کد خبر: 23129918955
راه و مسکن

نسل چهارم قطارهای شبکه مترو امروز رونمایی شد

طی مراسمی با حضور معاون علمی رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس جهاد دانشگاهی و شهردار تهران قطار ملی مترو با ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات امروز مورد بازدید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، طی مراسمی در محل شرکت واگن سازی تهران قطار ملی مترو مورد بازدید مقامات مسئول قرار گرفت.

یکی از ملزومات بهره وری حداکثری از شبکه راه آهن ریلی درون شهری تامین به موقع ناوگان حمل و نقلی و تعمیرات دوره ای قطعات مستعمل قطارهای مترویی است و با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه های مترو در کلانشهرها نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگن ها بوده است که به دلیل تحریم های سخت بین المللی در سال های اخیر امکان توسعه این ناوگان نبود. به همین منظور با عنایت به لزوم تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیر ماه سال ۹۸ همکاری مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، راه آهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قرارداد ۱۸ ماهه، پروژه قطار مترو به سرانجام برسد. در این پروژه سهم ۲۵ درصدی تا ۳۰ درصدی شرکت های داخلی از دانش طراحی، ساخت و تامین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، قطار ملی مترو با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور و با همکاری شرکت های مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نام های شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو با در نظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی شده و تغییرات اعمال شده در آن بر اساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از سه نسل واگن ها صورت پذیرفته است.

طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درهای قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

در طرح پیشنهادی قطار مترو چنین پیش بینی شده است که پس از عقد قرارداد تولید یک رام قطار، قرارداد تولید انبوه آن نیز آماده شود و به دنبال تامین مالی لازم به اجرا درآید.

در این مراسم همچنین از چهار ایستگاه در خط ۶ مترو تهران بهره برداری خواهد شد. خط ۶ مترو تهران ایستگاه تربیت مدرس در مرز محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا