کد خبر: 201201123699
انرژیجهان

نرخ نفت جهانی صعودی شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۴۶ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۷۸ سنت رسید.

قیمت نفت بیش‌از ۱ درصد در روز جمعه به‌دنبال انتشار اطلاعات مربوط به بازار اشتغال آمریکا افزایش یافت. اما نفت برنت و نفت آمریکا هر دو بیش‌از ۳ درصد طی یک هفته گذشته به‌خاطر نگرانی درمورد افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا کاهش یافتند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۴۶ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۷۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۹۶ سنت معادل ۱.۲۷ درصد افزایش ۷۶ دلار و ۶۸ سنت معامله می‌شود.

انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و همچنین اروپا دورنمای رشد اقتصاد جهانی را تیره و تار کرده و قیمت هر دوی این شاخص‌های نفتی را در این هفته پایین آورده است.

اما گزارش دولت آمریکا در روز جمعه امید به مهار تورم را به‌دنبال نشانه‌هایی از بهبود بازار کار از آسیب‌هایی که طی بحران کرونا دیده بود، بالا برده و باعث شده فدرال رزرو آمریکا دلیل چندانی برای افزایش شدید نرخ بهره نداشته باشد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در مورد احتمال افزایش بیشتر و سریع‌تر نرخ بهره هشدار داده است. اجلاس ماهانه این بانک در ۲۱ و ۲۲ مارس برگزار می‌شود. افزایش ارزش دلار هم خرید نفت را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گران‌تر کرده‌است.

گزارش بازار اشتغال آمریکا نشان می‌دهد لیست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی این کشور ۳۱۱ هزار نفر در فوریه افزایش یافته، درحالی‌که انتظار یک افزایش ۲۰۵ هزارتایی می‌رفت. بدین ترتیب احتمالاً فدرال رزرو نرخ بهره را به مدت طولانی‌تری در سطح بالا نگه می‌دارد که بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد.

از نظر عرضه، عربستان و ایران به‌عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا که عضو اوپک هم هستند، روابط خود را به‌دنبال یکسری مذاکرات در پکن از سر گرفتند.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا ۲ حلقه در این هفته کاهش یافته و به ۵۹۰ رسیده است، یعنی پایین‌ترین رقم از ماه ژوئن. سرمایه‌گذاران از نزدیک کاهش صادرات روسیه را بررسی می‌کنند. این کشور تصمیم دارد تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس پایین بیاورد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا