، بیان کرد که تعرفه های جدید از هفته آیند اعمال و تا خرداد ماه سال بعد ادامه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان به این افزایش ناگهانی واکنش نشان داد و در نامه هایی جداگانه به نماینده و فرمانداران شرق استان و همچنین رییس اتاق بازرگانی استان کرمان خواستار لغو این تصمیم به منظور بازگشت ثبات به این بازار شد

در همین راستا حامد بدرآبادی رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان به این افزایش ناگهانی واکنش نشان داد و در نامه هایی جداگانه به نماینده و فرمانداران شرق استان و همچنین رییس اتاق بازرگانی استان کرمان خواستار لغو این تصمیم به منظور بازگشت ثبات به این بازار شد.

تصمیمات ناگهانی از همه آفت ها کشنده تر است

سید مهدی طیب زاده رئیس اتاق کرمان در گفتگو با بازار با ابراز نارضایتی از نقش وزارت کشاورزی و مسئولان در اخذ این تصمیم گفت: تصمیمات مهم در این زمینه باید با توجه به حجم محصول تولیدی و ظرفیت سردخانه ها باشد.

وی در ادامه ضمن وابسته دانستن اقتصاد شرق کرمان به خرما گفت: تصمیمات ناگهانی از همه آفت‌ ها کشنده تر است.

این در حالی است که طبق گفته های فصاحت؛ قیمت هر کیلو خرما درجه یک توسط توسط کاگروهی در هر استان مشخص می‌ شود. این مبلغ باید حداقل ۱۵درصد قیمت در بازار عرضه باشد.

طبق آمار ارائه شده توسط ایوب فصاحت خرمای ایران به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌ شود و تنها در ۱۰ ماهه نخست امسال ۷۶۰ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار خرما به روسیه صادرات داشته ایم.

با این تفاسیر و با توجه به نقش چشمگیر استان کرمان در صادرات خرما، کاهش و حتی حذف عوارض صادرات برای خرما یکی از مطالبات صادرکنندگان خرما در استان کرمان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا