کد خبر: 03070047649
اقتصادتولید و بازرگانی

نگاهی به تولید لاستیک خودرو طی ۵ ماه نخست امسال

آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر کشور، از تولید بالغ بر ١٠۶ هزار تن از انواع تایر خودروها حکایت دارد که تولید این کالا در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ٠.۴ ‌درصدی به لحاظ وزنی و افت ۱.۵ درصدی به لحاظ تعدادی را ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، در مجموع ۱۰۶ هزار و ۲۸۹ تن تایر خودرو تولید شده است که این وزن از تایرها معادل ۹ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۱۳۰ حلقه تایر است.

بررسی آمار نشان می‌دهد که تولید تایر در مدت مذکور امسال نسبت به ۱۰۵ هزار و ۸۶۳ تن تولید شده معادل ۹ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۲۸۱ حلقه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۰.۴ درصد افزایش و از منظر تعداد حلقه‌ها با ۱.۵ درصد کاهش تولید روبرو شده است.

طبق آمار در پنج ماه نخست سال جاری، بیشترین رشد تولید، مختص تولید تایر دوچرخه و موتور و تایرهای وانتی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر یک ۱۹ درصد به لحاظ وزنی افزایش تولید داشته‌اند. همچنین بیشترین سهم از میزان کل تولید تایرها در پنج ماهه  امسال متعلق به تایر سواری‌هاست.

هشت میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۸۵ حلقه متعلق به تایرهای سواری است

از میزان تولید تایرهای تولیدی در پنج ماهه امسال، ۶۱ هزار و ۲۹۲ تن، معادل هشت میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۸۵ حلقه متعلق به تایرهای سواری است که هم به لحاظ وزنی و هم تعدادی کاهش سه درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه، ۱۱ هزار و شش تن تایر وانتی و ۷۳۵۳ تن تایر دوچرخه وموتور و در کشور تولید شده است که رشد ۱۹ درصدی را نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته، را هر یک ثبت کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری همچنین با رشد هفت درصدی نسبت به مجموع پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، ۲۲ هزار و ۷۵۳ تن تایر باری و اتوبوسی در داخل کشور تولید شده است.

در مقابل اما تولید تایرهای کشاورزی سبک با افت ۳۰ درصدی، تایرهای راه‌سازی و صنعتی با افت ۱۶ درصدی و تایرهای سنگین با افت دو درصدی نسبت به پنج  ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۱۵۶۱ تن تایر کشاورزی سبک، ۲۰۰۷ تن تایر راه‌سازی و صنعتی و ۷۶۷۰ تن تایر کشاورزی سنگین توسط تایرسازان داخلی تولید شده است.

در نهایت نیز طبق آمار در مدت پنج ماهه امسال با افت پنج درصدی  ۳۵۶۷ تن انواع تیوب تولید شده‌ است.

این کاهش تولید تایر توسط تولیدکنندگان و انجمن تایر به سبب تولید مازاد نیاز بازار و نبود تقاضای متناسب با حجم تولید  که منجر به انباشت برخی سایز تایرها شده بود؛ پیش‌بینی شده بود.

علاوه‌ بر این پس از مخالفت سازمان حمایت با درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت انواع تایرها، شنیده می‌شود که کارخانه‌های تولیدکننده به شیوه خود دست به کار شده تا با کمبود عرضه لاستیک در بازار باعث افزایش غیرمستقیم لاستیک شوند تا در نهایت دولتی‌ها به افزایش قیمت‌های رسمی رضایت دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا