کد خبر: 181102151397
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

نرخ شست و شوی فرش ماشینی، دستباف و موکت برای خانه‌تکانی عید اعلام شد

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران می‌گوید: امسال نرخ خدمات قالیشویی تقریبا ۳۵ درصد بیشتر از سال گذشته است که البته در مقایسه با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، پایین است و جوابگوی هزینه‌ها نیست اما با این وجود قالیشویی‌ها موظف هستند این نرخ‌ها را رعایت کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، یک ماه و نیم تا عید نوروز مانده است. در روزهای پایانی سال، شست‌وشوی فرش رونق می‌گیرد و این کار به قالیشویی‌ها سپرده می‌شود. امسال اما هنوز تقاضا برای شست‌وشوی قالی رونق نگرفته است.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران درباره میزان تقاضا برای شست‌وشوی قالی به همشهری آنلاین می‌گوید: امسال تقاضا کمتر از سال گذشته است و با اینکه ما منتظر بودیم طی دو سه هفته اخیر بازارمان گرم شود هنوز این اتفاق نیفتاده است اما پیش‌بینی می‌کنیم از هفته بعد، یعنی بعد از تعطیلات ۲۲ بهمن بازارمان داغ شود و در یک ماه منتهی به سال سرمان شلوغ شود.

حجت محمدی در مورد هزینه شست‌وشوی قالی در تهران هم بیان می‌کند: امسال نرخ خدمات قالیشویی تقریبا ۳۵ درصد بیشتر از سال گذشته است که البته در مقایسه با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، پایین است و جوابگوی هزینه‌ها نیست اما با این وجود قالیشویی‌ها موظف هستند این نرخ‌ها را رعایت کنند.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران توضیح می‌دهد: نرخ مورد تایید ما برای شست‌وشوی خوب فرش ماشینی متری ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. این نرخ‌ حداکثر قیمت است و دریافت نرخ بالاتر از آن گرانفروشی محسوب می‌شود. البته اگر فرشی لکه‌گیری و رفوکاری و غیره داشته باشد بحث آن جداست و هزینه شست‌وشو به صورت توافقی بین صاحب فرش و واحد قالیشویی تعیین می‌شود. همچنین، هزینه ثابت حمل و نقل هم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است.

محمدی در مورد قیمت شست‌وشوی فرش دستباف هم می‌گوید: نرخ شست‌وشوی فرش دستباف متفاوت است و باید قبل از شست‌وشو، کارشناسی و بعد نرخ مشخص شود اما به طور متوسط هزینه پایه شست‌وشوی هر متر فرش دستباف ۷۰ هزار تومان به بالاست. یعنی اگر برای مثال فرشی تمام ابریشم باشد شست‌وشوی هر متر آن ممکن است تا یک میلیون و حتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم افزایش ‌یابد.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در مورد نرخ شست‌وشوی موکت بیان می‌کند: در حال حاضر قیمت برخی موکت‌ها از فرش ماشینی گران‌تر است برای همین نرخ شست‌وشوی آنها هم به پای فرش ماشینی می‌رسد. اما اگر موکت ساده باشد تقریبا هر متر آن ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است که به ۲۵ هزار تومان هم می‌رسد.

محمدی با تاکید بر اینکه این نرخ‌ها، مورد تایید اتحادیه قالیشویان است، می‌گوید: بر این اساس اگر واحدهای قالیشویی بخواهند تحت عناوینی مانند نزدیکی به عید، قیمت‌ها را افزایش دهند تخلف است چون قیمت‌ها برای کل سال ثابت است.

راه شناسایی قالیشویی‌های مجاز

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران با تاکید بر اینکه مردم نباید به هر قالیشویی‌ای اعتماد کنند، عنوان می‌کند: این روزها بیشتر کسب و کارها در فضای مجازی فعال هستند که به همان نسبت هم صفحات غیرواقعی زیاد شده است بر این اساس مردم ابتدا باید مطمئن شوند که واحد قالیشویی واقعی است یا خیر؟

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۵۰ قالیشویی مجاز در پایتخت وجود دارد، می‌گوید: زمانی که مردم قالیشویی مدنظر خود را انتخاب می‌کنند برای اینکه مطمئن شوند که قالیشویی مجازی را انتخاب کرده‌اند می‌توانند وارد سایت اتحادیه صنف قالیشویان تهران به آدرس eght1351.com شوند و از آنجا در مورد شماره و سابقه آن واحد استعلام بگیرند.

نکته جالب توجه آنکه در سایت اتحادیه قالیشویان تهران، اسامی قالیشویی‌های غیرمجاز هم لیست شده که قابل رویت است. همچنین، گزینه ثبت شکایت از قالیشویان خاطی وجود دارد.

در چه مواردی می‌توان شکایت کرد؟

به گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، اگر تحت هر شرایطی قالیشویی‌ای گرانفروشی کرد یا به فرش مشتری آسیب زد، مشتری می‌تواند هر گونه شکایت در زمینه قیمت یا خسارت به فرش را در سایت اتحادیه ثبت و فرم شکایت را پر کند.

محمدی در این باره می‌گوید: بعد از ثبت شکایت، اعضای ما در اتحادیه در کمتر از ۲۴ ساعت به شکایت مشتری رسیدگی و با او تماس می‌گیرند و او را راهنمایی می‌کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا