کد خبر: 310502136138
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

نمی توان به دلار آمریکا اعتماد کرد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته پائولو باتیستا، اقتصاددان برزیلی و مدیر سابق صندوق بین المللی پول: بریکس به جایگزینی برای ارز آمریکایی نیاز دارد.

پائولو نوگوئرا باتیستا جونیور، نماینده سابق برزیل در صندوق بین‌المللی پول (IMF) به RT گفت: سیستم پولی بین‌المللی مبتنی بر دلار به طور فزاینده‌ای «ناکارآمد»  شده است و کشورهای بریکس را به فکر ایجاد واحد پولی خود می‌اندازند.

به گفته باتیستا، حتی اگر دلار یک ارز قانونی مهم جهانی باقی بماند، دیگر نمی توان به این ارز اعتماد کرد.

این اقتصاددان برزیلی در آستانه پانزدهمین نشست بریکس در ژوهانسبورگ گفت که موسسات مالی تحت رهبری ایالات متحده به نیازهای کشورهای در حال توسعه پاسخ نمی دهند. او به “نارضایتی فزاینده” در میان اقتصادهای بازارهای نوظهور از نحوه عملکرد نهادهای موجود مبتنی بر دلار مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اشاره کرد.

باتیستا با اشاره به بانک بریکس گفت: «ما در صندوق بین‌المللی پول می‌مانیم، در بانک جهانی می‌مانیم، مشارکت می‌کنیم، اما تصمیم گرفتیم راه خود را به عنوان یک عامل توسعه جدا کنیم، زیرا جهان به طور فزاینده‌ای چند قطبی می‌شود و نهادهای واشنگتن به این توسعه پاسخ نمی‌دهند.»

این سازمان که به طور رسمی به عنوان بانک توسعه جدید (NDB) شناخته می شود، یک موسسه توسعه مالی چندجانبه است که توسط اتحاد اقتصادهای بزرگ در حال ظهور، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد که NDB توسط و برای اقتصادهای نوظهور بدون مشارکت کشورهای پیشرفته ایجاد شده است و مدعی شد که این بانک جهانی “بیشتر از آنچه که یک بانک جهانی می تواند داشته باشد، جنوب محور است.”

باتیستا گفت: “ما عمدا قصد داشتیم که این بانک به شیوه‌ای غیر مداخله جویانه عمل کند. بدون تلاش برای هدایت آنها از برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورها حمایت کند و آنها را با قوانینی تحت الشعاع قرار ندهد که لزوماً آن‌ها را مناسب نمی‌دانند.”

وی در مورد چشم انداز دلارزدایی، اظهار داشت که دلار آمریکا “یک ارز بسیار مهم” باقی خواهد ماند، اما این واقعیت که ایالات متحده از دلار به عنوان سلاحی برای هدف قرار دادن کشورهایی که به عنوان دشمن غرب شناخته می شوند، استفاده می کند، اعتماد را کاهش داده است.

او هشدار داد: «وقتی آمریکا کاری را انجام می‌دهد که از نقش خود به عنوان صادرکننده ارز غالب استفاده می‌کند، کشورها دیگر مطمئن نیستند که آیا می‌توانند از دلار به همان صورتی که استفاده می‌کردند ادامه دهند یا خیر».

باتیستا اصرار داشت که جهان چندقطبی منجر به کاهش نقش ارزهای غربی خواهد شد.

مدیر سابق صندوق بین المللی پول توضیح داد: « استفاده از دلار برای مقاصد سیاسی و اهداف ژئوپلیتیکی، به ویژه در حال حاضر علیه روسیه تسریع شده است».

به گفته باتیستا، بریکس در ایجاد ارز ذخیره خود «نقش مهمی دارد». روسیه قبلاً پیشنهاد داده است که ارز جدید «R-Five» نامیده شود، زیرا ارزهای کشورهای بریکس همگی با حرف «ر» (رئال، روبل، روپیه، رنمینبی و راند) شروع می‌شوند.

باتیستا در پایان گفت: “من معتقدم که R-Five را می توان به عنوان یک حساب کاربری واحد شروع کرد و متعاقباً به مراحل دیگر وارد شد.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا