کد خبر: 13109910699
تولید و بازرگانی

نمایشگاهی برای دیگران

لیلا ابوالفتحی

بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی در حالی برگزار شد که از هفت عضو هیات‌مدیره این انجمن که هرساله دارای غرفه در این نمایشگاه بودند، تنها یک نفر در نمایشگاه مشارکت داشت و این باعث ایجاد سوال برای بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه شد.

انجمن لوازم خانگی به عنوان مهم‌ترین متولی صنعت لوازم خانگی چند سالی است که با حواشی گوناگون روبه‌رو شده است. بعد از برکناری جنجالی دبیرکل پیشین انجمن لوازم خانگی و انتصاب عباس هاشمی از بازنشستگان وزارت صنعت و معدن به عنوان دبیر کل این انجمن امید بود که انجمن لوازم خانگی از حواشی دور شود و با توجه به ارتباطات گذشته دبیرکل جدید از مشکلات این صنعت کاسته شود.

نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی مهم‌ترین رویداد سالیانه در این حوزه است که علاوه بر درآمدزایی برای این انجمن بهترین فرصت را در اختیار تولیدکنندگان برای نمایش توانمندی‌ها و معرفی محصولاتشان می‌گذارد.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های رفت‌وآمد، شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حضور نداشتند و از سوی دیگرف تعداد بازدیدکنندگان به حداقل رسیده بود و بیشتر کسانی که به نمایشگاه سر زدند و جامعه هدف اصلی نمایشگاه بودند.

این دوره از نمایشگاه علی‌رغم تمام انتظارها ضعیف برگزار شد و با حواشی زیادی روبه‌رو بود. حضور کم‌رنگ تولیدکنندگان و قطعه‌سازان مطرح، تبلیغات ضعیف، کیفیت پایین سالن‌ها و نحوه نظافت، قیمت بالای غرفه‌ها، حضور نداشتن استارت‌تاپ‌ها بر خلاف ادعای اولیه انجمن و ….. از مشکلات این دوره از نمایشگاه بود. اما رخداد جالب این دوره از نمایشگاه لوازم خانگی غرفه نداشتن اعضای هیات‌مدیره انجمن لوازم خانگی که غالبا از تولیدکنندگان بزرگ و صاحب‌نام این صنعت هستند، بود. حال این سوال مطرح است که مدیران انجمن لوازم خانگی اگر به اهمیت و تاثیر این نمایشگاه اعتقادی ندارند چرا آن را برگزار کردند؟ آیا این رویداد، نمایشگاهی برای دیگران است و فقط درآمد مالی آن برای انجمن مهم است و دیدگاه مشارکت‌کنندگان در آن اهمیتی ندارد؟

برخی از  تولیدکنندگان عضو انجمن لوازم خانگی از همین منظر عملکرد هیات مدیره را مورد انتقاد قرار دادند. یکی از پیام‌هایی که با این مضمون در گروه تلگرامی انجمن درج شده، به این شرح است:

«متاسفانه هیات‌مدیره فقط به فکر منفعت خودشون هستن. وقتی دیدن نمایشگاه رونق چندانی نداره ترجیح دادن به اسم هیات‌مدیره بیان نمایشگاه و بهره‌برداری‌هاشون رو بکنن.

آقای هیات‌مدیره‌ای که انصراف دادی الان تو افتتاحیه چکار می‌کنی؟ الان پشت دبیر کل چرا وایستادی؟

آقایون به جای پرداخت هزینه بابت نمایشگاه از عضو هیات‌مدیره بودنشون سوء استفاده کردن.

جناب دبیر کل محترم تغییر زمان نمایشگاه به بعد از تعطیلات عید یعنی اردیبهشت ماه چیزی که اعضا مدتهاست آرزوشو دارن ولی هیچ تلاشی نکردی و هی گفتی اجازه نمیدن لطفا روشن کنید اولا کیا اجازه نمیدن و دوما چرا اجازه نمیدن؟ چطور برای بقیه صنایع اجازه دادن برای شما که از خودشون بودی اجازه ندادن؟»

برای دریافت پاسخ مدیران انجمن لوزام خانگی به انتقاداتی از این دست با عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی تماس گرفتیم و او در پاسخ گفت: «برپایی نمایشگاه وظیفه انجمن بوده است و با توجه به تقویم سالانه نمایشگاه‌ها از طرف شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تدوین می‌شود، منتظر بودیم تا بهترین شرایط نسبی مهیا شود تا این نمایشگاه را برگزار کنیم.»

او افزود: «خیلی از دوستان ثبت نام کرده بودند و بعضی به دلیل مشکلات کرونا و اینکه خیلی از پرسنل واحدها درگیر کرونا بودند مجبور بودند یک تصمیمات درون‌بنگاهی بگیرند؛ فارغ از بحث هیات‌مدیره بودن در انجمن. لذا شرکت داشتن یا نداشتن هر واحد تولیدی که عضو انجمن است فارغ از این است که عضو هیات‌مدیره است یا نیست.»

هاشمی ادامه داد:  «این تصمیم  بر می‌گشت به شرایط ویروس کرونا در داخل خود کمپانی‌ها و تصمیماتی که خود مدیران آن شرکت‌ها می‌گرفتند؛ بنابراین شرکت یا عدم شرکت چند عوض هیات‌مدیره به هیچ عنوان سبب خاصی ندارد.  کما اینکه بعضی از اعضای انجمن شرکت کرده و خیلی هم مفصل شرکت کرده بودند و خیلی‌ها عضو هیات‌مدیره نبودند و به دلیل کرونا شرکت نکردند. خواهش می‌کنم این تقسیم‌بندی بین عضو هیات‌مدیره و دیگر اعضا مطرح نشود».

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا