کد خبر: 03120070925
اقتصاداقتصاد کلان

نقدینگی از ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، نقدینگی در پایان دی ماه به بیش از ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۹.۸ درصدی را نشان می دهد. همچنین نسبت به آذر، رشد نقدینگی کاهش ۱.۶ واحد درصدی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بانک مرکزی آخرین گزارش تحولات اقتصاد کلان را منتشر کرد که بر این اساس، حجم نقدینگی در پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۴۵۰۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۹.۵ درصد رشد یافت.

بانک مرکزی در این گزارش تاکید کرده است که ۲.۴ واحد درصد از رشد نقدینگی در ده ماهه منتهی به دی ماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (بواسطه ادغام بانک های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) می‌باشد و فاقد آثار پولی است.

همچنین نرخ رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۴۰۰ به ۳۹.۸ درصد رسید که ۲.۶ واحد درصد از آن مربوط به افزایش پوشش آماری مذکور بوده است.

به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۷.۱ درصد و در دوازده ماهه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۷.۲ درصد می بود.

پایه پولی نیز در اولین ماه فصل زمستان برابر با ۵۶۷.۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به دی ماه برابر با ۴۲.۱ درصد بوده است. همچنین پایه پولی در پایان دی ‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشدی معادل ۲۳.۸ درصد داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا