کد خبر: 130602137273
اقتصادانرژیروزنامهگردشگری

نرخ گاز تأسیسات گردشگری یک چهارم تعرفه بخش صنعت شد

عصراقتصاد: معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تغییر تعرفه نرخ گاز برای تأسیسات گردشگری به یک چهارم بخش صنعت خبر داد.

اسماعیل برات معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: آئین‌نامه نرخ تعرفه گاز مصرفی صنایع و خدمات به تصویب هیأت وزیران رسید و خوشبختانه با پیگیری‌های ضرغامی، نرخ بهای گاز مصرفی تأسیسات گردشگری به میزان یک چهارم نرخ صنعت کاهش یافت.

برات با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در این زمینه افزود: آئین‌نامه اجرایی جز ۱ بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که در خرداد ماه سال‌جاری تصویب شده بود، موجب شد که نرخ گاز مصرفی تأسیسات گردشگری افزایش یافته و بر مبنای واحد به مبلغ ۶ هزار ریال تعیین شود و این موضوع موجب افزایش تعرفه هتل‌ها و تأسیسات گردشگری شد و در قبوض گاز ماه‌های تیر و مرداد اعمال شد، بنابراین در فرآیند اصلاح آئین‌نامه مزبور، نظر وزارتخانه لحاظ شد و بر این اساس نرخ گاز تأسیسات گردشگری و صنایع‌دستی به میزان ۱۴۹.۵ ریال تعیین و به تصویب هیأت دولت رسید و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ رسماً ابلاغ شد. بنابراین نرخ تأسیسات گردشگری کمتر از یک چهارم تعرفه بخش صنعت شد و این خبر خوبی برای فعالان حوزه گردشگری است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای حمایتی برای توسعه گردشگری در کشور، بهره‌مندی فعالان این صنعت از تسهیلات و تعرفه‌های انرژی است. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف اقدام می‌کنند و یکی از ملزومات و مؤلفه‌های اصلی تشویق سرمایه‌گذاران و حمایت از فعالان صنعت گردشگری، وجود مشوق‌های قانونی در زمینه انرژی است.

برات با تاکید بر لزوم توجه به مصرف بهینه انرژی در تأسیسات گردشگری گفت: رویکرد وزارت میراث‌فرهنگی همواره حمایتی بوده و بر پشتیبانی و مساعدت حداکثری از فعالان حوزه گردشگری تاکید دارد، زیرا معتقدیم صنعت گردشگری اگر به جایگاه واقعی خود دست یابد، می‌تواند اقتصاد را شکوفا و کشور را از سایر درآمدها بی‌نیاز کند، اما در عین حال توجه به مقوله مصرف بهینه انرژی و توسعه پایدار نیز ضروری است.

وی ادامه داد: از آنجایی که استفاده درست و به‌جا از انرژی، متضمن توسعه پایدار در هر جامعه‌ای است، حفظ منابع با ارزش انرژی و مدیریت صحیح مصرف آن یکی از موضوعات مهم است.

انتخاب الگوی صحیح و سیاست‌های درست در مصرف انرژی علاوه بر اینکه می‌تواند تضمینی بر استمرار رشد اقتصادی باشد، موجب کاهش تخریب منابع انرژی و نیز کاهش اثرات سو ناشی از استفاده ناصحیح از آن، بر محیط زیست می‌شود، بنابراین توصیه اکید ما به تأسیسات گردشگری، توجه و اهتمام ویژه به این امر است. به همین منظور وزارت گردشگری در فرآیندهای مربوط به ارزیابی و درجه‌بندی و… با اعمال سیاست تشویقی، تدابیر لازم را برای ترغیب تأسیسات گردشگری در مدیریت مصرف انرژی در نظر گرفته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا