کد خبر: 1509997501
اقتصاداقتصاد کلان

نوبخت: کسری بودجه امسال را به بانک‌ مرکزی منتقل نکردیم

نشست خبری نوبخت رییس سازمان برنامه با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه ۹۹ محقق نشد، گفت: کسری بودجه امسال را به بانک‌ مرکزی منتقل نکردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری که به منظور تشریح محورها و جهت گیری های لایحه بودجه ۱۴۰۰ دقایقی قبل در محل این سازمان آغاز شد و در حال برگزاری است، با اشاره به عملکرد منابع و مصارف بودجه امسال در هشت ماهه گفت: منابع پیش بینی شده برای کل امسال ۵۷۱ هزار و ۹۹ میلیارد تومان بود که براین اساس، سهم ۸ ماه ۳۸۴ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ ۳۳۴ هزار میلیارد تومان از منابع به خزانه واریز شد و ۵۰ هزار میلیارد تومان از این منابع تحقق پیدا نکرد. در بخش مصارف هم ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداختی انجام شد و ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه مجاز بودیم مصرف کنیم کمتر مصرف کردیم.

وی با اشاره به اینکه مصارف در بخش هزینه‌ای و عمرانی است، ادامه داد: در ۸ ماهه سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه محقق نشد و در بخش مصارف نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان از پرداختی‌ها محقق نشد و ۱۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم. البته می‌توانیم سه درصد از رقم بودجه که بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان می‌شود را از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم ولی فقط ۱۹ هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که ۵ درصد کمتر از این نسبت در مدت مشابه پارسال است.

معاون رئیس جمهور افزود: می‌گویند کسری بودجه باعث شده استقراض یا از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم، ولی نه تنها این امر انجام نشده که حتی از تنخواه بانک مرکزی هم کمتر استفاده شد که آقای همتی (رئیس کل بانک مرکزی) بابت این موضوع تشکر کرد.

نوبخت با اشاره به مصارف بودجه در هشت ماهه امسال هم گفت: مصارف نسبت به ۸ ماهه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۹ درصد افزایش یافته که این رشد در بخش هزینه‌ای ۳۵ درصد بوده، در بخش مرتبط با حقوق و مزایا با توجه به اینکه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده، ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را شاهد بودیم و ۵۲ هزار میلیارد تومان هم بابت بودجه عمرانی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ درصد افزایش یافته است.

تثبیت ۲ میلیون فرصت شغلی با هزینه کرد ۵۲ هزار میلیاردی در طرح‌های عمرانی

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه امسال گفت: رشد ناخالص داخلی ما در تابستان امسال در تمام گروه‌های صنایع، خدمات و کشاورزی با نفت دو دهم درصد مثبت بود؛ به جز گروه خدمات که ناشی از کرونا بسیاری از مشاغل را از دست دادیم؛ در گروه کشاورزی ۲.۷ درصد، گروه صنایع و معادن با نفت ۴ درصد مثبت بود. رشد اقتصادی بدون نفت هم منفی دو دهم درصد بود.

نوبخت یاد آور شد: در هشت ماهه امسال برای طرح‌های عمرانی ۵۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و حتی در مواردی اوراق را خودمان در بورس فروختیم و به ریال تبدیل و به حساب پیمانکاران واریز کردیم. با این ۵۲ هزار میلیارد تومان، دو میلیون فرصت شغلی تثبیت شد.

جهت گیری های لایحه بودجه ۱۴۰۰

در ادامه این نشست سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه درباره منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قانون بودجه امسال گفت: بودجه کل کشور سال جاری دو هزار و ۲۶ هزار میلیارد تومان است در حالی که لایحه بودجه سال آینده دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

به گفته پورمحمدی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان آن منابع عمومی و ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی دولت است.

وی افزود: از محل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی قرار است ۵۴۲ میلیارد تومان حقوق کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت شود. همچنین اعتبار پروژه‌های عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و بازپرداخت اصل و سود اوراق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز شرکت‌های درآمد-هزینه‌ای درآمد و هزینه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال آینده سهم مالیات از درآمدها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمدهای گمرکی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان فروش نفت و گاز، ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت، ۹۵ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌های دولتی و ۷۵ هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی درباره مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: امسال اعتبارات هزینه‌ای ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اعتبارات که شامل حقوق و مزایا و دیگر هزینه‌های دولت می‌شود به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد ضمن اینکه مصارف بخش پروژه‌های عمرانی از ۸۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا