کد خبر: 040403163860
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

نگاهی بر توانمندی های صادراتی صنعت فولاد کشور

بخشی از درآمد کشور از طریق صادرات محصولات در حوزه‌های مختلف تامین می‌شود و بخش عظیمی از صادرات کشور را محصولات فولادی به خود اختصاص می‌دهند که معمولاً هم به کشورهای همسایه صادر می‌گردد. تولید محصولات فولادی به دلیل وجود ذخائر فراوان سنگ آهن (ماده اولیه بسیاری از مقاطع فولادی) در کشور، بسیار ارزشمند و بر پویایی اقتصادی جامعه تاثیرگذار است؛ به همین سبب تولید محصولات فولادی در کشور رونق دارد.

در این مطلب از فولادینو موضوع اهمیت صادرات فولاد و پیامدهای مثبت همراه با آنرا مورد بحث قرار می‌دهیم؛ همچنین با بررسی چالش‌های موجود در این مسیر این پرسش که آیا کشور ما آمادگی آزادسازی تجاری دارد را طرح می‌کنیم.

با این پیش‌فرض که تقاضای بالاتر محصولات فولادی کشور نسبت به کشورهای همسایه به دلیل کیفیت بالای آنها است. موضوعی که باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان یکی از موفق‌ترین صادرکنندگان محصولات فولادی در خاورمیانه شناخته شود.

اهمیت صادرات فولاد

وجود سنگ آهن و همچنین ظرفیت تولید بسیار گسترده کشور فرصتی را مهیا ساخته تا ایران به یک صادر کننده موفق و حرفه‌ای تبدیل شود. هرچند که عمده این صادرات در بخش مواد اولیه و محصولات میانی صنعت فولاد انجام می‌پذیرد و از ارزش افزوده‌ای که صادرات محصولات نهایی این صنعت می‌تواند با خود به همراه داشته باشد تاحدی غافل شده‌ایم.

صادرات فولاد تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد ایران دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشتغال زایی

تولید فولاد تا مرحله صادرات زمینه مناسبی را برای اشتغالزایی چندین شغل مهم فراهم می‌سازد که میلیون‌ها نفر می‌توانند در این زمینه پرسود فعالیت داشته باشند.

افزایش تولید ناخالص داخلی

با توجه به گسترش صادرات فولاد تولید ناخالص داخلی کشور نیز روز به روز افزایش می‌یابد. هر چقدر تقاضا در بازار جهانی بیشتر باشد، تولید کنندگان داخلی نیز این محصولات را با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند.

گسترش صادرات غیر نفتی

معمولا عمده درآمد کشور از طریق صادرات محصولات نفتی است؛ اما فولاد، این محصول غیر نفتی باعث کاهش وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت می‌شود. شاید در گذشته اقتصاد ایران تنها وابسته به محصولات نفتی بود؛ اما امروزه از طریق صادرات محصولات غیر نفتی نیز رونق اقتصادی فراوانی را می‌توان جاری ساخت.

رقابت در بازار جهانی

با صادر کردن فولاد، ایران به عنوان یک کشور موفق در بازار جهانی به رقابت با دیگر تولیدکنندگان فولاد جهان می‌پردازد. همین رقابت در بازار جهانی باعث می‌شود تا تولیدکنندگان نیز سعی داشته باشند تا محصولات فولادی را با بالاترین کیفیت روانه بازار کنند.

مهمترین چالش‌های صادرات فولاد

اهمیت صادرات و تاکید بر تمرکز بیشتر بر صادرات محصولات نهایی صنعت فولاد را بررسی کردیم؛ اما از سویی دیگر برای صادر کردن این محصول غیرنفتی چالش‌هایی نیز وجود دارند که برخی از آنها برمی‌شماریم:

تحریم

یکی از مهمترین چالش‌های صادرات پیامدهای تحریم‌ها است که وضعیت اقتصادی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع تحریم‌ها، انتقال مالی، بازگشت ارز و در نتیجه دسترسی به بازار جهانی را مشکل ساز کرده‌اند. همین تحریم‌های موجود تقاضای فولاد ایران در بازارهای جهانی را کاهش داده و هزینه‌های حمل و نقل و بیمه را به شدت افزایش می‌دهند.

مشکلات حمل و نقل

از دیگر چالش‌های مهمی که برای صادرات فولاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مشکلات لجستیکی است. گاهی کمبود کانتینر یا حتی نبود خطوط کشتیرانی منظم همچنین مشکلات گمرکی می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد.

قیمت محصولات فولادی

یکی از مهمترین دغدغه کاربران در رابطه با محصولات فولادی قیمت آنها است. در حوزه صادرات بدون شک گسترش زیرساخت حمل و نقل، هزینه‌های صادرات فولاد را به شدت کاهش می‌دهد؛ چرا که در این صورت سرعت انتقال محصولات به بازار جهانی یا بازار هدف به سرعت رو به افزایش است.

قیمت آهن آلات تحت تاثیر پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود. فرقی نمی‌کند که محصول فولادی مورد نظر برای صادرات باشد یا قرار است این محصولات را برای کاربردهای داخلی مورد استفاده قرار دهید. در هر صورت پارامترهایی مستقیماً روی قیمت تمامی محصولات فولادی تاثیرگذار هستند.

با تمام این تفاسیر قیمت محصولات فولادی همچون قیمت ورق سیاه، قیمت قوطی پروفیل و سایر مقاطع فولادی قطعاً در کشور مقرون به صرفه‌تر است. چرا که شما محصولات تولید کشور را بدون دردسر از طریق شرکت‌های معتبر همچون فولادینو تهیه می‌کنید. از سویی دیگر اما محصولات صادراتی قیمت بالاتری نیز نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار داخلی دارند. قطعاً قیمت انواع ورق، قیمت پروفیل یا قیمت میلگرد صادراتی به دلیل کیفیت بالای این محصولات بیشتر است.

اهمیت صادرات فولاد
اهمیت صادرات فولاد

میزان تقاضا

میزان تقاضای هر محصولی به ویژه محصولات فولادی در بازار جهان مستقیماً روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. هر چقدر تقاضا بالا باشد، بدون شک قیمت نیز رو به افزایش خواهد بود. در غیر این صورت کاهش تقاضای واقعی می‌تواند باعث کاهش قیمت محصولات فولادی شود.

مواد اولیه

اولین پارامتر تعیین کننده قیمت آهن آلات هزینه مواد اولیه آن‌ها است. برای تولید فولاد از قراضه و سنگ آهن استفاده می‌کنند و هر چقدر سطح کیفیت این دو ماده بیشتر باشد، هزینه بالاتری نیز برای خرید آنها پرداخت می‌شود.

هزینه حمل و نقل

برای صادرات یا جابجایی مواد مختلف فولاد، مراحل تولید یا توزیع نیاز به حمل و نقل است. حتی ممکن است مواد اولیه ساخت فولاد را از کشورهای دیگر وارد کنند. تمامی هزینه‌هایی که برای حمل و نقل، مواد اولیه فولاد یا محصول نهایی فولاد پرداخت می‌شود، مستقیماً روی قیمت محصول نهایی تاثیر دارد.

فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن
فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن

نتیجه

صادرات فولاد یکی از مهم‌ترین تجارت‌های بین‌المللی کشور برای رونق اقتصادی است. از طریق صادرات محصولات فولادی میلیون‌ها نفر صاحب کسب و کارهای سودآور شده‌اند. قطعاً صادرات هر محصولی به ویژه مقاطع فولادی، بیشترین تاثیر را روی توسعه اقتصادی و صنعتی ایران دارد. در صورتی که از دانش روز و قوانین صادرات آشنایی داشته باشید، می‌توانید در حوزه صادرات فعالیت کنید.

“Fooladino.com” – “۰۲۱-۶۶۲۰۰۲۰۰”

البته بررسی قیمت آهن آلات و انواع مقاطع فولادی و آگاه بودن از چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوید، جزو مهم‌ترین‌ها هستند. فولادینو از قلب بازار آهن همراه شماست تا اطلاعات کافی در رابطه با محصولات فولادی و همچنین بررسی قیمت آنها را به دست بیاورید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا