کد خبر: 14040190052
جهانروزنامه

نرخ بالای بیکاری جوانان در چین

محمود نواب مطلق

در ما مه (اردیبهشت) بیش از ۱۸درصد از افراد زیر ۲۵ سال در چین فاقد شغل بودند و این خود نوعی رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. جوانان فارغ التحصیل چینی نارضایتی خود را در مواجهه با مشکلات اقتصادی در این کشور از این امر ابراز می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان معتبرترین دانشگاه‌های چین از جمله دانشگاه کشاورزی پکن یکسال پس از اتمام تحصیلاتشان هنوز در جستجوی کار در مؤسسات دولتی یا خصوصی هستند.

در تلاش برای یافتن شغلی برخی از آنها صدها بار شرح حال خود را برای شرکتهای مختلف ارسال و در چند ده مصاحبه استخدام شرکت کرده‌اند اما بدون کسب کوچکترین موفقیت در این زمینه تنها راه حل را در ادامه تحصیلاتشان یافته‌اند.

درسال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) بیش از ۵۷/۴ میلیون دانشجوی چینی در آزمون ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد شرکت کردند. این رقم نزدیک دو برابر متقاضیان تحصیلات تکمیلی در سال ۲۰‍۱۹(۱۳۹۸) است.

رقمی که نشانگرانسداد بازار کار برای جوانان است. برخی جوانان به منظور یافتن شغل مجبور می‌شوند به دستمزدهای کمتر و ساعات کاری بیشتر با مرخصی کمتر رضایت دهند.نرخ بیکاری افراد ۱۶ تا ۲۴ سال در چین ۴/۱۸درصد است.

درحالیکه نرخ بیکاری مجموع افراد فعال ۹/۵ درصد است. این نرخ شامل ۳۰۰ میلیون کارگر مهاجر روستایی نمی شود. این نرخ از سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) که مرکز ملی آمار چین شروع به انتشار ماهانه نرخ بیکاری کرد تاکنون بی سابقه بوده است.

نرخی که  در ماه جولای(تیر) نیز با فارغ التحصیل شدن بیش از ۷۶/۱۰ میلیون جوان در معرض افزایش قرار می‌گیرد.

این تعداد فارغ التحصیل درمقایسه با سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) افزایش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد و خود نیز منجر به افزایش شدید متقاضیان کار خواهد شد. عامل اصلی این وضعیت همه گیری کروناست.

زیرا در شرایطی که جهانیان فعالیتهای اقتصادیشان را از سرگرفتند چین به دلیل اعمال سیاست کووید صفر هنوزدرگیراعمال محدودیتهای فراوان است.

دربهار یک چهارم جمعیت این کشور در قرنطینه بودند. هربار که کارخانه‌ها تعطیل می‌شدند زنجیره تأمین مختل و ارائه خدمات متوقف می‌شدند. درعین حال به نظر می‌رسد اوضاع در حال بهترشدن است.

در روز ۲۵ ژوئن(۴تیر) پس از ۱۱۵ روز اعلام روزانه آمار مبتلایان؛ شانگهای نخستین روز بدون ابتلای جدید به کووید ۱۹ را پشت سر گذاشت.

اما عوامل زیرساختی دیگری نیز در امر بیکاری جوانان مؤثرند. بخش املاک و ساخت‌وساز در وضعیت بحرانی قرار دارد. فروش املاک ظرف یکسال در ماه ژوئن ۹/۵۴ درصد کاهش یافت.

این بخش خود به تنهایی ضامن ۲۵درصد رشد اقتصادی در بخشهای ساخت و ساز و تولید مواد اولیه از قبیل سیمان، فولاد و شیشه محسوب می شود. به علاوه از یک ونیم سال پیش تاکنون در یک پویش ساماندهی فناوری های نوین دیجیتالی در چین برخی از غول های این بخش از جمله «علی بابا، تِنسِت، جی دی کام و مِتوآن» پرو بالشان ریخت و ناچار شدند نیروهای خود را تعدیل کنند.

در ماه مارس(اسفند۱۴۰۰) «علی بابا» ۱۵ درصد نیروی کار خود را با رقم ۳۹ هزار کارمند تعدیل کرد. این تعدیل در برخی بخشهای شرکتهای «تِنسِت و جی دی کام» بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود.

این خود ضربه ای سخت برای فارغ التحصیلان دانشگاه های بزرگ و معتبر چین بود؛ کسانیکه می توانستند با حقوقهای بالا در بخشهای توسعه رایانه ای، تبلیغات و مدیریت پروژه در این غولهای دیجیتالی مشغول به کار شوند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا