نقش پر رنگ بنادر در تجارت ایران

  کد خبر: 220802143125

یکی از شاخصه‌های توسعه و قدرتمندی کشور‌ها به تجارت و مبادلات کالا با سایر کشور‌ها بازمی‌گردد؛ بیش از ۹۰ درصد کالا‌های دنیا از طریق دریا‌ها جابه‌جا شده و از لحاظ ارزش نیز شامل ۷۰ درصد کالا‌ها می‌شود بخاطر همین است که اتصال به دریا و استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی برای همه کشور‌هایی که قصد به دست آوردن جایگاه در تجارت و ایفای نقش را دارند حائز اهمیت است، برای همین کشور‌هایی که از قابلیت دریا استفاده می‌کنند قدرت بیشتری دارند.

گروه اقتصاد- ۸۰ تا ۹۰ درصد مبادلات تجاری از طریق دریا اتفاق می‌افتد، اما در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌ها، اقتصاد ایران کوچک‌تر از گذشته شده است و متأسفانه سهم زیادی از مبادلات تجاری دریایی نداریم، اصطلاحاً به مبادلات سایر کشور‌ها که از طریق دریا‌های ایران عبور کند ترانشیپ گفته می‌شود و متأسفانه سهم زیادی در این بخش نداریم، اما برای واردات و صادرات کشورمان و ترانزیت کالا به کشور‌های همسایه و همجوار، فعالیت داریم.

شاخصه‌های زیادی در اقتصاد دریا وجود دارد، یک بخش به ارتباط ما با جامعه جهانی بازمی‌گردد، چون تحریم‌ها باعث شده است ما نتوانیم نقش و جایگاه ویژه‌ای که به‌خاطر موقعیت جغرافیایی داریم را به دست آوریم. بخش دیگر به این بازمی‌گردد که چقدر بنادر خود را خصوصی‌سازی کردیم، در بنادر ما چقدر بخش خصوصی واقعی فعالیت می‌کنند و این بخش تا چه اندازه در طراحی مدل‌های کسب و‌کار موفق است که بتواند خطوط، کشور‌های کشتیرانی و صاحبین کالا و کانتیر‌ها را قانع کند تا از طریق بنادر ایران واردات، صادرات و یا ترانزیت داشته باشند بنابراین از همه این ظرفیت‌ها می‌توانیم برای بهبود این وضعیت و خروج از رکود استفاده کنیم.

عبدالله جعفری گفت: ۱۱ بندر اصلی و حیاتی در کشور وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد مطالعات تفصیلی پدافند غیرعامل این بنادر انجام و رونمایی شده است. مطالعه ۲ بندر دیگر نیز که از نظر اهمیتی در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد تا یک سال آینده انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: جابجایی حدود ۹۰ درصد از کل کالاهای کشور از طریق بنادر انجام می‌شود که این اهمیت بی‌بدیل بنادر در اقتصاد و تجارت کشور است.

مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از جمله زیرساخت‌های حیاتی کشور است، افزود: اجرای دقیق الزام‌های پدافند غیرعامل در همه بخش‌ها از جمله پدافند زیستی و سایبری به صورت جدی در بنادر کشور در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه ریزی ها در راستای ایمن سازی بنادر در برابر تهدیدات است ادامه داد: برنامه‌های متعدد آموزشی از جمله برگزاری کارگاه‌های عملیاتی پدافند غیرعامل برای کارکنان بنادر به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برگزاری ۱۷ مانور پدافند غیر عامل در بنادر کشور برای امسال برنامه ریزی شده است که تا کنون ۱۴ مانور برگزار شده است.

جعفری تاکید کرد: علاوه بر بنادر بزرگ و بین المللی کشور، آموزش‌ها و رزمایش‌های پدافند غیرعامل در سایر بنادر حاکمیتی از جمله کیش و قشم هم در حال گسترش است.

وی ادامه داد: بنادر از پایه‌های اصلی اقتصادی کشور هستند که باید با رعایت اصول پدافند غیرعامل این ارکان حیاتی اقتصادی از هر گزندی مصون باشند.

خروج از نسخه موبایل